Licitaţia Artmark de mari maeştri nu s-a ţinut cu nasul pe sus, ci ş i-a confirmat inuta. A plouat cu preţuri mari, cu mii şi zeci de mii de euro, plătite pentru picturi cu semnături legendare. În ordinea intrării în scenă, vorbim despre Nicolae Vermont, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Arthur Verona, Piliuţă, Corneliu Baba, Iser, Aman, Ciucurencu, Băla a, Octav Băncilă, Tonitza,Şirato, Dărăscu, Samuel Mutzner, Gheorghe Petraşcu, C. D. Rosenthal, Gheorghe Tăttărescu, Nicolae Grigorescu, Pallady, Luchian, Ion Jalea, Janco, Brauner, Jules Perahim, Nicu Enea, Ştefan Popescu, Marius Bunescu, Francisc Gall, Rodica Maniu Mutzner, Camil Ressu. Dacă, pe vremuri, era semn rău de apăreau două oferte de acelaşi autor în licitaţie, acum avem adevărate mini-licitaţii dedicate, în spaţiul serii de vânzări. Este mai mult decât un lucru normal, este o semnătură de mare eveniment, aşa cum, de altfel, a şi fost Licitaţia de Toamnă - Top 100 Mari Maeştri ai Artei Româneşti organizată de Artmark.
De altfel, vânzarea începe cu şapte Nicolae Vermont. Mă rog, despre poziţia a IV-a se spune doar că este semnat N. Vermont, în dreapta jos. Este o lucrare sub dimensiunile medii, reprezentând "Clopotniţa din Târgovişte" şi care a rămas neadjudecată, estimarea mergând, totuşi, de la 1.500 la 2.500 de euro. Este singura nevândută din lotul Vermont, restul plecând pentru 7.500 de euro, o delicioasă domnişoară pozând, vai! cu ţigara în mână, 7.000, o "Ţărancă din Argeş", în profil şi în bogat strai popular, ambele lucrări peste estimarea maximă de 6 mii, o doamnă în negru aşteptând avocatul, o scenă de cruntă plictiseală magistral surprinsă, vândută cu estimarea evocată anterior, de 6 mii, "Garofiţe" cu 4 mii, şi un interior rural contrejour cu două personaje feminine, la 2.750 de euro. Şi pentru Constantin Piliuţă avem trei oferte, două identificate clar s-au vândut cu 4.250 şi, respectiv, 3 mii de euro, iar a treia, despre care se menţionează că este semnată "Piliuţă C.", s-a dus la 10.500 de euro.
Urmează şase oferte Rudolf Schweitzer-Cumpăna, toate adjudecate şi nu oricum. Mă bucur să semnalez o revigorare a cotei acestui mare artist român, care îşi vedea, în ultimul timp, scăderea semnificativă şi continuă a preţurilor de adjudecare, când apărea în licitaţii. Acum vorbim de "Şalul verde", piesă vestimentară ce nu ascunde decât un sân al modelului feminin, pictura fiind vândută cu 12 mii de euro, estimarea maximă sperând mai puţin de patru ori, 3,5 mii, mai exact. Secţiunea Schweitzer-Cumpăna a început cu o ciorbă, de fapt cu un ţăran muncit care mănâncă exact o ciorbă, cu gândul la grijile de zi cu zi. Lucrarea a primit 4 mii de euro. Dar ce ne-a mai oferit Schweitzer-Cumpăna, în afară de această ciorbă de 4 mii de euro? O scenă de malul Senei în plin Paris, cu pod şi barcă, la 5,5 mii de euro, o "Uliţă din Făgăraş" de 3 mii de euro, o clopotniţă "În plin soare" la 1.600 de euro şi "Struguri şi pere", de sezon, la acelaşi preţ cu clopotniţa, 1.600 de euro.
Cu 22 de mii de euro pentru jocuri de alb îngheţat în violeturi, Arthur Verona duce discuţia mai sus ca oricând. Estimarea maximă era de 8 mii de lei. Anterior, o scenă de vară, în sat, "La fântână", la umbră, obţinuse 16 mii de euro. O compoziţie cu oi şi păstori la marginea unei păduri a primit 6.500 de euro. Este, sigur, o lucrare din interbelic, pentru că pădurea este Codrul Herţei şi atunci românii erau stăpâni la ei acasă, în păduri netăiate sălbatic.
A fost şi o serioasă secţiune Baba, în numita licitaţie, 10 Corneliu şi 2 Gheorghe. Deşi cota lui Corneliu Baba este una dintre cele mai susţinute şi suspuse, de această dată preţurile realizate nu reuşesc să ne uimească, ci dimpotrivă. Cel mai mare preţ realizat marţi seara pentru o lucrare Baba a fost de 11 mii de euro pentru o Veneţie, categorie ce se anunţa doborâtoare de recorduri, în alte ocazii. Chiar estimarea maximă se oprise la un 15 mii, lăsând loc pentru uimiri şi încântări aproape sigure, dar care nu s-au realizat. Este drept, majoritatea sunt lucrări de grafică şi doar patru sunt uleiuri pe carton. În plus, două dintre uleiuri sunt portrete. "Cici", adică Cecilia, sora pictorului, este un portret dintre cele cu căutare doar la biografi şi istorici de artă, deşi este o pictură interesantă, de bună factură. S-a dat cu 3.500 de euro, estimarea de sus fiind de 4 mii. "Moş Oare" este un portret de expresie şi suferinţă, din cele practicate de Baba cu rezultate puternice. A fost vândut cu 7.500 de euro, aici speranţa mergând până la 12 mii. Cu 700 de euro s-a dat un portret în cărbune făcut de Corneliu Baba tatălui său, Gheorghe Baba. După o perioadă în care a locuit în Craiova, unde deţinea mai multe proprietăţi, pictând şi făcând retuşuri la clişeele fotografice, Gheorghe Baba a vândut tot şi s-a întors la Caransebeş, de unde venise. La Craiova se născuse Corneliu Baba, fiul său care avea să devină unul dintre cei mai importanţi artişti români, un adevărat deschizător de drumuri, care are epigoni la a treia sau chiar a patra generaţie, deja. În licitaţia maeştrilor de la Artmark, Gheorghe Baba a fost prezent cu două portrete de copil ale surorii Cici, vândute cu o mie şi, respectiv, 900 de euro.
Deşi prezent doar cu trei lucrări, Ciucurencu adună preţuri de mii de euro: 28 de mii pentru "Pălăria galbenă", 9 mii pentru o natură statică pătrăţoasă şi 8,5 mii pentru o alta, mai curbată. Din două lucrări Sabin Bălaşa, una a fost retrasă şi alta, cu personajele lui mitologice, vândută cu 11 mii de euro. Octav Băncilă, autorul teribilei scene cu ţăranul împuşcat din spate, la Răscoala din 1907, dar şi unul dintre cei mai bogaţi pictori interbelici, a reuşit o bună vânzare la licitaţia Artmark. Numai pictura cu două personaje negociind comercial, numită, cum altfel, "O afacere bună", a adus 50 de mii de euro, estimarea maximă sugerând şi ea 35 de mii. Un pitoresc "Evreu telal", pictură în ulei de dimensiuni măricele, a adus 15 mii de euro, exact estimarea minimă. Celebrele flori îi aduc artistului, de această dată, 7 mii pentru "Toporaşi" şi 2 mii pentru "Flori de liliac". Trei personaje feminine din lumea interbelică, fiecare în pânza sa pictată, au reuşit preţuri de 4,5 mii de euro, de două ori, şi o dată de 5 mii.
Nu mai puţin de patru pictori a strâns fiecare mai mult de o sută de mii de euro. Petraşcu a fost prezent în licitaţie cu 10 lucrări, s-au vândut toate şi a adunat 140 de mii de euro. Cel mai mare preţ al său a fost de 29 de mii de euro, plătit pentru prima ofertă din părticica sa de licitaţie, "Lucreţia privind gravuri". Titlul iniţial al lucrării era "Privind lucrări", numele soţiei artistului fiind introdus mai târziu în discuţie. Cu numai trei lucrări, Nicolae Grigorescu face un scor total de 130 de mii de euro. 80 de mii a scos numai "Primăvara în livadă", de fapt un copac în floare, plin de petale albe delicate. Cu 30 de mii de euro a fost vândută o scenă de tabără militară, o tuşă recognoscibilă a marelui pictor cum de mult nu am mai văzut, "Santinela", chiar din 1877, în timp ce 20 de mii de euro s-au dat pentru "Stânci în pădurea Fontainebleau". Pallady a fost în licitaţie cu nouă lucrări care au adunat fix 110 mii de euro, una singură rămânând nevândută. "Coş cu portocale" a reuşit preţul cel mare, 37,5 mii de euro. Oarecum neaşteptat pentru că au fost în licitaţii subiecte mult mai importante pentru opera lui Pallady, care au luat şi ele preţuri semnificative - 28 sau 20 de mii, dar nu au fost primele la această categorie.
115 de mii de euro, de fapt 305 mii, au primit cele opt lucrări Tonitza apărute în licitaţie. Două nu s-au vândut, în timp ce una a ajuns la 190 de mii. Este "Lecţia", lucrare plasată prin anii '20, din colecţia Dimitrie Mohor. Deşi am avut impresia că am văzut-o la Art Safari-ul din acest an, unde Tonitza a fost vedetă, se pare că nu a fost aşa. A fost "în expoziţia Portretul în colecţiile particulare de artă", de la Şuţu, din 1994. În expoziţia Tonitza de la Art Safari a fost, însă, "Turcoaice la Balcic", o guaşă pe hârtie vândută cu 10 mii de euro.
Am vehiculat multe cifre mari, în spatele cărora se află tot atâţia euro, dar şi pictură adevărată, încât sigur mai vorbim despre această licitaţie de maeştri şi lucrările lor minunate. Şi repede, că vine iarna, cu licitaţia de sezon.