• Conflictul bănci - clienţi se mută în Camera Deputaţilor
Noile norme privind contractele de credit au fost aprobate, ieri, de senatori, fără amendamente.
Majoritatea senatorilor s-au pronunţat pentru adoptarea OUG 50/2010 care stabileşte transparentizarea dobânzilor la credite şi eliminarea sau reducerea, după caz, a comisionului de rambursare anticipată.
Actul normativ, ce produce efecte din 21 iunie, a iscat conflicte între bănci şi propriii clienţi, care au păreri diferite referitoare la textul său.
Senatorul PDL Iulian Urban ne-a declarat că situaţia în care se află sistemul bancar românesc este unică în Europa, băncile noastre refuzând să aplice noile reguli de creditare.
În opinia domniei sale, băncile ar trebui să transpună fără echivoc prevederile Ordonanţei, iar creditaţii să nu fie nevoiţi să ajungă în instanţă pentru a-şi cere drepturile legale: "Am cerut conducerii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ca activitatea de creditare a băncilor care nu aplică Ordonanţa 50/2010 să fie suspendată, nu să fie aplicate doar amenzi con-travenţionale.
Nu există niciun fel de neclaritate a Ordonanţei, aşa cum s-a spus. Drept dovadă că a fost adoptată aproape în unanimitate.
Este rolul domnului Radu Gheţea (n.r. preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor) să-i apere pe bancheri, aşa cum rolul nostru este să-i apărăm pe cetăţeni".
Ordonanţa urmează să ajungă în perioada următoare în Camera Deputaţilor, cameră decizională care va consfinţi Ordonanţa în forma actuală sau cu amendamente.
• Constantin Cerbulescu, ANPC: Măsura de suspendare a băncilor, aplicată dacă abuzurile se repetă
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) îndulceşte tonul necruţător al senatorului Iulian Urban, precizându-ne că măsura de sus-pendare a activităţii băncilor care nu implementează întocmai Ordonanţa 50 este complementară, în cazul în care abuzurile se repetă.
Domnia sa ne-a explicat : "Există şi posibilitatea de sancţionare a băncilor, după ce primesc amenzi sau dacă nu respectă Ordonanţa."
Cert este că, în ultima perioadă, au apărut, ca ciupercile după ploaie, zeci de forumuri şi site-uri în care grupuri de clienţi ai diferitelor bănci reclamă abuzurile la care sunt supuşi.
Constantin Cerbulescu a ţinut să menţioneze că Autoritatea a centralizat, anul trecut, în jur de 3.000 de reclamaţii de la clienţii bancari. În acest an, până la mijlocul lunii august, consumatorii au adresat ANPC 2.400-2.500 de plângeri.
Reprezentantul Autorităţii ne-a declarat: "Am văzut ce se discută pe forumuri. ANPC a mediat peste 150 de dosare pe clauze abuzive în instanţă. În 16 cazuri am câştigat. Restul proceselor sunt în curs de judecată. În majoritatea situaţiilor, plângerile clienţilor au fost justificate."
Printre nedreptăţile semnalate de consumatori Autorităţii se numără modificările contractuale fără notificarea lor, printre care majorări de dobânzi.
"Pe de altă parte, sunt persoane care s-au prezentat la bancă pentru a-şi rambursa anticipat creditul. S-au trezit că le este perceput vechiul comision de rambursare anticipată, deşi Ordonanţa 50 stabileşte clar că, pentru creditele cu dobândă fixă, comisionul de rambursare este de maximum 1%, iar pentru cele cu dobândă variabilă nu se percepe comision", ne-a mai precizat domnul Cerbulescu.
O altă situaţie descrisă de preşedintele ANPC este cea în care clienţi care şi-au achitat ratele la timp, s-au trezit ulterior în Biroul de Credit. Au fost şi cazuri în care creditaţii nu au primit scadenţarul pentru împrumutul contractat, deşi l-au solicitat în mod expres.
"Sunt clienţi care, în momentul în care au dorit să scoată bani de la ATM, au constatat că au cardul blocat.
Pe de altă parte, sunt consumatori care au solicitat refinanţarea împrumuturilor şi au primit răspuns negativ nejustificat. De exemplu, un domn care şi-a plătit lună de lună, fără nicio întârziere, rata de 1.250 de euro, nu a primit acordul pentru refinanţarea solicitată, pe motiv că nu ar putea să susţină o rată de 600 de euro pe lună, cât ar fi prevăzut noul contract", ne-a mai mai spus Constantin Cerbulescu.
Domnia sa le atrage atenţia consumatorilor că singurele comisioane prevăzute de Ordonanţă sunt comisionul de administrare credit, comisionul de penalizare la întârziere, comisionul de rambursare anticipată (dacă dobânda este fixă) şi comisionul unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Suplimentar, creditorul are dreptul să perceapă comisionul de analiză dosar (numai în cazul în care este aprobat împrumutul) şi comisionul aferent costurilor cu asigurarea (doar pentru situaţiile în care este prevăzută asigurare, fiind excluse contractele de descoperit de cont şi creditul de consum).
"Orice alte comisioane introduse de bănci trebuie să aibă acceptul scris al consumatorilor. Dacă aceştia nu sunt de acord cu ele, trebuie să notifice acest lucru tot în scris. Consumatorii au la dispoziţie15 zile să anunţe banca dacă acceptă sau nu alte comisioane. Dacă depăşesc acest termen, se consideră acceptare tacită", a subliniat Constantin Cerbulescu. Domnia sa ne-a mai spus că, în situaţia în care banca hotărăşte să redenumească anumite comisioane, aceasta este obligată să ceară acceptul creditaţilor. În caz contrar, aceştia se pot adresa instanţei de judecată.
Radu Graţian Gheţea, preşedintele ARB, nu a putut fi contactat pentru declaraţii până la închiderea ediţiei. Bancherii au susţinut, însă, în mai multe declaraţii, că solicită modificarea formei actuale a OUG 50, astfel încât ea să nu fie aplicată creditelor în derulare.
Băncile, reticente la soluţionarea conflictelor cu clienţii prin mediere
• Gheorghe Piperea: Grupul "Volksbank" încă nu a ajuns la un consens cu reprezentanţii băncii
Gheorghe Piperea, avocat specializat în drept comercial, oferă, în prezent, consultanţă gratuită clienţilor cu probleme, organizaţi în grupul "Volksbank".
În prezent, cei din grupul "Volksbank" poartă discuţii cu reprezentanţii băncii pentru rezolvarea problemelor.
"Nu am participat până acum la aceste întâlniri. Din câte ştiu de la ei, sunt dis-cuţii care nu au dat încă rezultat. Încă nu am semnat că-i voi repezenta în instanţă", a menţionat domnul Piperea.
Domnia sa a amintit de comisionul de risc pe care Volksbank vrea să-l redenumească drept comision de administrare, iniţiativă pe care avocatul o consideră ilegală din perspectiva legii 93/2000 şi a OUG/2010: "Acest comision a fost declarat ca fiind ilegal. Era ilegal şi înainte de Ordonanţă. Dar nimic nu opreşte banca să-l redenumească. Din punctul meu de vedere, în calitate de consultant al grupului Volksbank, nu este legal".
Gheorghe Piperea semnalează nereguli şi la BCR, adăugând că există şi alte clauze legale (prevăzute de o lege din 2006),cu excepţia OUG 50/2010, care stabilesc că atât creditele cu dobândă fixă, cât şi cele cu dobândă variabilă, trebuie să se raporteze la un indice de referinţă, Euribor, Libor sau Robor. Din punctul său de vedere, neraportarea dobânzii la acest indicator este ilegală.