Publicarea ultimului raport lunar al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a fost însoţită de un apel disperat către autorităţile de la Bruxelles pentru adoptarea unor noi măsuri de sprijinire a sectorului, pe fondul prăbuşirii vânzărilor de automobile electrice (AE).
Datele din august 2024 arată accelerarea scăderii anuale a înmatriculărilor de AE din Uniunea Europeană, până la 43,9%, de la 10,8% în luna precedentă (vezi graficul), pe fondul unei scăderi lunare de 9,8%.
Cele mai mari scăderi anuale s-au înregistrat în România (-69,3%) şi Germania (-68,8%). Pe alte pieţe majore, cum sunt Franţa şi Italia, scăderile anuale au fost de 33,1%, respectiv 40,8%.
În primele opt luni, declinul anual al înmatriculărilor de AE din Uniunea Europeană a fost de 8,3%, în condiţiile unor scăderi de 32% în Germania, 12,3% în Italia, 29% în România şi a unei creşteri de 8,1% în Franţa.
În aceste condiţii, comunicatul de presă al constructorilor din Europa subliniază necesitatea unor acţiuni urgente din partea autorităţilor, mai ales în ceea ce priveşte aplicarea noilor cerinţe privind emisiile de CO2.
Reglementările Uniunii Europene privind emisiile medii de CO2 ale automobilelor noi, pentru toate modelele unui constructor, indiferent de motorizare, impun un plafon de 94 gCO2/km din 2025, în reducere de la 116 gCO2/km anterior.
Orice depăşire va fi sancţionată cu amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram de emisii suplimentare peste plafon pentru fiecare automobil produs. Valoarea cumulată a amenzilor pentru toţi producătorii din Europa poate ajunge la circa 15 miliarde de euro, conform unor declaraţii recente ale preşedintelui ACEA.
"O tendinţă continuă de scădere a cotei de piaţă pentru automobilele electrice cu baterii în UE transmite un semnal extrem de îngrijorător industriei şi factorilor de decizie politică", se arată în comunicatul organizaţiei, care apoi subliniază că "industria auto europeană sprijină Acordul de la Paris şi obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor până în 2050" şi nu uită să accentuează faptul că "un factor agravant este erodarea rapidă a competitivităţii UE, astfel cum a fost confirmat în raportul Draghi".
Consiliul ACEA mai arată că "lipsesc condiţii esenţiale pentru a ajunge la creşterea necesară a producţiei şi adoptării vehiculelor cu emisii zero: infrastructura de încărcare şi de reumplere a hidrogenului, precum şi un mediu de producţie competitiv, energie verde la preţuri accesibile, stimulente fiscale şi de cumpărare şi o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen şi baterii".
Din păcate, îndeplinirea acestor "condiţii esenţiale" nu pare să fie posibilă pentru autorităţile europene, mai ales pe fondul abordării tranziţiei energetice dintr-o perspectivă ideologică inflexibilă, care ignoră complet legile fundamentale ale fizicii şi chimiei.
Acest aspect este abordat şi în comunicatul ACEA, unde se subliniază că "normele actuale nu ţin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic şi economic din ultimii ani, iar incapacitatea inerentă a legislaţiei de a se adapta la evoluţiile din lumea reală erodează şi mai mult competitivitatea sectorului".
Comunicatul se încheie cu un apel către instituţiile UE pentru prezentarea unor măsuri urgente de reducere a emisiilor înainte ca noile obiective privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete să intre în vigoare în 2025.
Datele prezentate de asociaţia constructorilor auto europeni arată că vânzările de automobile din UE se află cu aproape 20% sub nivelul din 2019, iar cota de piaţă a automobilelor electrice a scăzut în acest an până la 12,6%, de la 13,9% în anul precedent.
Conform unui raport recent de la McKinsey, doar 16% dintre proprietarii de automobile non-electrice din UE iau în considerare cumpărarea unei maşini electrice, în timp ce 20% dintre deţinătorii actuali de automobile electrice spun că este foarte probabil să revină la o maşină cu motor cu ardere internă.
Declinul accelerat al industriei auto ar avea efecte deosebit de grave pentru economia UE. Sectorul are aproape 13 milioane de angajaţi, respectiv 8,3% din numărul total al locurilor de muncă din industria prelucrătoare.
Peste 7% din Produsul Intern Brut al UE este obţinut în industria auto, care contribuie cu peste 392 de miliarde de euro la veniturile guvernamentale.
Unul dintre cele mai grave efecte se va manifesta la nivelul capacităţii de inovare din Europa, în condiţiile în care cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare din sectorul auto se ridică la circa 59 miliarde de euro, respectiv 31% din totalul cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare din Uniunea Europeană.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 00:24)
Probabil articolul avea limita de cuvinte de nu a incaput si partea cu scaderea vanzarilor masinilor ICE:-)
"Mașini pe benzină și diesel
În august 2024, vânzările de mașini pe benzină au scăzut cu 17,1%, toate cele patru piețe cheie înregistrând scăderi semnificative: Franța (-36,6%), Italia (-18,8%), Spania (-17,4%) și Germania (-7,4%). Mașinile pe benzină reprezintă acum 33,1% din piață, în scădere față de 32,6% în august anul trecut.
Piața auto diesel a înregistrat o scădere de 26,4%, rezultând o cotă de piață de 11,2% în august anul trecut. Scăderi de două cifre au fost observate pe aproape toate piețele europene."
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:43)
Ice crește, hibridele sunt ice cu un consum optimizat.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:55)
Masinile electrice actuale sunt o struto-camila. Pe de o parte avem tehnologia extraordinara a motoarelor electrice la automobile. Este o placere sa conduci o masina electrica, iar motoarele au fost miniaturizate incat am ajuns sa avem motoare electrice performante bagate in butucul rotii.
Pe de alta parte, tehnologia actuala a bateriilor litiu este sub orice critica la toate capitolele, poluare, costuri de fabricatie uriase, capacitate per kg redusa, incarcare lenta, fiabilitate redusa si risc mare de incendiu.
Revolutia EV va incepe abia cand vom avea alte baterii mult mai performante macar la capacitatea per kg si risc minim de incendiu.
1.3. Iesiti pe strada (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 15:29)
Iesiti pe strada si intrebati lumea la rand: "Aveti bani de masina electrica"... si vedeti cam cata lume are 50.000 de euro ca sa-si ia electrica si sa o rupa pe drumurile din Romania, unde cu masina mai scumpa de 5000 de euro nici nu merita sa te deplasezi.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 00:49)
In industria auto china joaca neloial . Exista mecanisme pt a ne proteja doar ca trebuie puse in practica
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 01:40)
Ai si dovezi? Sau doar umpli spatiul cu lozinci dezinformatoare? Cate subventii a dat statul francez catre Renault?
doar din 2020
05/27/2020 May 27, 2020
The package includes an increase to the state subsidies given to motivate potential buyers of new electric and hybrid cars. The plan also includes a state loan worth €5 billion for troubled carmaker Renault.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 07:31)
Pai tocmai ca e un imprumut. Chinezii au dat subventii, si acum vin cu pret de dumping, iau si subventia rabla, pun pe toti ceilalti pe butuci, si apoi ridica preturile.
Asta e razboi economic, de care trebuie sa ne pazim.
Se practica intre companii mereu, vine una mare, ori te cumpar, ori dc refuzi vin cu preturi de dumping si te falimentez. "Alegerea e a ta"(asa a facut de ex RCS RDS cu cei mici). Dar acum e la nivel de tara.
2.3. In timp ce chinejii dadeau subventii (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 10:31)
In timp ce chinejii dadeau subventii europenii ingropau banii in ramament sau in Ucraina, asta e realitatea.
Plus ca, in toata lumea, clientul obisnuit e prea sarac ca sa cumpere electrica, cu toata subventia statului?
Tu ai 50.000 de euro pusi deoparte intr-un cont? Nici eu !
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 11:42)
Europenii au acordat subvenții de-a valma, lasă propaganda sovietică.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Nic în data de 25.09.2024, 11:45)
E bine ca am gasit vinovatii!europenii nu au nicio vina ca si-au ingropat industria auto.
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 13:25)
Adica n-ai 50 mii euro (o suma relativ modesta)
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 17:02)
Am 50 k Euro, tu daca n-ai, mai munceste. Si da, fac si donatii pentru Ucraina!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 01:47)
Eu personal consider ca europenii s-au convins de inconvenientele masinilor electrice si gata. Au realizat ca doar subventia ireal de generoasa a statului a facut masina electrica sa devina tentanta.
Dar in termeni practici, oamenii au realizat ca celelalte promisiuni sunt reclame false, ca la creditele bancare acum vreo 10 ani. Au realizat ca mentenanta nu este mai ieftina. Au realizat ca uzeaza pneurile de doua ori mai rapid. Au realizat ca incarcarea nu mai este gratis cum era acum 5 ani la orice magazin. Au realizat ca pretul energiei electrice face costul / km comparabil intre masina electrica si cea cu ardere interna. Si au mai realizat ca asigurarile sunt mai scumpe. Ca autonomia din reclame in realitate este mult mai mica atunci cand mergi in regim de utilizator normal si cu aeroterma sau AC-ul pornite. Si, cel mai important, au realizat ca si un banal accident in care ar fi ramas blocati in masina , daca masina este electrica, este mult mai probabil sa moara arsi de vii inauntru.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 07:17)
Ai dreptate, asigurarile Casco pentru EV sunt mult mai scumpe din 2 motive. Exista pericolul de incendiu spontan, in parcare, ca sa nu mai vorbim de pericolul de incendiu in caz de accident.
Si doi, chiar si un accident relativ usor pentru o masina ICE se transforma in dauna totala a bateriei la o masina electrica, adica reparatiile sunt mult mai scumpe pentru ca trebuie inlocuita si bateria.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:09)
Masina electrica mai trebuie perfctionata, mai trebuie scazut pretul, e un produs relativ nou, dar n-avem incotro.
pe de o parte e incalzirea globala, vedem in agricultura ce e 3 ani de seceta unul dupa altul, apoi furtuni, inundatii
si in al doilea rand, la fel de important, in maxim 10 ani se termina petrolul in Europa si tarile prietenoase Europei, in afara de US, dar ei consuma enorm si nu prea exporta. deci , cand va ramane petrol de importat numai la rusi, arabi, venezuela samd sa vezi acolo preturi , cat vor ei, deja au cartel demult. si in caz de razboi? nimic, ti-a taiat macaroana.
deci masina electrica nu e un moft, e o necesitate. asa trebuie vazuta. combinata cu panouri solare pe casa eventual unde se poate.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:22)
In maxim 10 ani se termina petrolul cam de prin 1960. Masina electrica nu polueaza in functionare dar curentul produs pentru incarcare e din susrse poluatoare carbune gaz petrol, procesele de extragere a litiului,de fabricare a bateriei sunt extrem de poluatoare, asadar masina electrica este la fel de poluatoare ca cea termica doar ca este mai proasta in exploatare
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:48)
Bev pt mase este o utopie. China adopta Bev strategic, se bazează pe cărbune, neavand petrol.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 10:58)
Asta ar însemna o criza perpetua, conspirație sovietică. Ind auto există dacă produce și vinde.
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 11:32)
Dar pretutile sun tot mai inaccesibile pentru majoritatea oamenilor.
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 11:41)
Automotive-ul încearcă să iasă pe profit recuperând investițiile pe BEV. Nu se mai poate, trebuie să scadă preturile.
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de Ionut în data de 25.09.2024, 12:05)
Pentru a scapa de incalzirea globala trebuie sa ingropam codoiul in pamant.
3.9. Se doreste (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 12:45)
Se doreste sa nu mai ai nimic dar sa fii fericit si sa scoti banu daca vrei sa te deplasezi cu masina inchiriata, precum trotinetele... Iesi din casa, ai scos banu...
3.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 12:59)
Nimeni nu pune problema efectul războiului în ultimii 3 ani asupra schimbări vremii in Europa.Numai mașinile poluează, tancurile și bombele nu!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:48)
Era și o glumă , unii cred că pot da o lege care să anuleze … legea gravitației !
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 08:50)
Legile au fost adoptate la cererea ACEA. Automotive-ul a început să miște, dar BEV nu prinde la mase.
4.2. Nu prinde (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 10:35)
Nu prinde in primul rand ca nu are lumea bani si apoi pentru ca omul nu vrea sa fie dependent de priza de curent electric, daca nu ii este la indemana, vrea sa mearga la Peco sa bage benzina si sa-si vada de drum.
Electrica merita daca stai la casa, ai panouri si stati de incarcare proprie, altfel nu merita nici daca ar avea pretul pe sfert fata de cel de acum.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 12:53)
Curentul va fi extrem de ieftin, veti vedea. acum e Ucraina distrusa de rusi , de-asta e scump curentul in europa de est. in europa de vest, mai ales spania, portugalia e aproape zero curentul. si investitii in solare eoliene se tot fac, in ritm accelerat.
normal , cand masinile electrice ajung la sau sub pretul de ice, si vor ajunge, motorul e mult mai simplu, mai bateria sa fie optimizata, lumea va lua electric pt costul de achizitie, de intretinere, si de combustibil.
si pt cei cu benzina, bateriile au range ul tot mai mare, cand se va ajunge la 1000 km cu o incarcare, chiar nu mai conteaza.
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 14:56)
4.3 daca ai 2000 euro cumperi un vw diesel din 2010 si mergi cu un plin 1000 km si apoi alimentezi in 3 minute. Daca ai de 10 ori mai mult nu iti cumperi electrica sa tina 1000 km. Daca pui 50k euro iti iei electrica cu autonomie maxim 5-600 km. In 14 ani masina aia are valoare ZERO. Termica mea inca functioneza si daca sunt chitra o mai tin inca 10 ani.
4.5. Exact ! (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 16:46)
Exact! N-am inteles niciodata de ce oamenii obisnuiti ingroapa o carutza de bani in masina.
Cei pe care ii da banu afara din casa, da, e alta discutiei... Dar eu vorbesc aici de oameni obisnuiti.. de ce ar da cineva 50.000 de euro doar pentru farmecul ca se baga in priza precum telefonul si nu se aude cand treci pe strada cu ea ???
4.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 17:05)
Pentru ca e misto!
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 14:48)
Avem "incalzire globala" aka schimbari climatice si suntem preocupati de basinila vacilor dar nu am fost preocupati de cele vreo 1000 de teste nucleare facute pe aceasta planeta pentru ca au fost ecologice. E clar ca si armele acestea multe care vand acum sunt sustenabile si bune. EU salveza pe toata lumea.
Cand ne comparam cu chinezii trebuie sa stim ca ei nu isi suprataexeaza singuri energia ieftina din hidrocarburi asa cum facem noi in Europa. Au 60% din patentele de AI cand Eu are pana in 10%. De asemenea ei pot produce de la otel pana la softul masinii la preturi competitive si aceste lucruri enumerate nu au legatura cu nicio subventie.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 17:08)
Ba da! Toata energia electrica din fabrici e subvetionata de stat. Lucrez la o companie care are fabrici si in china si vad calculatia lor in detaliu. Au 0 costuri cu energia - e singurul motiv pentru care sunt competitivi - acuma o sa vedem cat rezista statul chinez.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2024, 21:46)
Moarte masinilor electrice si a tot ce reprezinta ele: demagogie, ipocrizie, ecologism penibil si desantat, progresism vecin cu bolsevismul!!!