Cum arată o licitaţie de artă, în plină resurecţie a coronavirusului şi la începutul vacanţelor? Ce se vinde mai bine acum şi cu cât? Se mai dau bani pe artă? Şi dacă da, de ce? Cine aduce bani mai mulţi, un meşter vechi, poate chiar necunoscut, sau un contemporan, ştiut şi cu preţuri mari?
Să ne uităm la ultima vânzare de la Alis, cea mai veche casă de licitaţii de artă de la noi, ultima din sezonul început normal, în 2019, şi încheiat în augustul lui 2020, când virusul nu se termina şi nici vacanţele nu ştim dacă începeau. Preţurile sunt în lei, caz unic în licitaţiile de artă de la noi, şi o continuitate devenită tradiţie pentru Alis.
Să începem cu pictura, normal, că de acolo vin, aproape mereu, preţurile uimitoare. Nu prea ar fi cazul, acum, deşi, în cazul analizat, preţul cel mare, lăsat la finalul secţiunii Pictură, a fost onorat şi înseamnă 24 de mii de lei pentru un Enescu dramatic, semnat Corneliu Baba. Imaginea cu marele compozitor, aplecat şi încruntat, a fost pictată de mai multe ori de Corneliu Baba. George Enescu s-a născut într-o zi de 19 august, la anul vor fi 140 de ani de la acel moment. În schimb, în acest mai din pandemie s-au împlinit 65 de ani de la moartea sa, la Paris.
Al doilea preţ este de 4,3 mii şi a fost primit de o lucrare de Valeriu Pantazi, o personalitate complexă, care a făcut şi literatură, mai ales poezie, prieten cu marii pictori şi scriitori, membru şi în uniunea plasticienilor, dar şi în cea a scriitorilor. Diferenţa este mare dar nici nu a fost vreo ofertă cu bani mulţi care să fi rămas nevândută. Şi mai avem "Flori şi fructe", ulei pe carton semnat Traian Brădean, adjudecat cu 3,2 mii de lei. În rest, preţurile, şi cele onorate şi cele doar deziderate, s-au plasat în jurul pragului de 1,5 mii de lei. Cu fix această sumă, fiecare, s-au vândut două picturi de Corneliu Petrescu, un pictor autodidact care s-a îndreptat definitiv spre această artă. Astfel, am aflat că la Universitatea din Tasmania, insula din sud-estul Australiei, există o donaţie, pe nume Tyler, cu peste 1.500 de obiecte de artă româneşti şi nu numai. Despre lucrările vândute la Alis aflăm că figurează în catalogul colecţiei Marina Dimitropoulos, scos de ICR acum mai bine de un deceniu. O a treia pictură de Corneliu Petrescu, cu aceleaşi trăsături - tehnică mixtă, din colecţia celebrei Marine -, a primit un strop mai mult, fiind vândută cu 1,6 mii de lei. Tot din colecţia grecoaicei, şi tot de 1,5 mii lei, a fost vândută acuarela "Pom", de Paul Gherasim. Iar o guaşă de Wanda Sachelarie Vladimirescu, simpatica şi venerabila artistă care se apropiase semnificativ de centenar, lucrare numită "Dialog", apărută în catalogul ICR al colecţiei Marina Dimitropoulos, a fost vândută cu 2,8 mii de lei.
S-au vândut şi alte loturi: 2,5 mii de lei pentru "Vas cu flori" de Ştefan Hotnog, cunoscut pictor ieşean, cu stradă în capitala Moldovei, 1,9 mii de lei pentru un "Nud văzut din spate", semnat Constantin Daradici, marele pictor plecat dintre noi acum 3 ani. Trecem sub 15 milioane vechi cu "Catedrala" semnată Dan Băjenaru, care a primit 1,3 mii. Cu câte 1,1 mii de lei s-au dat două lucrări: "Bordei singuratic", de Iosif Steurer, pictorul austriac venit în România după soţia sa, pictoriţa Maria Ciurdea Steurer, şi un "Copac", cu suport uşor deformat, de Ioan Isac. O mie de lei a primit o gravură cu mâini ca într-un ritual de "Magie", de Marcel Chirnoagă, a doua în ordinea intrării în scenă. Prima a fost tot o gravură a maestrului, matematician la bază, care a primit 600 de lei.
De ceva timp, casa Alis organizează o secţiune numită cam dur, Artişti în viaţă, dar care se referă la segmentul foarte sensibil al creatorilor cât se poate de contemporani, cei care joacă după alte reguli, pentru că viaţa reală este mai scumpă decât posteritatea care nu mai consumă, nu mai plăteşte taxe, gaze, apă şi curent. S-au vândut doar două dintre cele 15 oferte, iar marile preţuri, care nu treceau de 3,2 mii de lei, nu au fost confirmate, cea mai scumpă vânzare cu semnătură în viaţă fiind de 950 de lei. Au fost licitaţi pentru unul dintre rarele nuduri de Nicolae Blei.
Secţiunea Bijuterii concurează Pictura, dacă nu prin nivelul de preţ măcar prin sumele absolute atrase, procentajul vânzărilor fiind mai mare. Preţul cel mare al secţiunii Bijuterii a fost de 2,8 mii de lei pentru doi cercei, o pereche, în a cărei descriere apar câte o perlă sferică şi câte un diamant şi aurul de 18K. O broşă în formă de baghetă, din aur de 14K, cu şase rubine şi 11 diamante micuţe, de atelier european si contrapoanson românesc "cap de bour", a primit 1,4 mii lei. Un mic pandantiv cu doua personaje în cuplu, acoperite cu diamante circulare, a fost vândut cu 1,2 mii de lei. Restul ofertei a numărat câteva sute de lei la preţ, sau au rămas cu preţul de pornire, nefiind adjudecate.
Secţiunea Argint a avut o ofertă mai puţin eclatantă, dar a reuşit un record de şedinţă mai mare ca Bijuteriile. Mult mai mare. O pereche de sfeşnice cu cinci lumini, din argint 800, o coloană pe patru picioruşe "labă de leu", dar şi alte multe decoraţiuni, cu poanson italian, a fost adjudecată pentru 12 mii de lei. O fructieră ovală din argint 800, austro-ungară, cu cartuş aniversar "1878-1883", pe patru picioruşe şi cu decoraţii neorenascentiste, cu un bol din cristal şlefuit şi gravat, a primit 3,2 mii de lei. Un vas amforă din argint 800, marfă Italia, a fost vândut cu 1,2 mii de lei.
Şi secţiunea Diverselor vine cu o reuşită de 3,2 mii de lei, primiţi pentru o casetă din lemn, decorată cu o scenă romantică şi multe alte decoraţiuni, de asemenea italiană. La Sculptură, toate cele trei oferte au semnătura maestrului Marcel Guguianu pe o etichetă lipită pe soclu. Două sunt bronzuri, a treia, marmură. A fost vândută a treia şi ultima ofertă de la sculptură, un bronz numit "Elan", care a primit 6 mii de lei, mult peste preţul de pornire, 3,8 mii de lei, al celorlalte două oferte. În aprilie acest an o sculptură de marmură cu aceeaşi descriere a primit 7 mii de lei.
Că tot este vacanţă, să vedem şi raionul de cărţi. După atâta online, şi la şcoală, şi la lectură. Volumul album "Spaţiul istoric şi etnic românesc", cu mai multe hărţi, apărut la Bucureşti, în 1942, într-un anumit context politico-emoţional, a fost vândut cu 500 de lei. Lotul format din volumul "Fresca unei vieţi", de Cecilia Cuţescu Storck, apărut în 1944, exemplar cu dedicaţia autoarei, şi o scrisoare a Ceciliei Cuţescu Storck către familia Grosu, din 1966, a primit 450 lei. Iar "Cronici fanteziste neliterare", de pictorul Nicolae Tonitza, carte apărută la editura Brănişteanu, a primit 330 de lei. Cu acest preţ a fost adjudecat şi volumul lui Virgil Ierunca "Româneşte", apărut la Paris, în 1964, exemplar cu dedicaţie pentru Christine, probabil Eliade.
Iată o ofertă amplă, care atinge multe sfere de interes pentru colecţionari şi pasionaţi, nu numai de artă, ci şi de diferite obiecte de colecţie.