• Reinhard Pichler, CFO: "Intenţionăm să nu mai facem hedging în 2011"
Cea mai mare companie autohtonă, "Petrom OMV", a reuşit să îşi crească profitul de peste patru ori, la 1,5 miliarde lei, în primul semestru al anului, profitând din plin de creşterea cererii de petrol la nivel internaţional şi a preţului barilului de petrol. Pentru comparaţie, în primele şase luni ale anului trecut, societatea raportase un profit net de 331 milioane de lei.
Cererea de petrol la nivel mondial a crescut, în primul semestru al anului, cu 2,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar preţul petrolului Ural a urcat cu 49% faţă de aceeaşi perioadă, la 76,12 dolari/bbl, potrivit informaţiilor furnizate de "Petrom".
Cea mai mare parte a profitului a venit din segmentul de Explorare şi Producţie, unde societatea a raportat un EBIT (profit înainte de plata dobânzilor şi a taxelor) de 1,77 miliarde lei, în creştere semnificativă faţă de primele şase luni din 2009, când a obţinut un rezultat similar de 906 milioane de lei.
Creşterea preţului la barilul de petrol a avut, însă, efecte negative asupra strategiei companiei de acoperire a riscului. Astfel, în al doilea trimestru al anului, "Petrom" a înregistrat pierderi de trei milioane de euro din activitatea de hedging, după ce, în intervalul similar din 2009, obţinuse un profit de 21 milioane de euro, luând în calcul un preţ minim de 54 de dolari pentru barilul de petrol, dar nu mai mare de 75 de dolari.
Reinhard Pichler, directorul financiar al "Petrom", a declarat, ieri. "Noi am făcut hedging doar ca să ne protejăm cash-flow-ul, nu în vederea unor speculaţii financiare. Cum preţul barilului de petrol a depăşit 75 de dolari, intenţionăm să nu mai facem în 2011. Strategia de hedging pentru 2010 a fost stabilită în 2009, când evoluţia preţului petrolului nu era certă", a spus, ieri, CFO-ul "Petrom".
Deşi preţul mediu la ţiţeiul de tip Ural a urcat, în primul semestru al anului, la 76,12 dolari/bbl, de la 50,99 dolari/bbl, cât a fost în primul semestru din 2009, preţul mediu realizat la ţiţei la nivelul companiei "Petrom" a fost de 68,31dolari/bbl, cu aproape 44% mai mare faţă de primele şase luni ale anului trecut.
"Preţul mediu la barilul de petrol realizat la nivelul Grupului Petrom reflectă pierderile cauzate de operaţiunea de hedging", a explicat Mariana Gheorghe, directorul gneral al "Petrom", diferenţa existentă între preţul barilului de petrol la nivel internaţional şi cel realizat de "Petrom".
Tot în sectorul de "Explorare şi Producţie" (E&P), s-a remarcat reducerea producţiei totale de hidrocarburi în primul semestru al anului, situaţie care a avut un impact negativ asupra costurilor de producţie ale companiei. "Petrom" a produs 184.000 de barili echivalent petrol (bep), în primele şase luni ale anului, cu 3% mai puţin faţă de acceaşi perioadă din 2009.
"În E&P, producţia s-a situat sub nivelul înregistrat în T2/2009, deoarece declinul natural al producţiei de ţiţei şi gaze din România nu a fost compensat integral de producţia noilor sonde forate şi cea adiţională obţinută prin programul de reparaţii capitale la sonde", a mai spus Mariana Gheorghe.
În primele şase luni ale anului, costurile de producţie ale Grupului au crescut cu 15%, la 16,77 dolari/bep din cauza volumelor mai scăzute de producţie, a efectelor cursului de schimb valutar (un leu mai puternic) şi excluderea consumului propriu.
• Deşi au crescut vânzările de gaze, profitul din "Gaze şi Energie" s-a redus cu 73%
Segmentul de "Gaze şi Energie" al companiei a generat, în primele şase luni ale anului, un EBIT de 25 de milioane de lei, cu 73% mai mic faţă de primul semestru din 2009. În acelaşi timp, vânzările consolidate de gaze ale companiei au crescut cu 5%, de la 2,36 miliarde mc, la finele lunii iunie 2009, la 2,48 miliarde metri cubi, la finele lunii iunie, anul acesta, încurajate şi de Ordonanţa de Guvern care permite producătorilor de îngrăşăminte şi de electricitate să primească gaz doar din producţia internă.
Mariana Gheorghe a explicat că diminuarea profitului a fost cauzată de faptul că societatea a fost nevoită să facă provizioane pentru facturi neachitate de unii clienţi. "EBIT a fost afectat de creanţele neplătite ale unor consumatori şi de rezultatul negativ înregistrat de Doljchim", a mai spus, ieri, CEO-ul companiei.
• EBIT de 143 milioane lei din "Rafinare şi Marketing"
Pe partea de "Rafinare şi Marketing", "Petrom" a raportat un EBIT de 143 milioane de lei, după ce, în prima jumătate a anului trecut, raportase pierderi de 294 milioane de lei. Vânzările totale de produse rafinate de companie au scăzut, în primul semestru, cu 17%, la 2,54 milioane de tone.
"Rezultatele pozitive se datorează operării optimizate a rafinăriilor şi îmbunătăţirii costurilor, în urma eforturilor de restructurare", au explicat, ieri, reprezentanţii "Petrom". În fapt, rata de utilizare a rafinăriilor a scăzut cu 23%, în prima jumătate a anului, la 51%, de la 67%, cât a fost în primele şase luni din 2009.
Conducerea "Petrom" a anunţat că intenţionează să investească 750 de milioane de euro în modernizarea rafinăriei "Petrobrazi", până în 2014, astfel încât, aceasta să poată procesa aproximativ 4 milioane de tone/ an de ţiţei autohton.
Din cele 750 de milioane de euro programate pentru investiţii, 400 de milioane de euro urmează să fie cheltuite până la finele anului 2013.
"Petrom" (simbol SNP la Bursa de Valori Bucureşti) are o capitalizare bursieră de 18,4 miliarde lei, potrivit preţului de 0,325 lei/acţiune înregistrat laînceputul acestei săptămâni. Compania austriacă OMV controlează 51% din acţiunile SNP, în timp ce Ministerul Economiei are o participaţie de 20,63%, iar Fondul Proprietatea are o deţinere de 20,11% din societate.
În trimestrul al doilea, preţul acţiunii SNP a atins cotaţia maximă a acestui an, pe 9 aprilie, la valoarea de 0,366 lei/titlu, au mai spus, ieri, reprezentanţii companiei.