Comisioanele bancare pot depăşi dobânda pe un an, iar vestea proastă este că nu m-am referit la însumarea lor, ci doar la banalul comision de retragere de numerar de la ghişeu.
În mod normal, fiecare ştie că are de plătit un comision pentru administrarea contului curent, unul pentru emiterea cardului de debit legat de acesta (evident, doar dacă posedă aşa ceva), un comision de retragere de numerar de la ghişeu şi altele pentru retragerile de la bancomat şi interogările de sold la acesta etc. Recent, BCR şi-a anunţat clienţii că din iunie vor avea nişte comisioane mărite. De pildă, pentru retragerile de numerar de la ghişeu acestea vor fi de 2% la sume mai mici de 3.000 de lei (minim 15 lei) şi de 1,3% pentru sume mai mari de 3.000 de lei aflate în conturile curente. Anterior, comisionul de retragere de numerar de la ghişeu era de 1%. Pentru comparaţie, cine doreşte să constituie un depozit la termen de un an are în acest moment la BCR o dobânda de 1,05%, potrivit conso.ro. Cu alte cuvinte, dacă ai dori să retragi banii de la ghişeu o zi după ce ţi-a trecut scadenţa la depozitul de 2.999 lei, ai plăti un comision mai mare decât dublul dobânzii încasate pentru 12 luni de imobilizare a economiilor (şi să nu uităm că dobânda se impozitează cu 10%). Sigur, ne putem gândi că posesorii de conturi curente ar putea să facă retragerile prin bancomatele băncii unde comisionul este zero. Da, dar pentru asta au nevoie de un card cu toate costurile sale asociate. Şi nu mă refer doar la comisionul de emitere şi la cel de eliberare a unor extrase de cont la cerere, ci şi la cel de retragere din bancomatele altei bănci (poate nu ai tot timpul la îndemână un bancomat BCR). În acest caz, comisionul de retragere de numerar din altă reţea de bancomate este de 1% (minim 15 lei şi aici!), deci peste câştigul net din dobânda pe un an la BCR. Iar pentru cine are depozite în valută, comisionul de 1,3% la retragerile de numerar la ghişeu (minim 5 euro) este de ...26 de ori mai mare decât dobânda la termen de un an (0,05%, impozabili, la BCR).
Majorările de comisioane sunt scuzate oficial prin încurajarea online bankingului (produsul se numeste "George"). Cu alte cuvinte, băncile din România (vezi recent ING) încearcă să descurajeze operaţiunile cu numerar pentru a-şi ajusta corespunzător personalul. Cine îi împiedică însă pe conducătorii băncii să concedieze majoritatea casierelor fără ca asta să implice costuri şi pentru clienţi? Dacă veneai la ghişeu şi nu găseai decât un singur operator şi o coadă serioasă, data viitoare retrăgeai cu cardul. De altfel, BCR a majorat şi comisioanele de administrare a conturilor curente (de la zero la 4,5 lei/lună), iar aici interacţiunea la ghişeu era minimă.
Nu este singurul caz de majorare agresivă a comisioanelor, sub un pretext sau altul. Recent, am descoperit la CEC că administrarea contului curent a urcat de la 3 lei pe lună la 4,5 lei pe lună (plus 50%), iar banalul OP mă costă 10 lei în loc de 6 lei anterior (la BCR plăteşti 15 lei per tranzacţie). Adunate, toate aceste costuri aparent mici, dar care prin însumare ajung să conteze pot anula tot câştigul din dobândă, mai ales dacă nu vorbim de sume foarte mari şi de perioade de constituire lungi. Sunt tare curios cum vor explica băncile, preocupate tot mai mult să reducă interfaţa cu clientul la ghişeu, celor din mediul rural care nu sunt familiarizaţi cu internetul şi au un grad de educaţie mai redus cum să lucreze cu mobil bankingul sau cu platformele gen "George". Pentru aceştia, majorarea comisioanelor sub pretextul că există alternativa platformelor online cu costuri asociate mai mici pare mai mult o glumă, o versiune modernă a taxelor inventate de fanarioţi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Marius în data de 15.04.2019, 11:01)
Observatiile din acest articol privind nivelul comisioanelor in raport cu dobanda pasiva si restrangerea acesului unor anumite categorii de clienti la serviciile bancare sunt corecte.