• Rata concedierilor a crescut, în 2009, de şapte ori
Rentabilitatea capitalului uman (n.r. profitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate plătită de angajator) a crescut cu 19% în ţara noastră, în perioada 2008-2009, potrivit studiului Saratoga, al companiei PricewaterhouseCoopers (PwC). Rentabilitatea medie a capitalului uman a fost în 2009 de 1,53 depăşind cu 30% valorile din vestul Europei.
Peter de Ruiter, liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC Romania, atrage, însă, atenţia că acest lucru nu se datorează unei productivităţi mai ridicate în ţara noastră, ci costurilor salariale cu 50% mai mici.
În anul 2009 reducerea costurilor a însemnat în principal concedieri si externalizarea anumitor activităţi, nu o remodelare a activităţii, concluzionează studiul PwC.
Ponderea costurilor cu capitalul uman în costurile totale ale companiilor a scăzut de la 12,2%, în 2008, la 9,3%, în 2009. Fluctuaţia de personal s-a redus cu 30%, determinată în special de reducerea ratei demisiilor în 2009 la 8%, faţă de 2008 când totalizau 18,3%. Rata concedierilor a crescut, în 2009, de şapte ori, ajungând la 7,3%, faţă de 1,3% în 2008. Rata de externalizare a activităţilor de resurse umane a crescut de la 10% (2008) la 17% în 2009.
Conform studiului, companiile din ţara noastră au avut în 2009 o rată scăzută a recrutării interne de 1,3%, reprezentând o reducere semnificativă faţă de anul 2008 (11,1%). Aceas-tă evoluţie este pusă de reprezentanţii PwC pe seama faptului că marile companii au încercat să menţină numărul angajaţilor, reducând numărul de promovări sau mişcarea angajaţilor de pe un post pe altul.
"Veniturile în scădere şi lipsa de oportunităţi de promovare au influenţat moralul angajaţilor, fapt evidenţiat de rata de creştere a absenteismului, de angajamentul scăzut faţă de companie şi de comportamentele neproductive în rândul angajaţilor", a adăugat Peter de Ruiter.
Pentru creşterea eficienţei este nevoie de optimizarea şi standardizarea operaţiunilor, în special în cadrul departamentelor financiare, în opinia autorilor studiului. 32% dintre respondenţii studiului au nevoie de mai mult de 61 de zile pentru stabilirea bugetului anual în condiţiile în care nivelul european considerat eficient este de 45 de zile. 29% dintre respondenţi realizează raportarea situaţiilor financiare într-un interval cuprins între 10 şi 25 de zile, iar nivelul considerat eficient este de 5 zile. Pentru anul 2009, firmele participante au în cadrul funcţiei financiar-contabile în medie 4% din totalul de angajaţi iar valoarea considerată eficientă este de 2%.
În anul 2009, respondenţii au reuşit să îmbunătăţească gestionarea capitalului circulant, astfel au recuperat creanţele înainte de a plăti furnizorii.
• Rata absenteismului a crescut cu 14%
Rata absenteismului a crescut cu 14%, în 2009, de la 3,6%, în 2008, la 4%, în 2009, mai arăta studiul PwC. În sectorul serviciilor financiare s-a remarcat un absenteism ridicat, în proporţie de 7,4%. La nivelul de management, în acest sector, rata a fost de 12%, iar din totalul orelor nemuncite, 83% au fost absenţe nemotivate. Rata scăzută a fluctuaţiei de personal - 8% - indică faptul că angajaţii au fost specializaţi în alte arii de activitate, recrutările interne înregistând în acest sector nivelul maxim.
• Angajaţii din sectorul bunurilor de larg consum, cel mai puţin rentabili
Sectorul bunurilor de larg consum a înregistrat cea mai redusă rentabilitate a forţei de muncă, 1,2%, iar 38% dintre respondenţii sectorului au raportat în 2009 profituri negative.
Acest sector a cunoscut cea mai ridicată rată a fluctuaţiei de personală 24%, în condiţiile în care şi cos-turile cu forţa de muncă sunt cele mai reduse.
• Salariaţii din telecomunicaţii, cei mai performanţi
Sectorul telecomunicaţii şi tehnologie a înregistrat cea mai ridicată rată a rentabilităţii angajaţilor, 3,1%, chiar în condiţiile în care costurile per angajat sunt cele mai mari. Reprezentanţii studiului arată că în acest sector s-a înregistrat cel mai scăzut nivel al absenteismului, 3,2%. Se remarcă aşadar rezultatele investiţiilor care s-au făcut în implementarea şi gestionarea tehnologiei dar şi în instruirea angajaţilor, potrivit reprezentanţilor PwC.
Sectorul produselor industriale a cunoscut venituri şi profituri reduse raportate la numărul de angajaţi. Rata foarte scăzută a absenteismului, 3,3%, a fost explicată prin creşterea angajamentului organizaţional al oamenilor în condiţiile în care aici au avut loc cele mai multe concedieri, respectiv 7,1%.
Realizatorii studiului se aşteaptă ca la ieşirea din criză să crească considerabil fluctuaţia personalului şi recomandă o creştere a investiţiilor în programele de loializare a angajaţilor. De asemenea, aceştia recomandă remodelarea afacerilor pentru a răspunde noilor caracteristici ale pieţei.
Studiul a analizat 63 de indicatori de eficienţă a capitalului uman. Au participat 58 de companii de top din sectoarele servicii financiare, telecomunicaţii şi tehnologie, bunuri de larg consum şi produse industriale.
Rentabilitatea capitalului uman măsoară profitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate plătită de angajator pentru forţa de muncă (prime , salarii, beneficii, contribuţiile angajatorului).