Acţionarii Oil Terminal (OIL) au luat act, în şedinţa de ieri, de propunerea investitorilor americani Global Petrol Storage (GPS) şi Amerocap, care vizează preluarea pachetului majoritar la compania de stat sau crearea unei companii mixte, deţinute de americani, ce ar urma să preia capacitatea de depozitare a companiei, potrivit unui raport transmis ieri Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
La adunarea generală de la Constanţa, acţionarii au asistat la o prezentare a unui reprezentant al Amerocap, care a expus acţionarilor OIL intenţia celor doi investitori, în mare parte aceeaşi propunere din scrisoarea dată publicităţii de companie luna trecută.
În adresa semnată de şefii GPS şi Amerocap, ce oferea o "indicaţie de interes neangajantă" către compania de stat, se menţiona că potenţialii investitori sunt dispuşi să investească 100 de milioane de dolari din fonduri proprii pentru modernizarea activelor şi majorarea capacităţii de depozitare şi eficientizare. Americanii propuneau în scrisoare un plan de afaceri pentru creşterea veniturilor OIL, reducerea costurilor şi aducerea activelor societăţii la cele mai înalte standarde internaţionale de calitate şi eficienţă. Conducerea terminalului petrolier din Constanţa poartă discuţii de trei ani cu americanii.
Ieri, la AGA, câţiva dintre acţionarii OIL l-au întrebat pe reprezentantul Amerocap cum are de gând să majoreze cifra de afaceri a societăţii, acesta motivând că se doreşte şi crearea de noi capacităţi de depozitare, pe lângă modernizarea celor existente şi readucerea în funcţiune a celor dezafectate.
"L-am întrebat: «Domnule, ok, şi cum doriţi să măriţi cifra de afaceri?». Bineînţeles că a spus ceva despre industria chimică, la care i s-a transmis că industria chimică la noi este egală cu zero. Zic, «aveţi inţenţia să cumpăraţi vreo fabrică petrochimică?», la care au spus că nu. Astea au fost discuţiile, foarte puţine lucruri ne-au transmis despre ce ar vrea să facă, doar că «vrem să investim», să facem, să dregem", ne-a spus o persoană prezentă la adunare, care a mai adăugat că oficialul Amerocap nu părea să fie o persoană cu putere de decizie în cadrul consorţiului de investitori.
• Acţionarii l-au întrebat pe reprezentantul Amerocap dacă americanii sunt dispuşi să investească în Oil Terminal în situaţia în care Statul Român rămâne majoritar
Reprezentatul acţionarului majoritar al companiei, Statul Român, nu ar fi făcut comentarii în AGA, însă oficialul Amerocap, care a venit la Constanţa, ar fi fost chestionat de către ceilalţi acţionari cu privire la posibilitatea ca americanii să fie dispuşi să accepte să investească în Oil Terminal, chiar dacă nu li se asigură o participaţie majoritară.
"N-a vrut să spună nici lucrul acesta, a zis «noi am vrea să investim, dar am vrea să avem şi controlul asupra capitalului»", ne-a precizat sursa.
Un detaliu interesant este că, la întâlnirea cu acţionarii OIL, au fost prezenţi şi doi ataşaţi diplomatici ai ambasadei Statelor Unite, "un domn şi o doamnă", dar şi un reprezentant al Fondului Proprietatea (FP), fondul fiind "curios să vadă ce vor" investitorii americani.
Aceştia au propus, prin scrisoarea din iulie, trei opţiuni pentru realizarea planului de afaceri propus, care mai viza, pe lângă modernizarea activelor pentru depozitare, reducerea costurilor şi creşterea eficienţei şi calităţii serviciilor, prestarea de noi servicii pentru abordarea de noi segmente de piaţă, creşterea sustenabilităţii locurilor de muncă şi pregătirea personalului.
În orice caz, prima opţiune prevede înfiinţarea unui SPV (special purpose vehicle), respectiv o companie mixtă, Oil Terminal cedând activele agreate de acţionari pentru modernizare către SPV-ul la care americanii vor contribui cu capital pentru a li se asigura o participare de minimum 51% din capitalul social. A doua opţiune prevede preluarea companiei prin achiziţia unui pachet minoritar, cel mai probabil de la Stat, urmată de o majorare de capital social, ce va asigura o participaţie majoritară Global Petrol Storage, fondurile urmând să fie folosite pentru execuţia planului de afaceri, iar numărul de majorări decis în funcţie de dimensiunea acestui plan. Şi, în fine, a treia opţiune presupune achiziţionarea unui pachet majoritar şi demararea unei majorări de capital pentru realizarea business plan-ului.
Totuşi, arăta GPS în scrisoare, opţiunile de parteneriat nu se limitează la acestea trei, dacă conducerea Oil Terminal propune altele agreate de acţionari.
Acum, cu toate că, potrivit surselor noastre, Ministerul Energiei nu ar fi făcut comentarii în AGA, cel mai probabil Statul Român va încerca să convingă americanii să efectueze investiţiile de până la 100 milioane de dolari în condiţiile în care Statul îşi păstrează controlul asupra societăţii strategice.
În prezent, negocierile cu americanii, la nivel de minister şi companie încă se află în faza discuţiilor informale, în condiţiile în care "nu s-a pus nimic pe hârtie".
"În situaţia în care se va întâmpla ceva, atunci se vor spune mai multe", spune sursa noastră, care adaugă: "Nu ştiu cât de serioşi sunt (americanii), cât de serioase sunt intenţiile".
În adresa din iulie, investitorii americani arătau: "Aşteptăm cu interes opinia CA cu privire la cea mai potrivită opţiune pentru OIL şi acţionarii săi. Odată stabilită o cale clară în vederea unei tranzacţii, următoarea etapă ar fi ca GPS să efectueze un proces de due diligence (n.r. audit extins) pentru a evalua situaţia companiei şi nevoile de modernizare şi investiţii în dezvoltare. După o astfel de perioadă de audit, OIL şi GPS ar trebui să cadă de acord asupra unui Plan de Afaceri pentru aceste active şi un scop pentru tranzacţia vizată".
GPS şi Amerocap arătau că activitatea portuară va creşte graţie planului de afaceri propus, ce va stimula economia locală şi naţională şi va spori securitatea energetică a ţării noastre, precum va consolida Constanţa drept un hub energetic de tranzit pentru producţia de hidrocarburi şi produse chimice şi petrochimice din Marea Neagră şi zona Dunării.
În orice caz, Oil Terminal este considerată o companie strategică a economiei naţionale, denumită de directorul general Sorin Ciutureanu drept "principala poartă de import-export ţiţei şi produse petroliere a României", ce are o capacitate de depozitare de 1,5 milioane metri cubi. OIL este cel şi mai mare operator pe mare din portul Constanţa, specializat în manipularea ţiţeiului, produselor petroliere, petrochimice lichide şi alte produse finite sau materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.
Acţionarii OIL sunt aşteptaţi să transmită un răspuns americanilor privind decizia companiei de stat.
De menţionat, de asemenea, faptul că GPS şi Amerocap consideră că este în interesul Statului să menţină o participaţie semnificativă în acţionariatul OIL (opţiunea 1 şi opţiunea 2), atât din perspectiva dividendelor ce vor fi încasate de acţionarul majoritar actual, cât şi din perspectiva creşterii semnificative a valorii terminalului petrolier ce este anticipată ca urmare a implementării planului de afaceri.
Amerocap este o companie de private equity care are plasamente de peste un miliard de dolari, îndeosebi în sectoarele energetic şi de apărare, în timp ce Global Petrol Storage este o companie independentă de furnizare de servicii pentru depozitare, lider pe această piaţă cu o reţea internaţională de terminale, obţinută în urma îndeplinirii strategiei de dezvoltare şi preluare de active, potrivit datelor furnizate de site-urile acestora.
Amerocap are echipe de lucru în New York, Washington, Londra, Bucureşti şi Cali (Columbia), în timp ce GPS activează pe patru continente.
Americanii arătau în scrisoare că sunt dispuşi să plătească în plus per acţiune pentru companie.
Valoarea de piaţă a companiei la BVB se ridică la 156,67 milioane de lei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.08.2019, 08:46)
Romania mai are ceva sau santem vanduti in totalitate?Acestia sunt politicienii vremurilor noastre.Corupti,distrugatori de tara,promit multe pentru oameni si fac prea putin,au ditrus invatamantul(scolile profesionale etc.),au distrus politia si pe tot ce au pus mana.
2. amerocap la oil terminal
(mesaj trimis de Biz în data de 06.08.2019, 12:11)
zic sa ne notam acest nume, amerocap, ca asta e us flagship la oil terminal, si avand in vedere ca au verde (vezi prezenta ambasadei us) si concentratia de interese americane in sectorul romanesc al marii negre- carlyle, exxon, eu zic sa ne asteptam ca amerocap sa preia oil terminal.
poate nu s-a citit indeajuns de bine cine sunt baietii si ca nu sunt intr-o excursie la oil terminal. americanii AU NEVOIE strategic de securizarea portului constanta. si o sa il aiba, sa vedem in ce forma.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.08.2019, 12:16)
In concluzie, a fost o pompa pentru a creste pretul actiunii OIL. Baietii destepti probabil au descarcat intre timp. As vrea sa vad o actiune ferma a ASF sau a unei autoritati a statului....degeaba. De 3 ani se discuta, astia vor sa investeasca insa sa cumpere pe nimic. Poti sa investesti si 1 mld de EUR daca cumperi apropiat de zero!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.08.2019, 21:44)
A fost ” o pompă Aversa ”
la care a participat Ambasada SUA si GPS care are un terminal in Amsterdam, dar era in vacantă pe Litoral
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.08.2019, 21:46)
Normal că PeSeDe nu vinde nimic
doar ” nu ne vindem țara ” fără parandărăt
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.08.2019, 21:48)
Poate i se aprobă
o permisie lu dracnea
să poată încasa comisionul
sau să așteptăm să iasă ?