Vânzarea unui Ghenie cu sute de mii, la Londra, a trecut neobservată, neadulată, chiar nemarcată. O fi din cauză că Simona Halep a executat-o pe Serena Williams, nu muntele, ci fratele lui Venus, cu două ghemuri fix între ochi? Puţin probabil, licitaţia Sotheby's de la Londra, în care a fost vândut Ghenie, s-a petrecut pe 17, vinerea trecută, iar Serena şi-a luat-o miercuri, pe 22. Şi, de această dată, spre deosebire de Roland Garossul învelit în icnetele Şarapovei, vâlva a fost făcută în termeni rezonabili. Nici la meciul de tenis, că nu ne aşteptam la aşa ceva, şi nici la licitaţie, că nu ştiam de ea.
Şi nici măcar nu a fost o singură vânzare Ghenie, ci trei, împărţite în două şedinţe. În prima, de vineri, Contemporary Art Evening pe numele ei, s-a reatins milionul pentru o pictură de Adrian Ghenie. O pânză de 2 metri pe 3, intitulată "Duchamp's Funeral l", a fost evaluată la 4-6 sute de mii de lire sterline dar a reuşit să treacă la mustaţă de milion. Desigur, o "mustaţă" de vis, mii de lire sterline, de vreme ce preţul de ciocan, adică de adjudecare plus ceva pentru cumpărător, a ajuns să fie de 1.022.500 lire sterline. Reamintim că moneda britanică e mai mare decât euro şi aproape dublă ca dolarul, azi şi în lei, vorbim de 3,47 pentru dolar, 4,41 pentru euro şi 5,58 pentru lira sterlină. Pictura lui Ghenie a fost a treia pe podiumul serii, fiind evidenţiată de toţi, cel puţin din punctul de vedere al preţului atins. Fără îndoială, însă, când vorbim de Adrian Ghenie şi când se mai bagă şi milionul în vorbă, ne gândim la vânzarea din plină astă vară, când "Falsul Rothko" a plecat de la 250-350 de mii şi s-a oprit la 1.426.500. De lire britanice, că vânzarea s-a produs tot la Londra, şi tot la Sotheby's. Se pare că respectiva casă de licitaţii de artă, cu o vechime de un sfert de mileniu - da, recunosc, îmi place să repet asta - are încredere în Ghenie şi în ce poate face cu pictura sa. De altfel, Sotheby's nu numai că recunoaşte, dar atrage atenţia că licitaţiile, cele două, de artă foarte contemporană pe care le-a ţinut la unul dintre sediile sale londoneze, au fost plasate când acolo se ţinea Frieze, care nu este un târg de congelatoare, ci o uriaşă şi prestigioasă manifestare de comerţ şi promovare artistică, mult mai mult decât un simplu târg. Sotheby's scrie negru pe alb că şedinţa Contemporary Art Evening Auction s-a focusat pe artişti tineri şi outstandingi "precum Adrian Ghenie, Alex Hubbard şi Lucien Smith". Dacă nu ar fi cotele de milioane şi o astfel de apreciere tot ţi-ar permite să ţi-o iei în cap. La figurat.
2,322 milioane de lire s-au dat pentru o pictură fără titlu, sau exact cu acest titlu, dar în germană, "Ohne Titel", realizată de Martin Kippenberger. Este din 1992 şi habar n-am unde ar putea fi acest Titel pe care artistul decedat la doar 44 de ani, în 1997, cred că l-a pus chiar pe pânza care, explicit, se mai numeşte şi "Meine Lugen sind ehrlich". Este o pânză de 2 metri pe 2,4, cu un omuleţ şezând, ce nu este artistul, deci pânza nu este din seria autoportretelor excentricului şi autodistructivului artist. De fapt, presupusul titlu al picturii fără titlu, care spune că "Minciunile mele sunt cinstite" apare înscris pe suprafaţa întregului tablou, dar cu litere greceşti şi în exprimare germană. Pictura lui Martin Kippenberger a călătorit prin Japonia şi State şi a mai apărut într-o vânzare Sotheby's, în 2001. Aşa a ajuns la New York, de unde au luat-o cei care au vândut-o acum, la Londra, prin Sotheby's.
De fapt, în vânzarea de acum o săptămână, în care s-au adunat 28,2 milioane de lire, cel mai tare preţ a fost obţinut de Pierre Soulanges, lucrarea lui Martin Kippenberger venind pe al doilea loc, ca preţ. "Peinture 125X202cm, 30 octobre 1958" este chiar o pânză cu aceste dimensiuni pe care marele abstracţionist a plasat mai multe benzi paralele care taie un câmp de galben în degradeuri, de la stânga la dreapta, sau invers, cum se doreşte, lumina fiind în dreapta, cum priveşti pictura. Pe lângă dimensiuni, un alt mare adevăr revelat de respectiva pictură încă din titlu este anul creării sale. Într-adevăr, creaţia care a primit 2.658.500 lire sterline, preţ de adjudecare ce se înscrie în limitele estimării, a fost realizată în 1958, an în care Kippenberger avea 5 ani iar Ghenie mai avea vreo 2 decenii până să se nască. Adrian Ghenie avea 2 decenii de vârstă când a murit Martin Kippenberger, în 97, iar Pierre Soulanges face 95 de ani în acest decembrie.
Pictura lui Adrian Ghenie, care a fost adjudecată, la Londra, cu 1,022 milioane de lire sterline, este din 2009 şi experţii casei londoneze o consideră cea mai tare piesă a creaţiei artistului din acele vremuri. Iar vremurile de atunci sunt cele ale unei speculaţii pornind de la portretele cunoscute cărora le imaterializează chiar aspectele recognoscibile, într-o respiraţie dadaistă, cam de ultimă răsuflare. "Funeraliile lui Duchamp" este un fel de replică la moartea artei pe care a declarat-o, cam cu un secol în urmă, însuşi Duchamp. Dincolo de idee, realizarea este mai de început, cu ancore serioase în figurativ şi cu celebrele culori sumbre ale şcolarilor de la Cluj încă pline de pastel în priviri. Ilustraţia este, încă, destul de directă, un tip este expus pe catafalc, cam comunist, public şi cu sicriul deschis. Un cameraman fără faţă îşi bagă aparatul, cu două cocoaşe pentru role, în faţa regretato-răposatului, într-un cadru cu elemente ca de catalog de magazin de mobilă. Nu ştim sigur dacă a fost expusă la MNAC, în Bucureşti, la îmbinarea lui natalul 2009 cu un 2010 care l-a scos în lume, când apare o pictură cu acest nume. Ni se spune, însă, că lucrarea a fost băgată în recenta licitaţie londoneză de un proprietar ce o luase chiar în 2009 de la galeria Haunch of Venison, tot din Londra, care mult bine şi avânt i-a dat artistului.
Aşa cum încercam să sugerăm încă de pe la începuturi, nu a fost o singură licitaţie de artă contemporană cu o săptămână în urmă, la sediul din Londra al londonezei Sotheby's, ci două, şi nu o singură pânză vândută, ci trei. Desigur, celelalte două nu au ajuns la milion, că ne băgau insularii viză, ci s-au dat cu delicioase zeci sau sute de mii de lire sterline. Sâmbătă, mai pe zi, vânzarea a adunat cam jumătate din suma reuşită seara anterioară, 12,5 milioane, dar toate preţurile au fost mai mici, mai de weekend. Nici măcar "scumpetea" şedinţei, o figură în peisaj de Francis Bacon, nu a ajuns la un milion de lire sterline, înecându-se pe la mal. Astfel, "Hunger" ilustrează această temă nu cu vreun etiopian, ci cu un soldat în uniforma sovietizată dinainte de 1989, în echipament de iarnă, căciulă şi manta, înfulecând într-o sordidă sală de mese din vechile cazărmi. Parcă mă văd pe mine de Revelionul 1990, când ce se auzea afară nu erau artificii, dar lipsa ochelarilor şi a şnuruleţului roşu de soldat cu termenul cel mai redus, din cauza absolvirii facultăţii, îmi pune inima la loc. Şi, sinceri să fim, nu s-a murit de foame în armată, nici înainte şi nici după. Şi mai observăm că pictura "Hunger" de românul Adrian Ghenie, care a fost vândută cu 116,5 mii de lire sterline, are doar 30 pe 40 cm. Mai mare, dar din materiale mai ieftine, că de aia este studiu, următoarea vânzare Adrian Ghenie a costat 12,5 mii de euro. Organizatorii nu ne spun prea multe despre acest acril şi colaj pe hârtie, dar mai toţi recordmenii de la vânzările Sotheby's de artă contemporană de acum o săptămână au avut şi piese mai puţin valoroase. Adrian Ghenie nu putea lipsi din acest excepţional anturaj cu apucături de milioane de lire sterline şi buletin de Londra.
1. suma exacta pentru drepturi de autor
(mesaj trimis de grig în data de 24.10.2014, 20:49)
Totusi, care a fost suma exacta pe care a primit-o artisul plastic dupa retinerea tuturor taxelor?