Preţuri, costuri şi accize. Care pe care?

COSMIN MARINESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 13 noiembrie 2013

Preţuri, costuri şi accize. Care pe care?

Este în plină desfăşurare dezbaterea pe seama celor 7 eurocenţi care se vor adăuga la accizarea combustibilului. Au apărut imediat, fireşte, motive de îngrijorare cu privire la explozia preţurilor benzinei şi motorinei. Înainte însă de a recurge la câteva raţionamente economice, să desluşim puţin cum este cu accizele.

Dileme fiscale, realităţi economice

Accizele există, în primul rând, la fel ca toate celelalte impozite de altfel, pentru că reprezintă o sursă de încasări bugetare. În al doilea rând, nu toate produsele sunt accizabile. Nu există accize instituite la pâine, carne, autoturisme sau cărţi. Există însă accize la alcool, tutun, carburanţi, bunuri de "lux", adică pentru anumite bunuri a căror cerere este relativ inelastică şi statul doreşte să-şi ia "partea leului" din comercializarea acestora. Fireşte, de aici pot apărea numeroase întrebări, apte să pună în dificultate orice politică fiscală (de exemplu, de ce blănurile sunt produse de lux, iar mănuşile sau pantofii de piele nu). Însă, dincolo de acestea, odată ce există accize şi produse (adică persoane) accizabile, dezbaterea se cantonează, pragmatic dar incomplet, în principal asupra impactului accizelor.

Am insistat, şi nu de puţine ori, asupra efectelor depresive pe care impozitarea - oricare ar fi aceasta, nu doar cea supranumită relativist "excesivă" - le induce asupra producţiei şi activităţii antreprenoriale, asupra economiei, în general. Lucrurile sunt simple şi merită să fie păstrate, cel puţin de dragul scientiei, în acest cadru al simplităţii originare: un impozit în plus înseamnă capital în minus pentru sectorul privat, pentru economie. Căci sectorul privat este cel care produce, pe baze economice, în timp ce statul, în esenţă, redistribuie.

Povara accizelor, transferată integral consumatorilor?

În economie, aproape nimic nu este mai periculos decât capcana aritmeticii. În cazul de faţă, aritmetica este cea care prevesteşte derapajul inflaţionist, prin creşterea în avalanşă a preţurilor. Aceasta deoarece, printr-un elementar transfer aritmetic, la preţurile iniţiale se adaugă mărimea accizei şi se obţine, conclusiv, nivelul preţului final, post-acciză.

De exemplu, la un curs valutar rotund al euro de 4,5 lei, acciza suplimentară împreună cu TVA-ul aferent înseamnă aproape 0,4 lei. Astfel, în logica aritmetică, preţul carburanţilor ar creşte direct proporţional, cu 0,4 lei. Într-un asemenea scenariu, acciza ar fi complet inofensivă pentru producătorii de carburanţi.

Rolul lor ar fi doar acela de a schimba preţurile la pompă, adică de a transfera acciza în buzunarele consumatorilor.

În realitate, însă, producătorii sunt cu precădere îngrijoraţi de taxarea suplimentară. În esenţă, dacă accizele atrag creşterea preţurilor, atunci va avea loc restrângerea consumului. Preţul carburanţilor va fi mai mare, însă cantitatea vândută va fi mai mică. În funcţie de amploarea cu care se va reduce cantitatea cerută, producătorii ar putea să-şi vadă vânzările mult diminuate. Din acest motiv, povara accizelor va fi împărţită între producători şi consumatori, ceea ce înseamnă că preţurile carburanţilor vor creşte mai lent sau, în funcţie de conjunctura economică, e posibil chiar să nu crească.

Taxe şi preţuri în istoria recentă

Este explicabilă, bineînţeles, îngrijorarea inflaţionistă a creşterii accizelor. Tranziţia a consemnat numeroase etape de ajustare fiscală a preţurilor. Toate acestea au fost, şi sunt încă, indiciul că piaţa şi libera concurenţă nu şi-au intrat pe deplin în drepturi. Dacă preţurile se umflă proporţional cu accizele sau TVA-ul, înseamnă că economia nu se bazează, de fapt, pe suficientă "piaţă". Cu cât economia este mai "de piaţă", cu atât mai mult piaţa va amortiza influenţele fiscale.

În acest sens, merită să fie trecute în revistă câteva exemple:

- majorarea TVA cu 5 puncte procentuale de la 1 iulie 2010 ar fi trebuit să atragă creşterea preţurilor bunurilor de consum cu 4,2%, însă creşterea preţurilor a fost mai lentă, de doar 2,58% faţă de perioada anterioară;

- în cazul carburanţilor, majorarea TVA de la 19% la 24% a condus la o creştere a preţurilor de cca. 2,3%, ceea ce indică o "aliniere" inferioară nivelului matematic de 4,2% şi chiar mai mică decât creşterea medie a preţurilor bunurilor de consum;

- majorarea accizelor în ianuarie 2013 a însemnat, de fapt, modificarea cursului valutar luat în calcul, de la 4,3001 la 4,5223 lei/euro, ceea ce indică o creştere cu 5,16%. În aceste condiţii, însă, preţurile bunurilor s-au majorat cu numai 0,51%;

- în 2010, preţul petrolului (Brent) a crescut cu 35,7% iar al produselor petroliere cu 26,3%. În 2011, creşterile au fost de 31,1%, respectiv 38%. Preţurile carburanţilor la pompă s-au majorat, în România, cu 13% în 2010 şi 12,8% în 2011.

Revenind la acciza de 7 euro cenţi, aceasta va fi, în bună măsură, amortizată şi prin trendul descrescător al preţului petrolului de pe piaţa internaţională. Actualmente, preţul petrolului a coborât chiar sub 100 dolari/baril, iar estimările converg către aceeaşi evoluţie descendentă (de exemplu, Comisia Europeană estimează pentru 2014 o reducere a preţurilor internaţionale, de 4,9% la petrol şi 2,8% la produse petroliere).

Taxare neinflaţionistă, taxare neutră?

Teoria economică şi realităţile empirice ne arată, aşadar, că majorarea accizelor nu va avea un impact considerabil asupra preţurilor. Însă, dacă taxele pot fi considerate neutre din punctul de vedere al inflaţiei, aceasta nu înseamnă, în mod necesar, că taxarea este "neutră" din punct de vedere economic... Dimpotrivă!

Prin extinderea impozitării, resurse suplimentare trec din mâinile sectorului privat în cele ale statului. Caz în care "motorul dezvoltării", adică efortul antreprenorial al sectorului privat, va fi mai puţin potent în a accelera relansarea economică, prin investiţii şi noi locuri de muncă. De aceea, riscurile ar putea apărea, îndeobşte, acolo unde şi atunci când se intră într-o spirală expansionistă a politicilor fiscal-bugetare, ancorate mai mult sau mai puţin adânc în iluziile keynesiste că statul este cel care va creşte economia.

Domnul Cosmin Marinescu este Conferenţiar universitar doctor la ASE Bucureşti şi Consilier pe probleme de politici economice al Ministrului Finanţelor Publice.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Acum inteleg toate masurile astea fiscal economice luate de guvern la sfatul nenumaratilor consilieri de politici economice platiti cu remuneratii de lux.

    Domnu profesor puneti cartea inapoi in raftul de la biblioteca, coborati usor de pe scara sa nu tremure si mergeti in strada sa percepeti realitatea . 

    Cerere inelastica la carburanti in secolul 21 ? 

    Cel care merge cu un FERARI plateste aceasi acciza la carburant cu cel care merge cu un ARO ! 

    Exemplele pe care le dati cu pretul petrolului si al carburantului la pompa sunt aiurea prezentate ! Credeti ca daca pretul petrolului a scazut in urma declansarii crizei din 2008 cu peste 50 % a scazut si pretul carburantului la pompa cu 50 % ? 

    La salariile romanilor pretul gazelor si al carburantului care au devenit nevoi primare in secolul 21 au devenit de mult prohibitive ! 

    Comparand salariul minim si salariul mediu din Romania cum sa imparta saracul de roman banii daca ajunge sa plateasca mai multe taxe decat castiga. Sau cumva cei multi platesc taxe si pentru cei putini ? 

    Care pe care ? spuneti . 

    Pacat ca nu vedeti solutii ! 

    Chiar sunteti Conferenţiar universitar doctor la ASE Bucureşti şi Consilier pe probleme de politici economice al Ministrului Finanţelor Publice ?

    Dl Conf dr sunteti consilier al acestui guvern si aveti toata raspunderea legata de efectele reale pe care actuala politica economica le va produce.

    In unele articole pareti chiar lucid si corect ce s-a intamplat? Va aburit Ponta si ministrul bugetului? Pacat... 

    draga domnule Profesor :-)

    "În economie, aproape nimic nu este mai periculos decât capcana aritmeticii."......"În esenţă, dacă accizele atrag creşterea preţurilor, atunci va avea loc restrângerea consumului. Preţul carburanţilor va fi mai mare, însă cantitatea vândută va fi mai mică. În funcţie de amploarea cu care se va reduce cantitatea cerută, producătorii ar putea să-şi vadă vânzările mult diminuate." Concluzia ar fi sa cumparam actiuni Petrom, deoarece ne-am invatat ca atunci cand volumul vanzarilor scade cu 5% profitul creste cu mai mult de 20%. Aveti grija doar atunci cand semnati sa intrebati daca intrati la categoria Mitarbeiter sau Dienstnehmer. Este important mai tarziu in revendicarea bonificatiilor pe care nu le veti primi deoarece ati inteles gresit contractul colectiv de munca. Al dvs. MCV  

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

25 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9732
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5955
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3022
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9656
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.8823

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb