Piaţa de leasing a înregistrat în primul trimestru o scădere de 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 242,86 milioane euro, pe fondul reducerii cu 19% a segmentului auto, la 173,2 milioane euro, a declarat marţi preşedintele ALB România, Antoaneta Curteanu.
"În 2010-2011 am văzut o creştere uşoară a pieţei în primul trimestru, însă estimările nu s-au adeverit, iar în primele trei luni ale acestui an suntem cu 12% sub aceeaşi perioadă de anul trecut", a declarat Curteanu într-o conferinţă de presă a Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB România.
Ea a arătat că scăderea pieţei a fost generată de mai mulţi factori, precum efectul introducerii timbrului de mediu, amânarea programului Rabla şi lipsa de încredere a firmelor de a investi în această perioadă.
"Există interes pentru reînnoirea parcului auto sau a celui industrial cu echipamente, dar clienţii preferă să amâne decizia de a investi până se va vedea o stabilitate economică şi vor avea predictibilitate", a explicat Curteanu, potrivit Mediafax.
Segmentul de leasing imobiliar a avut în primul trimestru un declin de 60%, la 8,3 milioane de euro, echipamentele reprezentând motorul de sus-ţinere a pieţei de profil, cu un avans de 41%, la 61,34 milioane euro.
Ponderea autovehiculelor a scăzut cu şase puncte procentuale, la 71%, cea a echipamentelor a avansat de la 16% la 25%, iar imobiliarele şi-au diminuat cota cu trei puncte, la 4%.
Pe segmentul vehiculelor, automobilele şi-au păstrat cota de 61% în primele trei luni, vehiculele comerciale uşoare înregistrând un salt de la 12% la 14%, iar comercialele grele au consemnat un regres al ponderii de la 27% la 25%.
"La echipamente vedem potenţialul mare, echipamente industriale care necesită investiţii", a spus Curteanu.
Tranzacţiile pe maşinile second-hand câştigă teren, ajungând să aibă o pondere de 17%, cu trei puncte procentuale peste aceeaşi perioadă din anul trecut.
Restanţele contractelor de leasing terminate anticipat pentru care bunurile nu au fost recuperate au scăzut, la nivelul pieţei de leasing, cu 7% pentru sectorul de echipamente, la 33,79 milioane euro, cu 3% pentru vehicule, la 39,74 milioane euro, şi cu 70% pentru imobiliare, la 4,9 milioane euro.
Totodată, numărul vehiculelor recuperate de companiile de leasing membre ALB a scăzut cu 7% în primele trei luni, la 1.259 unităţi. Recuperările de echipamente au înregistrat o creştere de 9%, la 195 unităţi, iar pentru imobiliare s-a înregis-trat o scădere de 46%, la 7 unităţi.
În ceea ce priveşte activele revândute de finanţatori, la vehicule se constată o stagnare, la puţin peste 1.100 de maşini, iar echipamentele au avut un avans de 27% al vânzărilor, la 128 unităţi.
În funcţie de tipul clienţilor, companiile au atras finanţările în leasing financiar în proporţie de 95%, pondere în urcare de la 88%, în timp ce finanţările pentru persoanele fizice şi-au redus cota de la 11% la 4%, sectorul public păstrându-şi ponderea de 1%.
"La finanţările pentru retail a avut impact regulamentul 17 BNR, care impune o prudenţialitate mai serioasă la finanţările în euro. De asemenea, a existat o perioadă de adaptare la produsele de finanţare în lei, pentru care încă nu există apetit suficient", a afirmat secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu.
Ponderea contractelor cu durată de 4-5 ani a crescut de la 24% la 27%, fiind perioada cea mai utilizată de clienţi, categorie urmată de durata 3-4 ani (23% pondere, în scădere de la 24%) şi 2-3 ani (21% pondere, în stagnare). Contractele pe o perioadă de un an şi cele pe 7-15 ani (în cazul imobiliarelor) deţin câte o cotă de 5%.