Aproximativ 57% dintre populaţia inclusă financiar şi 87% dintre companii realizează plăţi prin Internet/Mobile banking.
Datele provin din cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor:creditarea şi incluziunea financiară a românilor", realizată în acest an de către Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pentru Asociaţia Română a Băncilor. Plăţile electronice au crescut accelerat, ponderea populaţiei care efectuează plăţi prin Internet/Mobile banking înregistrând un avans de 11 puncte procentuale, comparativ cu anul 2022. Totodată, ponderea companiilor care utilizează zilnic aplicaţii de Mobile Banking aproape că s-a dublat în ultimii doi ani, ajungând la 37% în anul 2024.
Potrivit comunicatului primit la redacţie, în tranzacţiile pe care le efectuează în mod obişnuit, persoanele fizice folosesc 37% mai mult cardul sau numai cardul, în creştere cu 7 puncte procentuale comparativ cu anul 2022, 32% card şi numerar în egală măsură, 20% mai mult numerar şi 11% numai numerar. La nivel naţional sunt 21,7 milioane de carduri active. Aproximativ 70% dintre respondenţii persoane fizice cu conturi bancare afirmă că folosesc carduri de debit, în timp ce cardul de credit este utilizat de 25% dintre respondenţii studiului. Gradul de incluziune financiară în rândul adulţilor din România a avansat la 71%.
Aproximativ 41% dintre firme nu plătesc salariile angajaţilor pe card, în scădere uşoară faţă de nivelul de 43% înregistrat în anul 2022. Gradul de acceptare a plăţilor cu carduri la POS a ajuns la
36% în rândul firmelor. Pentru încasări, companiile utilizează 29% predominant ordin de plată, 24% toate mijloacele de plată în egală măsură, 22% exclusiv ordin de plată, 11% predominant numerar, 5% predominant card, 4% exclusiv numerar şi 3% exclusiv card.
88% dintre respondenţii persoane fizice şi 91% dintre companii au declarat că doresc să fie informaţi privind metodele de prevenţie împotriva fraudelor online.
În luna europeană a securităţii cibernetice, Asociaţia Română a Băncilor promovează conştientizarea şi oferă utilizatorilor de servicii bancare recomandări privind păstrarea banilor în
siguranţă online:
Să nu furnizaţi datele de pe cardul bancar în nicio situaţie: numărul, data de expirare şi codul
de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. Aceste date se folosesc doar de
către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate şi nu atunci când sunteţi conectaţi la
o reţea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată.
Să transmiteţi IBAN-ul, nu datele de pe card, dacă trebuie să primiţi bani;
Să nu furnizaţi niciodată datele personale de utilizare a contului bancar: username şi parola
de acces;
Băncile nu vor cere niciodată informaţii privind parolele de acces la contul bancar şi nici datele de pe cardurile bancare. În situaţia în care aceste date au fost solicitate telefonic,
recomandarea este să încheiaţi apelul imediat.
Nu vă încredeţi în cel care vă sună, verificaţi veridicitatea mesajului înainte de a face orice demers. Atunci când nu sunteţi sigur de veridicitatea mesajului/ apelului telefonic care pare a
veni de la bancă sau o instituţie publică puteţi valida telefonic cu expeditorul (inclusiv banca) la un număr care aparţine acestuia şi nu unul sugerat de cel care vă sună;
Atenţie la promisiunile nerealiste legate de investiţii! Dacă sună prea bine că să fie adevărat, este foarte posibil să fie o fraudă! Investiţiile nu sunt garantate. Când întâlniţi oferte de
investiţii pe internet, evitaţi capcana câştigurilor mari pe termen scurt şi faceţi verificări!
Infractorii pot apela la orice pretexte pentru a prelua controlul contului bancar. Nu instalaţi aplicaţii ca fiind legate de investiţii.
Să nu introduceţi codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet şi să nu-l divulgaţi;
Să contactaţi imediat banca şi să notificaţi autorităţile dacă aţi fost victima fraudelor.
Sondajul de opinie a fost realizat în acest an la solicitarea Asociaţiei Române a Băncilor pe un eşantion de 1.320 de respondenţi persoane fizice, dintre care 1.067 persoane utilizează produse bancare, marja de eroare maximă fiind de +/-2,75% şi în rândul a 500 de companii.