Valoarea pieţei de comerţ electronic din România va depăşi 8 miliarde euro în 2025, după ce în 2024 a ajuns la 7,7 miliarde euro, potrivit unui raport de specialitate. Conform ediţiei a doua a studiului "eCommerce Insights 2025", realizat de MerchantPro, piaţa locală de eCommerce a demonstrat o rezilienţă ridicată şi o capacitate bună de adaptare, în ciuda provocărilor geopolitice şi economice. Creşterea de 8% din 2024 a fost superioară ritmului economiei generale, care a înregistrat un avans de doar 1%, aliniată cu evoluţia retailului total (+8,4%, potrivit INS).
• Tendinţe şi comportamentul consumatorilor
Estimările Statista arată că valoarea medie a achiziţiilor online per client a fost de circa 857 de euro în 2024. În timp ce 55% dintre români au efectuat cel puţin o achiziţie online anul trecut, se remarcă o creştere mai accelerată a adopţiei comerţului electronic în mediul rural comparativ cu cel urban, unde acesta este deja o practică obişnuită.
Din punct de vedere geografic, regiunile cu cea mai mică acoperire a comerţului electronic sunt Oltenia (38,4%) şi Sud Muntenia (39,5%), în timp ce Bucureşti-Ilfov conduce clasamentul cu 64,1%.
• Metode de plată şi preferinţele consumatorilor
O treime dintre tranzacţiile online din 2024 au fost realizate prin plata cu cardul, în timp ce metode alternative precum Revolut Pay şi Apple Pay au câştigat popularitate. Generaţia Z preferă achiziţiile prin platforme mobile, conţinutul video ca factor de decizie şi pune un accent crescut pe sustenabilitate. În ceea ce priveşte criteriile de selecţie a magazinelor online, 41% dintre consumatori consideră livrarea gratuită cel mai important factor, 27% apreciază descrierile detaliate ale produselor, iar 24% evită magazinele cu taxe ascunse. Returul gratuit este un criteriu esenţial pentru 21% dintre cumpărători, iar 15% preferă opţiuni flexibile, precum plata la livrare sau livrarea la domiciliu.
• Segmentele de produse şi structura pieţei
Categoria "Frumuseţe şi îngrijire" a devenit cea mai populară pe piaţa eCommerce, depăşind "Fashion". Segmentul "Farma" a înregistrat de asemenea o creştere semnificativă, întrecând sectorul "Electronice", care a dominat piaţa în ultimul deceniu.
Structura pieţei este polarizată între numeroasele companii mici, care reprezintă 98,3% din total, dar generează doar 41% din veniturile sectorului, şi companiile mari, care deşi reprezintă doar 0,025% din total, controlează o treime din piaţă. Companiile medii-mari (50-249 angajaţi) au înregistrat o creştere de 31,6% în cifra de afaceri.
• Perspective şi tendinţe viitoare
Altfel, 64% dintre români cumpără de pe site-uri internaţionale, principalul motiv fiind preţurile mai mici, iar 47% apelează la acestea pentru produse indisponibile pe piaţa locală. Studiul analizează şi impactul unor factori precum inteligenţa artificială, extinderea comerţului odată cu intrarea României în Schengen, concurenţa marilor jucători regionali şi modificările legislative care influenţează piaţa eCommerce.
Opinia Cititorului