Piaţa de leasing ar putea creşte cu cel mult 10% în 2009, în cazul unui scenariu optimist, în condiţiile în care nivelul finanţărilor va fi similar celui din acest an pe segmentele de vehicule, echipamente şi imobiliare, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare din România (ALB).
Domnia sa a ţinut să precizeze că este o opinie personală şi nu reprezintă o estimare în calitate de secretar general al ALB. Domnia sa a subliniat: "Media creşterii anuale la nivel european este cuprinsă între 5 şi 12%. Piaţa de leasing ajunge la maturitate din punct de vedere al raportului cerere-ofertă. Ţara noastră ar putea înregistra o creştere în trendul pieţelor europene de leasing neafectate de criză", a menţionat doamna Ahciarliu.
Domnia sa a adăugat că, din punct de vedere al sofisticării produselor oferite de companii, oferta ar putea fi mai diversificată, în timp ce leasingul operaţional are potenţial de creştere şi în 2009. Secretarul general al ALB consideră că piaţa de leasing auto va avea în continuare o pondere importantă în total piaţă de leasing, chiar dacă nu va înregistra aceeaşi tendinţă de creştere. "Rezultatele din trimestrul al treilea au fost influenţate de introducerea taxei de poluare începând cu 1 iulie 2008, temperând dinamica creşterii. Octombrie şi noiembrie sunt de asemenea sub incidenţa taxei de poluare, la care se adaugă situaţia de panică creată de turbulenţele de pe pieţele internaţionale", a mai adăugat doamna Ahciarliu, care estimează o stagnare a pieţei în luna noiembrie.
Mihaela Mateescu, directorul general al Raiffeisen Leasing, consideră că piaţa de leasing din ţara noastră se confruntă în prezent cu o creştere a costurilor de refinanţare şi cu dificultatea colectării ratelor de leasing, probleme care vor afecta volumul de afaceri. "Aceste probleme vor afecta inevitabil volumul de bunuri finanţate printr-o ajustare a dobânzilor, dar şi o analiză mai prudentă a solicitărilor de finanţare, a bonităţii clienţilor, în vederea minimizării riscurilor implicate", a menţionat domnul Mateescu.
Ea a precizat că tendinţa de reducere a tranzacţiilor este resimţită şi de Raiffeisen Leasing, pe fondul crizei economice actuale. "Unul dintre motive este faptul că suntem mai rezervaţi în privinţa finanţărilor solicitate şi că suntem foarte atenţi în privinţa cui acordăm finanţări, în special firmelor din domenii care sunt afectate de criză, precum şi faptul că marea majoritate a companiilor aşteaptă o aşezare a lucrurilor", a adăugat directorul general al Raiffeisen Leasing.
Piaţa românească de leasing operaţional are premisele unei creşteri, în condiţiile în care companiile sunt foarte atente la capitolul costuri, consideră domnul Mateescu, care nu crede, totuşi, că anul următor vor fi creşteri spectaculoase.
În privinţa deciziei Guvernului de a tripla taxa de poluare pentru autovehiculele second-hand începând cu 15 decembrie, doamna Ahciarliu apreciază că este "bine-venită, însă măsura a fost luată cam târziu".
Pentru anul 2008, domnia sa estimează că piaţa de leasing ar putea ajunge la 5,5 - 5,7 miliarde euro, sub estimarea iniţială anunţată de ALB de 6 miliarde euro, ceea ce ar marca o creştere cu aproximativ 11% faţă de 2007, a precizat secretarul general al ALB.