Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare reclamă exercitarea unor "presiuni publice" pentru transferarea administrării Portului Constanţa, respectiv a participaţiilor statului din patrimoniul societăţii de administrare a domeniului portuar la autorităţile administraţiei publice locale.
Reprezentanţii celor două organizaţii subliniază: "Apreciem că un astfel de transfer şi implicarea diferitelor grupuri de interese locale în procesul decizional al administrării portului Constanţa intră în contradicţie cu însuşi caracterul acestuia, respectiv acela de punct nodal strategic al României. Apreciem că trebuie împiedicată, în mod obligatoriu, tratarea Portului Constanţa drept o afacere eminamente imobilară a unui grup sau altul, fie ele locale sau naţionale. Un astfel de obiectiv de interes strategic naţional trebuie administrat printr-un larg concurs al tuturor factorilor relevanţi, în scopul realizării unei dezvoltări durabile şi integrate, magnitudinea afacerilor şi problemelor ce trebuie gestionate în Portul Constanţa depăşind cu mult capacităţile organizatorice şi manageriale ale autorităţilor publice locale".
Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare subliniază că actul de administrare a porturilor maritime din Constanţa, Medgidia şi Mangalia este defectuoasă, nelegală şi neconformă, adăugând că Ministerul Transporturilor a constatat, într-un răspuns transmis organizaţiilor amintite, existenţa unor anumite "disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte actul de administrare a porturilor maritime Constanţa, Midia şi Mangalia, reaua credinţă în administrarea acestora şi lipsa unei viziuni de afaceri clară şi a unei strategii viabile a activităţilor ce se desfăşoară în perimetrul portuar".
În aceste condiţii, cele două organizaţii solicită Guvernului şi Ministerului Transporturilor o întâlnire de urgenţă, în care să abordeze diverse subiecte legate de administrearea Portului Constanţa, printre care reducerea taxelor pe utilităţi, dezvoltarea infrastructurii portuare în corelaţie cu infrastructura de drumuri şi căi ferate ce fac legătura cu coridoarele comerciale, Master Plan-ul Portului Constanţa, extinderea facilităţilor vamale de tip zonă liberă, independenţa administraţiei şi organizarea Portului Constanţa faţă de alte entităţi străine, racordarea comercială a Portului Constanţa la porturile internaţionale, oprirea anumitor investiţii şi acţiuni păguboase ce măresc tarifele portuare.
La finalul săptămânii trecute, presa a scris că primarul Constanţei, Radu Mazăre, ar fi discutat cu premierul Victor Ponta să listeze 15% din acţiunile Portului Constanţa la Bursă, 15% din capital urmând să rămână administraţiei locale, iar 30% - la stat.
Potrivit presei, înţelegerea ar fi fost făcută "la o cafea în spatele uşilor închise", cei doi oficiali stabilind "o implicare mai mare a autorităţilor locale" în dezvoltarea portului.
Premierul a anunţat că săptămâna aceasta va discuta cu Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, şi cu reprezentanţii portului pe marginea noii strategii de dezvoltare a Portului Constanţa.