Cele mai mari lanţuri de retail din lume se află în căutarea unei noi provocări, prin care să-şi îmbunătăţească serviciile şi, astfel, să îşi consolideze portofoliile de clienţi. Astfel, "lupta" la vârf se duce acum în nişa celei mai noi revelaţii din domeniu, anume plăţile mobile, care "promite" să optimizeze costurile de procesare a comenzilor şi să sporească gradul de încredere din partea clienţilor, se arată într-un material publicat de agenţia internaţională Reuters. Magazinele precum britanicii de la Tesco şi lanţul francez Auchan speră ca, prin intermediul portofelelor digitale (aplicaţii care permit clienţilor să plătească cu ajutorul smartphone- urilor în detrimentul banilor peşin sau a cardului bancar) să obţină mai multe informaţii relevante cu privire la comportamentul consumatorilor decât înainte şi să îşi poată eficientiza, astfel, strategia de marketing. Retailerii se pregătesc să intre pe o piaţă deja aglomerată, unde instituţiile bancare şi giganţii din domeniul tehnologiei, Google şi Apple, au făcut deja paşi importanţi în această direcţie şi se duelează pentru supremaţia din domeniu. De asemenea, inclusiv platforma de plăţi online Pay Pal, un reper în domeniu, a făcut demersuri cu privire la implementarea noii tehnologii.
Prin adoptarea plăţilor mobile, marii retaileri îşi doresc să atragă clienţi pentru serviciile oferite prin acordarea de discounturi şi recompensări persoanelor care le vor întrebuinţa, în acelaşi timp, conectând plăţile la scheme de loialitate prestabilite şi oferind posibilitatea salvării listelor de cumpărături.
Piaţa globală a plăţilor mobile se va tripla până în anul 2017, potrivit unei cercetări efectuate de compania Gartner, aceasta urmând să atingă o valoare totală a tranzacţiilor de 721 de miliarde de dolari şi peste 450 de milioane de clienţi. De creşterea prefigurată ar putea beneficia retailerii care vor să îşi dezvolte serviciile de plăţi online şi care vor scuti clienţii de taxele de procesare a plăţilor din prezent, care se efectuează prin intermediul băncilor şi companiilor MasterCard şi Visa.
Starbucks, cel mai mare lanţ de cafenele din lume, a lansat sistemul de plăţi mobile şi recompense în anul 2011, iar în prezent numără deja 10 milioane de clienţi, compania anunţând totodată, de curând, că urmăreşte să extindă serviciul şi în afara reţelei. Howard Schultz, directorul companiei, a declarat pentru televiziunea CNBC: "Platforma de plăţi mobile ne-a adus îmbunătăţiri în ceea ce priveşte rata frecventării magazinelor de către clienţii noştri şi o mai mare loialitate din partea lor, întrebarea momentului fiind cum putem profita de aceste avantaje şi din afara magazinelor pe care le deţinem".
De asemenea, recent, în Germania, compania Yapital, deţinută de Otto, a lansat o metodă de plăţi mobile universal acceptate de retaileri, sistemul "prinzând viaţă", deja, în mii de magazine.
Tesco, unul dintre cei mai importanţi retaileri din lume, îşi va lansa propria soluţie de plăţi online în acest an, în timp ce francezii de la Auchan au lansat aplicaţia portofelului digital, "Flash and Pay", în urmă cu an de zile, aceasta din urmă combinând sistemul de plăţi cu cel al cupoanelor, al cardurilor de loialitate şi al listelor de cumpărături. Arnaud Crouzet, unul dintre directorii de la Auchan, a declarat: "Obiectivul nostru este acela de a minimiza, pe cât putem, costurile şi de a oferi alternative la soluţiile deja existente". Cu toate acestea, reprezentanţii Carrefour, al doilea cel mai mare lanţ de retail din lume, după Wal-Mart, nu se declară la fel de entuziasmaţi de plăţile mobile: "Pentru moment, cardurile bancare reprezintă încă o soluţie bună, în special cele contactless. Va mai dura câţiva ani până să vorbim despre portofelul digital", au afirmat aceştia pentru publicaţia citată.
Potrivit Centrului de Cercetare pentru Economie şi Afaceri din Marea Britanie, retailerii britanici ar fi putut economisi 463 de milioane de lire sterline (770 de milioane de dolari) din costurile tranzacţiilor de anul trecut, dacă ar fi implementat plăţile mobile în detrimentul celor cash sau cu cardurile bancare. Totodată, datorită eficienţei sistemului, cozile ar putea fi date uitării în magazine, mai notează institutul, citat de Reuters.
• Mastercard, Maestro şi Visa oferă plăţi mobile
La un an de la lansarea aplicaţiei mobilPay Mastercard Mobile, începând de luna trecută, posesorii cardurilor de debit Maestro pot efectua şi ei plăţi online de pe smartphone-uri şi tablete. Prin această integrare, majoritatea posesorilor de carduri Maestro, utilizatori de telefoane smart sau tablete, pot folosi aplicaţia pentru plata facturilor de telefonie şi pentru reîncărcarea cartelelor preplătite, sau pentru a achiziţiona produse şi servicii de la comercianţii parteneri.
"La un an de la lansarea mobilPay MasterCard Mobile, plăţile prin aplicaţie s-au dublat la fiecare 3 luni. Este cel mai bun moment să oferim şi mai multor consumatori avantajul de a-şi schimba portofelul cu telefonul. Practic, majoritatea utilizatorilor care folosesc carduri Maestro ca principal instrument de plată îl pot înregistra în wallet şi au acces imediat la toate beneficiile oferite de aplicaţie", declară Antonio Eram, directorul Netopia mobilPay, companie procesatoare de plăţi online din ţara noastră.
Lansată în martie 2013 de MasterCard şi Netopia, aplicaţia mobilPay MasterCard Mobile este disponibilă pentru telefoane smart cu sisteme de operare iOS şi Android. Aplicaţia poate fi descărcată gratuit din Google Play şi App Store şi folosită pentru plăţi diverse, cum ar fi cele de facturi, pentru reîncărcarea cartelelor preplătite sau pentru produse şi servicii furnizate de comercianţii parteneri.
Totodată, şi Visa a intrat pe această nişă. Site-ul oficial al companiei specifică faptul că plăţile mobile Visa sunt create pe aceleaşi principii ca plăţile contactless, tot mai multe bănci şi operatori de reţele mobile începând să ofere clienţilor lor plăţile mobile fără contact.
• Vodafone a lansat M-Pesa, serviciu de plăţi mobile
La începutul lunii aprilie, Vodafone România a lansat serviciul de plăţi mobile M-Pesa, cu ajutorul căruia utilizatorii Vodafone pot să facă următoarele operaţiuni, prin intermediul telefonului mobil: să trimită şi să primească bani, să alimenteze cartela, să plătească facturile sau să cumpere bunuri şi servicii din magazinele partenere M-Pesa. Serviciul poate fi activat de către orice client Vodafone cu vârsta de peste 14 ani, la orice magazin afiliat M-Pesa.
Odată ce contul M-Pesa a fost creat, utilizatorii pot sa depună numerar la orice magazin semnalizat M-Pesa, operaţiune care este confirmată imediat printr-un SMS. Serviciul se activează gratuit şi nu are costuri lunare asociate. Singurele operaţiuni tarifate sunt depunerile şi retragerile de bani, iar taxele sunt fixe, în funcţie de sumă. Astfel, clienţii plătesc între 1 şi 3 lei, în funcţie de sumă, pentru trimiterea de bani instant către alt utilizator înregistrat M-Pesa. La retrageri, clienţii plătesc o taxă fixă per tranzacţie, între 2.5 şi 30 de lei, în funcţie de sumă.
În acest moment, serviciul M-Pesa poate fi activat în aproximativ 300 de magazine Vodafone şi ale partenerilor săi, precum şi în reţelele PayZone, RoBest, şi Agroland, în care serviciul se afla in proces de implementare. În următorul an, serviciul va fi extins la peste 2.000 de magazine. M-Pesa este un serviciu de transfer de bani prin mobil dezvoltat de Vodafone Group şi lansat în anul 2007. La 31 decembrie 2013, M-Pesa avea aproximativ 16,8 milioane de utilizatori activi şi circa 165.000 de agenţi autorizaţi, la nivel mondial.
Un prim pas în direcţia plăţilor mobile a fost făcut de Cosmote România, la începutul lunii septembrie din 2013. Operatorul a introdus plata facturii lunare prin intermediul aplicaţiei mobilPay MasterCard Mobile. Aplicaţia este disponibilă gratuit pentru descărcare - din App Store sau Google Play, pe un smartphone - şi poate fi utilizată fără costuri suplimentare.