Tim Clark, preşedintele Emirates, avertizează că industria aviaţiei a intrat "în teritoriu necunoscut" din cauza tarifelor comerciale extinse ale administraţiei Trump, care afectează creşterea economică globală şi riscă să majoreze semnificativ costurile pentru companiile aeriene din întreaga lume, relatează CNBC.
"Traversăm vremuri tulburi", a declarat Clark într-un interviu pentru CNBC, înregistrat pe 20 martie, cu puţin timp înainte de anunţul oficial privind noile taxe comerciale. El a comparat impactul economic al acestor măsuri cu cel al crizei financiare din 2008-2009.
Conform sursei menţionate, Clark, aflat de peste 20 de ani la conducerea Emirates, a gestionat anterior compania în momente dificile precum perioada post-11 septembrie, criza financiară globală şi pandemia de Covid-19. El consideră că, deşi efectele noii politici comerciale sunt încă incerte, Emirates are un model de afaceri solid care îi va permite să facă faţă provocărilor. Totuşi, preşedintele Emirates a subliniat că tarifele impuse de SUA riscă să provoace "ape tulburi" pentru întreaga industrie. Tarifele de retorsiune ale Chinei împotriva companiilor americane din domeniul aerospaţial, precum Boeing şi GE Aerospace, ar putea afecta indirect Emirates, prin creşterea costurilor de producţie şi mentenanţă. Clark rămâne totuşi moderat optimist: cererea pentru zboruri pe distanţe lungi este în continuare "foarte solidă", iar rezervările sunt bune până în 2026.
Pe fondul tensiunilor comerciale, alţi lideri din industrie sunt mai pesimişti. Willie Walsh, directorul general al Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA), a recunoscut incertitudinea creată, dar a spus că aviaţia a mai trecut prin astfel de provocări. În schimb, analiştii revizuiesc în scădere prognoza cererii de transport aerian pentru 2025, pecizează aceeaşi sursă.
Reprezentanţi ai industriei aerospaţiale, precum Dak Hardwick de la Aerospace Industries Association, spun că noile tarife vor creşte costurile pentru întreaga industrie, afectând atât construcţia cât şi modernizarea aeronavelor. Motoarele avioanelor, precum cele pentru Boeing 737 MAX sau Airbus A320, sunt realizate din piese produse în mai multe ţări, ceea ce le face vulnerabile în faţa barierelor comerciale. Acţiunile companiilor aeriene au scăzut cu două cifre după anunţul Casei Albe din 2 aprilie, pe măsură ce devine clar că noile reguli comerciale vor genera costuri suplimentare semnificative pentru întreaga industrie, mai menţionează CNBC.