Au trecut aproape două luni de când Statele Membre (inclusiv România) au început să aplice noile reguli privind tranzacţiile cu produse accizabile (cu acciza plătită) care circulă pe teritoriul Uniunii Europene. Mai precis, mişcările de produse accizabile (de exemplu, tutun, alcool, produse energetice) pentru care accizele au fost plătite în Statul Membru de expediţie sunt procesate digital prin platforma electronică EMCS (Excise Movement and Control System) până la locul de destinaţie
de pe teritoriul UE.
Până recent, procedura digitală era disponibilă numai pentru circulaţia produselor accizabile aflate în regim suspensiv de accize. În cazul produselor accizabile având acciza plătită, vechea procedură presupunea utilizarea unui formular fizic pe hârtie, denumit "document de însoţire simplificată/ DIS" înlocuit în prezent de "documentul simplificat electronic de însoţire" (e-SAD), depus digital prin sistemul EMCS.
Noua procedură este aplicată şi în România (obligatoriu începând cu 13 februarie 2023) în baza unui set de reguli şi autorizaţii noi pe care operatorii economici trebuie să le respecte/obţină. De exemplu, cei care doresc să recepţioneze în România produse având acciza plătită în alt Stat Membru trebuie să se autorizeze ca "destinatar certificat" în România. În oglindă, cei care doresc să expedieze din România produse accizabile având acciza plătită către alt Stat Membru trebuie să se autorizeze ca "expeditor certificat".
Fiecare tip de autorizaţie vine cu reguli şi condiţii specifice de îndeplinit (de exemplu, puncte de lucru înregistrate la Registrul Comerţului aferente spatiilor de recepţie/expediţie, rezervoare verificate metrologic, în cazul produselor energetice care circulă în vrac, garanţii care să acopere plata accizelor, absenţa datoriilor faţă de bugetul de stat, autorizaţii de acces la sistemul EMCS, efectuarea de rapoarte de primire/expediţie).
Noul sistem digital îşi propune să simplifice paşii de urmat de către operatorii economici în cadrul tranzacţiilor cu astfel de produse, deşi utilizarea lui presupune iniţial parcurgerea unor etape de autorizare mai extinse decât cele din vechea procedură pe hârtie (unde nici o autorizaţie nu era necesară). De asemenea, acesta permite autorităţilor să lupte mai uşor împotriva evaziunii fiscale în speranţa că procesarea şi validarea în timp real a mişcărilor, expedierii şi recepţionării acestor produse accizabile vor atinge acest obiectiv.
De la intrarea în vigoare a noii proceduri digitale (13 februarie 2023) şi până în prezent s-au creat întârzieri şi blocaje în lanţurile de aprovizionare cu astfel de produse, atât datorită neobţinerii la timp a autorizaţiilor mai sus menţionate cât şi implementării târzii a unor norme legislative de aplicare a procedurilor de autorizare la nivelul Statelor Membre. Un lucru este cert, procedura este una nouă atât pentru autorităţi (care autorizează şi monitorizează mişcările), cât şi pentru operatorii economici care trebuie să se adapteze în timp util, fără să creeze discrepanţe majore în lanţul de aprovizionare.