Luna martie a adus mai multe noutăţi legislative importante pentru companii, ele vizând, printre altele, o amnistie fiscală pentru diurnele recalificate de ANAF după 1 iulie 2015, o plafonare de preţuri la energia electrică şi gaze naturale care va opera timp de 12 luni, dar şi două modificări de impact în zona administrării fiscale: un nou formular pentru raportarea profitului de anul trecut şi clarificări ce ţin de depunerea fişierului SAF-T, conform unui comunicat remis redacţiei.
1.Amnistie pentru diurnele reîncadrate de ANAF ca venituri salariale
Legea nr. 72/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 315, din 31 martie, prevede anularea obligaţiilor stabilite de organele fiscale ca urmare a reîncadrării indemnizaţiilor acordate pentru delegarea/detaşarea angajaţilor sau pentru desfăşurarea activităţii pe teritoriul altei ţări, în venituri de natură salarială, fiind vizate reîncadrările efectuate de ANAF în perioada 1 iulie 2015 - 3 aprilie 2022. Legea nr. 72/2022 mai prevede şi o interdicţie pentru autorităţile fiscale de a emite, în viitor, în cadrul unor inspecţii fiscale ulterioare, decizii de impunere privind reîncadrarea indemnizaţiilor de delegare/detaşare acordate în perioada cuprinsă între 1 iulie 2015 - 3 aprilie 2022.
Legea clarifică şi regimul fiscal al diurnelor, astfel încât să existe mai puţine probleme de reîncadrare fiscală ulterioară. Mai exact, actul normativ stabileşte că toate cele patru forme de plată (indemnizaţia de delegare, indemnizaţia de detaşare, indemnizaţia de detaşare transnaţională şi prestaţiile în bani acordate pentru clauzele de mobilitate) să aibă acelaşi tratament fiscal. Ca noutate, se introduce un plafon suplimentar pentru sumele acordate angajaţilor şi scutite de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii. Astfel, potrivit noilor prevederi, acestea nu trebuie să depăşească: de 2,5 ori valoarea indemnizaţiei stabilite pentru salariaţii instituţiilor publice şi nici contravaloarea a trei salarii de bază pentru locul de muncă ocupat, raportată la numărul de zile lucrate în luna respectivă şi multiplicată cu numărul de zile în care activitatea este desfăşurată în altă localitate/în străinătate. În situaţia în care unul dintre cele două plafoane este depăşit, diferenţa va fi asimilată venitului salarial şi supusă impozitului pe venit şi contribuţiilor sociale obligatorii.
De asemenea, actul normativ aduce şi o nouă procedură de inspecţie fiscală în domeniul diurnelor prin care echipele de inspecţie fiscală nu mai au dreptul să reclasifice diurnele în venituri de natură salarială decât după controale realizate şi de inspecţia muncii, care să constate starea de fapt în care se regăsesc acei salariaţi.
2.Prelungirea mecanismului de plafonare a preturilor la energie electrică şi gaze naturale
Guvernul a extins perioada de plafonare a preţurilor pentru livrările de energie electrică şi gaze naturale, astfel încât clienţii casnici şi noncasnici să beneficieze de facturi reduse la energie şi în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023. Aplicabilă iniţial doar pentru câteva luni începând din noiembrie, măsura a fost extinsă pentru încă un an prin OUG nr. 27/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 274 din 22 martie.
Pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, preţul final facturat de furnizorii de energie electrică va fi de:
• maximum 0,68 lei/kWh (TVA inclus) pentru clienţii casnici care în 2021 au avut un consum mediu lunar de până la 100 kWh;
• maximum 0,8 lei/kWh (TVA inclus) pentru clienţii casnici care în 2021 au avut un consum mediu lunar între 100 şi 300 kWh;
• maximum 1 leu/kWh (TVA inclus) pentru clienţii noncasnici.
Pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, preţul final facturat de furnizorii de gaze naturale va fi de:
• maximum 0,31 lei/kWh (TVA inclus) pentru clienţii casnici;
• maximum 0,37 lei/kWh (TVA inclus) pentru clienţii noncasnici care în 2021 au avut un consum anual de cel mult 50.000 mWh.
Plafonările de preţuri se aplică automat pe facturi, nefiind necesar niciun efort birocratic al clienţilor pentru a beneficia de acest mecanism, iar furnizorii vor primi compensări financiare de la stat pentru aceste măsuri de sprijin acordare clienţilor finali, subliniază sursa citată.
3.Modificarea formularului fiscal pentru raportarea profitului din 2021
Ordinul ANAF nr. 423/2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 273 din 22 martie 2022, actualizează declaraţia fiscală 101 privind impozitul pe profit. Noul model de formular este aplicabil începând cu declararea impozitului pe profit anual aferent anului fiscal 2021.
Principala modificare vizează includerea în formular a posibilităţii de a raporta reducerile de impozit pe profit aplicabile companiilor care aplică facilităţile fiscale cuprinse în OUG nr. 153/2020, act normativ care permite societăţilor să beneficieze de reduceri de până la 10% din impozitul datorat la stat, dacă îşi cresc capitalurile proprii în perioada 2021 - 2025.
ANAF a actualizat şi formularul electronic aferent declaraţiei 101, disponibil pe pagina de internet a instituţiei, deci companiile pot începe deja declararea impozitului pe profit aferent anului 2021. În perioada 2022 - 2026, declaraţia 101 are termen temporar de depunere în 25 iunie (faţă de 25 martie, termenul uzual pentru acest formular).
4.Actualizarea normelor de aplicare a Legii SSM
HG nr. 259/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 223 din 7 martie 2022, pune în aplicare o serie de modificări legislative care permit ca instruirile SSM ale angajaţilor să fie realizate şi în format electronic, iar documentele care atestă realizarea acestor instruiri să poată fi întocmite şi semnate digital. Astfel printre cele mai importante aspecte pe care le stabileşte actul normativ se numără faptul că instruirile SSM pot fi făcute şi în format electronic, de la distanţă (în funcţie de procedurile stabilite de angajator în regulamentul intern), iar fişele de instruire SSM (atât cele individuale, cât şi cele colective) pot fi întocmite digital şi semnate şi ele în mod electronic (cu semnături electronice avansate sau calificate).
De asemenea, actul normativ mai prevede şi o serie de reguli noi pentru comunicarea şi cercetarea accidentelor de muncă petrecute în străinătate, în care sunt implicaţi salariaţi români. Potrivit noutăţilor, comunicarea accidentului de muncă autorităţilor se face de angajator în cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului, iar dosarul de cercetare a evenimentelor se simplifică şi cuprinde o listă mai restrânsă a documentelor.
Actul normativ prevede şi actualizări ale procedurilor de cercetare a bolilor profesionale, dar şi înfiinţarea unei comisii special pentru soluţionarea contestaţiilor care va analiza contestaţiile depuse de angajatori în legătură cu declararea bolilor profesionale.
5.Modificări şi clarificări la calendarul de implementare SAF-T
Ordinul ANAF nr. 373/2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 275 din 22 martie 2022, actualizează calendarul de implementare pentru fişierul SAF-T şi clarifică termenele de depunere pentru anumite categorii de companii.
Potrivit actului normativ:
• pentru contribuabilii care nu sunt încadraţi la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii şi care îşi păstrează această încadrare şi după data de 1 ianuarie 2022, obligaţia de depunere a Declaraţiei informative D406 începe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezintă data de referinţă pentru contribuabilii mici;
• contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau încadraţi în categoria marilor contribuabili, iar începând cu data de 1 ianuarie 2022 sunt încadraţi în categoria contribuabililor mijlocii sau mici au obligaţia depunerii Declaraţiei 406 începând cu data de referinţă pentru contribuabilii mijlocii (1 ianuarie 2023), respectiv pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025), în funcţie de categoria în care au fost încadraţi începând cu 1 ianuarie 2022.
În plus, ordinul ANAF introduce obligaţia de depunere a fişierelor SAF-T şi pentru alte tipuri de companii. Astfel: