A început "luna cadourilor", cum mai este numită decembrie în plin regim revoluţionar de marketing şi consum. Acum ar trebui să duduie toate, bancomatele să plângă după cash, conturile să se umple de fundiţe de cadou, magazinele să aibă două uşi specializate, să nu stagneze fluxul de cumpărători, una de intrare şi alta de ieşire, nu ca Târgul de la statuile Universităţii unde se intră pe la "Emergency Exit". Este cel mai intens moment al anului şi simţim asta după prelungirea programului de funcţionare a templelor comerţului şi înmulţirea licitaţiilor de artă. De asemenea, galeriile pornesc colindul de marketing: Ahou, ahou, dacă vreţi să luaţi un cadou, nu daţi banii pe prostii, luaţi memorabilia la copii, pentru femei, luaţi bijuterii şi cercei, rudelor nu le oferiţi momiţe, şocaţi-i cu tablouri de fiţe, pentru oamenii negri, în togă, luaţi numai artişti în vogă, şefilor nu le daţi artă, ci doar creaţie degenerată. De urat am mai ura, dar să nu se termine cerneala înainte să spunem şi noi ceva, ceva poveşti. Aho!
Nu facem bilanţul anului deoarece ceea ce e mai interesant de abia vine. Nu este entuziasm, ci doar un mic efect al strădaniilor îndelungate ale organizatorilor de a ne atrage atenţia asupra contemporanilor, faptul că la Goldart s-a vândut un desen de Aurel Acasandrei cu 180 de euro, că o gravură de Chirnoagă a primit 200 de euro şi s-au dat doi Hatmanu, "Casa roz" cu 550 de euro şi "Bonjour Collioure" cu 500. Desigur, o virgulă în titlu, după "bonjour", ar fi ridicat preţul cu 50 de euro, având un fel de egalitate. La Collioure, Dan Hatmanu a ajuns invitat de asociaţia "Soleil de l'Est", despre care am mai amintit câte ceva. Este aceea iniţiativă franco-română, adică a unor români din Franţa, care de mai bine de două decenii, recent oficial declarate, deschide baierele sacului cu posibilităţi de a picta în Franţa şi a expune în Europa civilizată, pricepută la artă, aho, pentru pictorii din România, cunoscuţi şi formaţi, fie că sunt mai tineri, fie că în ani sunt mai bogaţi. De curând a alcătuit un album monumental cu 106 artişti, majoritatea români, care au participat la programele Asociaţiei. Albumul se tot lansează, întâi la Bucureşti, apoi la Paris, la Mangalia, deja, şi va continua cu Braşovul şi Timişoara.
Cu 400 de euro, mult sub un sejur minimal în Predealul desfundat, s-a dat un pastel de Eugen Crăciun, creator de-a dreptul de avangardă. "Fabrica", un pastel cerat de acelaşi autor s-a dat cu 295 de euro. Mai multe oferte interesante au rămas neonorate, le vom revedea în licitaţii, cu siguranţă, dar poate nu de sărbătorile acestea. Şerban Rusu Arbore a fost un artist discret, dar de mare profunzime. O imagine panoramică şi deltaică de la Comana a fost apreciată pe la un minim de 600 de euro, dar nu a plecat.
Şi Alis are oferte bune, la preţuri la fel. O superbă "Iarnă în parc" de Bogdan Pietriş, ce a inspirat până la semănarea frapantă pe confraţi creatori mai tineri, s-a dat cu doar 8 milioane, desigur vechi, 800 de lei oficiali. Un artist de excepţie, de mare sensibilitate creativă, Bogdan Pietriş ne-a părăsit devreme, la doar 61 de ani, în plină intensitate a operei sale. Îi regăsim tuşa şi concepţia artistică mai rar sub propria semnătură şi destul în forme epigonizante. Un timp, prietenii ni l-au reamintit în expoziţii in memoriam. Apare rar în licitaţii şi te întrebi unde îi sunt creaţiile.
Cu o mie şi cu o mie cinci sute de lei s-au dat două picturi de Iosif Steurer, un peisaj de vară şi un braţ de flori. Artistul e vienez get-beget, îndrăgostit de colega sa româncă de la studiile muncheneze, Maria Ciurdea, viitoarea soţie cu care a venit în patria Mioriţei. Fiecare a mers pe drumul creaţiei artistice originale şi împreună au pus bazele unui "clan" artistic, cu oameni minunaţi care au pictat, au fotografiat, au făcut literatură şi muzică. Saga acestei familii a fost scrisă de Alexandrina Isac Steurer, cea demnă de stima şi recunoştinţa noastră, şi voluminos publicată sub numele "Familia Steurer, de la Maria şi Iosef la Robert. 4 generaţii de artişti". Dacă ştim cine sunt artiştii cu nume biblice, Maria şi Iosif, să ne amintim de tragicul Robert Isac Steurer, artist plastic şi scriitor de profund viitor care s-a încheiat brusc, la vârsta cristică, 33 de ani. Cu 33 de sute de lei s-a dat un ulei pe pânză de Ligia Macovei, un "Cocktail" ca un bal. Mai pe înalt, o imagine de canal veneţian de Constion s-a dat cu 2,4 mii de lei. Mai bine, cu fix o mie de euro, adică 4,5 mii de lei, s-a vândut o pânză din 2008 de Sorin Ilfoveanu, unul dintre cei mai importanţi artişti români ai momentului, acreditat oricum cu preţuri mult mai mari. Acum s-a dat "Omul cu capra", care nu are nicio legătură cu zoomorfa tradiţie a sărbătorilor de iarnă, ci exact asta este, un om cu o capră după gât, pe umeri, şi cu flori de câmp în mână.
Alis a vândut şi un trio de Marcel Janco, o litografie cu 1,1 mii de lei, un ulei autentificat de Dadi, fiica artistului, cu 5,5 mii de lei, şi un altul, autentificat de Montefiore Auction House, cu 5 mii. În ciuda numelui italic, Montefiore este o casă de licitaţii de artă din mijlocul Tel Aviv-ului, în Israel. La fel ca această rubrică, se manifestă vinerea, dar mult mai rar, o dată pe lună. Nu ca noi, aici pe pământ şi săptămânal. Iar Dadi Janco este singura fiică a marelui "duce" al avangardei, conte de Ein Hod -Tărâmul artiştilor, Marcel Iancu. Un om deosebit, Dadi Iancu s-a implicat cu multă căldură în ampla expunere "Marcel Iancu - un vizionar al artei moderne", reuşită de Lucian Georgescu în 2012, la Bucureşti. De atunci, Dadi îşi aşteaptă lucrările înapoi, la ea acasă, ele fiind ţinute, din diferite şi ciudate motive oficiale, prin penumbrele de la noi.
Alis a reuşit, însă, şi un 20 de mii de lei, deci vreo 4,5 mii de euro, cu un spleen pământiu de Piliuţă, dreapta jos cu negru. În tuş subţire, o scenă de local în care regăsim acordeonistul, dar consumatorii sunt înlocuiţi, toţi trei, de un violonist, s-a dat cu 550 de lei. Conform unei foarte vechi tradiţii, piesa tare a rămas la urmă şi de data aceasta a fost şi vândută. Este un Ciucurencu din 1947, cu o carte roşie pe masă şi flori albastre cu puncte galbene în vază albastră. S-a dat cu 32 de mii de lei, cam 7.110 euro. La Artmark, un Ciucurencu cu brânduşe, din 1961, s-a dat cu 13 mii de euro la licitaţia de artă de avangardă şi contemporană de acum două săptămâni. Dar aceea este o altă poveste, pe care o vom spune în luna cadourilor de artă cu poveste adăugată. Aho!