A intrat deja în faptul cotidian că nu numai copiii spun lucruri traznite, ci şi Călin Georgescu, candidatul la preşedinţie. Făcând haz de necaz, criticii săi se concentrează pe afirmaţii care mai de care mai ciudate, dând însă puţină atenţie unor aspecte mult mai importante, cum ar direcţiile de acţiune cuprinse în programul de ţară al acestuia. Este viabil programul? Respectă acesta Constituţia României? Va deveni România o ţară cobai, supusă unor experimente de laborator? Descreşterea economică ce va rezulta din aplicarea programului va putea fi gestionată fără generarea de puternice tensiuni sociale? Va distruge programul democraţia şi organizarea multipartid? Vom încerca în rândurile următoare să schiţăm un răspuns la aceste întrebări, cu accent pe aspecte economice.
• Propunerea domnului Georgescu: statul suveranist-distributist
În programul său, candidatul la preşedinţia României arată foarte clar ce doreşte: "Instaurarea statului suveranist-distributist şi a unei societăţi bazate pe democraţie participativă". În mod concret, Călin Georgescu propune: "Un nou model social, economic şi politic inovator şi unificator: suveranism-distributismul, menit să producă modificări structurale şi, în final, o schimbare de sistem, deoarece pe scheletul actual nu se poate construi cu adevărat".
În faţa unor astfel de afirmaţii, nu mai poate exista vreun dubiu. Poporului român i se propune schimbarea radicală a sistemului economic, social şi politic actual prin trecerea la un model distributist, pentru care nu există nicio experienţă istorică a implementării sale, la nivel statal, nicăieri în lume. Din punct de vedere teoretic, modelul ar reprezenta a treia cale între socialism şi capitalism. Pentru mulţi analişti însă, sistemul distributist ar fi, din start, o formă mai uşoară de socialism de stat ("socialism lite") ori, mai devreme sau mai târziu, datorită unei dinamici înăscute va ajunge aici.
• Originea şi esenţa doctrinei distributiste
Distributismul este o doctrină economică marginală creată la începutul secolului al XX-lea de câţiva scriitori englezi care aveau puţin de a face cu aspectele tehnice ale economiei aplicate, altfel spus cu posibilele efecte în viaţa reală ale teoriei lor. Propunerile acestora se inspiră din gândirea socială a Bisericii romano-catolice, în special enciclica Rerum Novarum (Despre lucrurile noi) a papei Leon al XIII-lea din 1891. Doctrina distributistă este un răspuns la inegalităţile economico-sociale produse de dezvoltarea capitalismului şi la proletarizarea în creştere a ample pături sociale urmare Primei şi Celei de a Doua Revoluţii Industriale, dar şi o reacţie la apariţia unui socialism autoritar de stat care nega proprietatea privată. Potrivit distributiştilor, justiţia economică şi socială se poate obţine numai printr-o amplă distribuţie a proprietăţii private productive. Prin urmare, aceştia promovează mica proprietate familială, în special în agricultură, şi asocierea muncitorilor şi firmelor în bresle. Doctrina a atras atenţia publicului în al doilea şi al treilea deceniu al secolului trecut (în special în perioada crizei economice), în prezent fiind foarte puţin cunoscută acestuia. Idei inspirate din/înrudite cu doctrina distributistă au fost transpuse în practică în unele ţări doar ca iniţiative strict locale sau sectoriale, fără a fi însă aplicate pe o scară mai largă. Se susţine adesea că distributismul are reflexii în mişcarea cooperatistă, dar trebuie spus că principiile acesteia din urmă doctrine sunt anterioare celei dintâi.
În prezent, distributismul este apreciat, în general, ca o abordare utopică elaborată de neeconomişti, care nu au oferit un plan clar de acţiune. Multe din elementele sale componente sunt considerate caduce în epoca actuală a celei de a patra revoluţii industriale. Şi nu în ultimul rând, o serie de direcţii de acţiune propuse pentru atingerea obiectivelor doctrinare nu pot stârni decât uimire (de exemplu, utilizarea forţei statului şi a birocraţiei sale pentru redistribuirea mijloacelor de producţie).
Întrebare: Cunoaşte domnul Georgescu vreo ţară unde distributismul a fost implementat la nivel statal?
Întrebare: Cum explică domnul Georgescu slabul ecou al propunerilor originare distributiste până şi în ţări unde doctrina socială a bisericii catolice şi democraţia-creştină sunt puternice?
Întrebare: Recunoaşte domnul Georgescu că aplicarea doctrinei distributiste reduce viteza dezvoltării tehnologice, ceea ce va face societatea românească mai săracă?
Întrebare: Realizează domnul Georgescu că distributismul se concentrează pe aspecte legate de agricultură în dauna aspectelor urbane?
Întrebare: Dată fiind lipsa de experienţă istorică pe plan mondial în construirea sistemului distributist şi absenţa unui ghid detaliat de implementare a doctrinei respective din partea creatorilor săi, garantează domnul Georgescu că ştie succesiunea exactă a paşilor de făcut şi că nu se va merge pe varianta "încercare şi eroare", cu costuri inutile şi importante pentru bugetul ţării şi populaţie, precum şi cu generarea de tensiuni sociale?
Întrebare: Este normal ca România să fie supusă unui experiment de laborator, mai ales în situaţia economică şi financiară dificilă a ţării din prezent şi a unui război la graniţele sale?
• Distributism sau redistributism?
Multe persoane nu cunosc conţinutul termenului "distributism". Altele interpretează însă noţiunea drept o redistribuire, luarea unor bunuri de la o persoană şi alocarea lor către alta. O acţiune de tip Robin Hood. Unii distributişti au recunoscut că numele doctrinei nu este prea fericit ales şi au propus denumiri alternative: familism (întrucât familia este propusă a fi unitatea economică de bază) sau economia proprietăţii (întrucât proprietatea asupra mijloacelor productive va fi larg distribuită). Rămân însă nedumeriri privind modul cum distributismul va asigura trecerea la o "economie a proprietăţii" în absenţa unei implicări (masive) a guvernului în redistribuire şi pe baza căror criterii se va face aceasta (şi cât de juste vor fi ele).
Întrebare: Poate explica domnul Georgescu cum se va face tranziţia la mica proprietate larg distribuită în România fără a se recurge la o intervenţie excesivă a statului în piaţă (de ex. naţionalizare, taxare excesivă selectivă)?
Întrebare: În cazul intervenţiei guvernamentale, care vor fi criteriile pe baza cărora se vor distribui mijloacele productive către noii proprietari, de către cine şi cum vor fi evitate abuzurile şi cazurile de corupţie?
• "Sclavia salarială" şi protecţia socială
Potrivit doctrinei distributiste, oamenii (în marea lor majoritate) vor putea trăi confortabil din utilizarea proprietăţii lor productive la nivel local şi nu vor cere asistenţă de la guvern pentru a supravieţui. Pe acest fundal, teoreticienii distributişti se opun economiei bazate pe salarii, întrucât aceasta înseamnă neo-sclavagism în viziunea lor. Pentru ei, forţa de muncă salariată este compusă din sclavi ai salariului ("wage slaves"), iar statele unde există legi care obligă oamenii să lucreze pentru oameni sunt "state servile" (în limba latină termenul servus desemna persoana aflată în stare de sclavie). În egală măsură, distributiştii militează pentru suprimarea măsurilor de protecţie socială ale statului (asigurările sociale pentru sustinerea plăţii pensiilor, salariul minim garantat, asigurărlle de sănătate), întrucât ar duce la întărirea dependenţei oamenilor faţă de stat.
În programul Hrană-Apă-Energie, la secţiunea Obiectivul Major al Programului se precizează că "statul actual (servil şi nereprezentativ pentru popor) va fi înlocuit cu statul suveran...". Cuvântul "servil" din propoziţia anterioară trimite foarte clar la ideea opoziţiei faţă de utilizarea forţei de muncă salariate. La secţiunea Obiective specifice, punctul 3, există şi o scurtă menţiune: "Nu vom avea de a face cu un stat-dădacă...". Toate aceste afirmaţii impun vigilenţă sporită faţă de programul candidatului la preşedinţie.
Întrebare: Dată fiind caracterizarea statului român actual ca stat servil, ce implică echivalarea salariaţilor cu sclavii, poate explica domnul Georgescu, pe larg, care va fi poziţia statului experimental distributist, pe care şi-l doreşte, faţă de asigurarea salariilor şi pensiilor oamenilor?
Întrebare: Date fiind prevederile programului său şi principiile binecunoscute ale distributismului, care este poziţia actuală a domnului Georgescu faţă de ideea salariului minim obligatoriu?
• Breslele (ghildele)
La Obiective specifice ale Programului, la Secţiunea 5. Modernizarea sistemelor de sănătate, învăţământ, cercetare şi inovare, se precizează că "Se va investi în formarea profesională, în şcoli de arte şi meserii, în dezvoltarea breslelor (n.n. - enfaza ne aparţine) şi a meşteşugurilor ...".
Breasla reprezintă o asociaţie de persoane cu activitate comună (de ex. ţesători, fierari, frânghieri, cojocari, aurari, curelari etc.), formată pentru a oferi membrilor săi protecţie, întrajutorare şi apărarea intereselor profesionale. Breslele, tipice pentru Evul Mediu, stabilesc echilibrul între oferta şi cererea de produse prin controlul cantităţilor şi preţurilor. În plus, numai membrii unei anumite bresle aveau dreptul de a produce un produs specific de ex. cojoace, frânghii, bijuterii de aur. În esenţă, breslele medievale au fost un sistem în care unii producători au utilizat forţa statului pentru a restricţiona competiţia, prin bariere de intrare în economie şi stabilirea arbitrară a preţurilor. Introducerea principiului libertăţii industriei şi comerţului în legislaţiile naţionale odată cu dezvoltarea capitalismului a dus la desfiinţarea breslelor şi a permis accelerarea creşterii economice şi inovarea tehnologică.
Primii gânditori ai distributismului, influenţaţi de un curent socialist britanic ("guild socialism" - "socialism de breaslă") şi-au imaginat noul lor model economic şi social ca o întoarcere la bresle. Propunerile au evoluat de la o utopică restaurare a unei instituţii medievale la crearea de mari agenţii, teoretic controlate democratic, care să coordoneze diferite industrii. Propunerile de reîntoarcere la bresle sunt considerate de economişti ca fiind punctul cel mai slab al doctrinei distributiste. Criticile aduse unor astfel de acţiuni sunt de ordin economic şi politic. Din punct de vedere economic există serioase îndoieli asupra posibilităţii implementării lor în practică. Chiar dacă propunerile s-ar dovedi realizabile, se consideră că ar duce la stagnare economică, ce va genera tensiuni politice şi sociale. Din perspectivă politică, există îngrijorări că breslele ar putea suprima democraţia şi organizarea multipartid. Nu întâmplător, după cum arată Wikipedia în pagina dedicată distributismului, grupările politice ultranaţionaliste, moştenitoare ale miscărilor fasciste, văd această doctrină ca pe o formă de corporatism, datorită similitudinilor dintre corporaţiile fasciste şi bresle.
Întrebare: În condiţiile unei referiri extrem de sumare la bresle în programul său, poate oferi domnul Georgescu clarificări cum vor funcţiona aceste instituţii în practică pentru a înlătura orice dubii privind potenţialul lor efect negativ asupra economiei şi democraţiei româneşti?
Întrebare: Poate explica domnul Georgescu cum se împacă reînvierea breslelor, cunoscute că impun bariere de intrare în economie şi stabilesc arbitrar preţurile, cu prevederile art. 135 (1) din Constituţia României conform cărora "Economia României este economie de piaţă bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă"?
Întrebare: Cum va asigura statul suveranist-distributist respectarea prevederilor articolului 135 (2) a) din Constituţia României unde este stipulat că statul trebuie să asigure libertatea comerţului şi protecţia concurenţei loiale?
• Băncile cooperatiste
Doctrina distributistă încurajează proprietatea productivă mică şi mijlocie, precum şi formele asociative de tipul cooperativelor. De aceea, nu este de mirare că în programul de ţară al domnului Georgescu există referiri repetate la băncile cooperatiste, văzute ca instituţii importante pentru realizarea practică a politicii distributiste pe care o susţine. În subsecţiunea a treia din Obiective Specifice se precizează că succesul economic al României suveranist-distributiviste se va baza prioritar pe "... încurajarea şi apărarea unor noi forme de proprietate productivă (de ex. băncile populare, cooperativele)". De asemenea, la subsecţiunea a şaptea "Stimularea şi dezvoltarea capitalului naţional" se arată următoarele: "Se va crea o reţea de bănci populare şi cooperatiste (sic!), uniuni de credit, care va finanţa implementarea modelului suveranist-distributist, prioritară fiind susţinerea agriculturii ecologice, bazate pe conservarea pământului".
Întrebare: Cât de bine înţelege domnul Georgescu conceptul de bancă populară, dacă în programul său utilizează sintagma "bănci populare şi cooperatiste"? Pentru publicul larg, să precizăm că o bancă populară este, prin natura sa juridică, o bancă cooperatistă!
Întrebare: Realizează domnul Georgescu că nu poate fi vorba de noi forme de proprietate productivă, în situaţia în care bănci cooperatiste, aflate în proprietatea persoanelor fizice române, acţionează de ani buni în România?
Întrebare: Se intenţionează crearea unei noi reţele de bănci cooperatiste, pe lângă cea existentă deja, care să fie sprijinită de stat? Dacă da, unde este autonomia cooperatistă, dacă noile instituţii vor acţiona la ordinul statului distributist?
• Cooperative de producţie şi distribuţie
Doctrina distributistă promovează principiul subsidiarităţii, conform căruia activitatea productivă trebuie să se realizeze la cel mai mic nivel posibil, în loc de producţie de masă. Unitatea ideală este familia nucleară. Pentru bunuri şi servicii care implică activităţi mai complexe, teoreticienii distributismului recomandă asocierea în societăţi cooperatiste, caracterizate prin proprietatea comună a membrilor lor asupra mijloacelor de producţie. Sunt sprijinite şi întreprinderile cu lucrători-proprietari.
În programul său, Georgescu subliniează că realizarea practică a distributismului în România se va face prin "...politici publice şi măsuri legislative coerent articulate şi destinate creării şi dezvoltării de bănci populare, cooperative de producţie şi distribuţie, întreprinderi cu lucrători-proprietari, producţie în parteneriat". Aspirantul la preşedinţie revine asupra subiectului cooperativelor în secţiunea de Obiective specifice (punctul 9), unde se precizează că "Producţia agricolă a gospodăriilor ţărăneşti va fi organizată în forme cooperatiste moderne cu respectarea legislaţiei UE (nicio legatură cu fostele CAP-uri comuniste) mai ales în domeniul distribuţiei". Programul mai menţionează, la final, că asocierea proprietarilor agricoli în cooperative va fi liberă.
Întrebare: Nu este ridicol ca un suveranist declarant, pentru a căpăta credibilitate, să facă trimitere la legislaţia UE privind cooperativele?
• Sistemul bancar
Distributiştii privesc cu neîncredere băncile comerciale private (bănci mari şi relativ mari), mulţi pronunţându-se pentru înlăturarea sistemului bancar de acest tip, orientat spre maximizarea profitului. Alţii consideră necesar ca statul să deţină o cotă de participare în capitalul acestor entităţi. În general, preferinţele promotorilor sistemului distribuţionist se îndreaptă spre micile cooperative de credit, văzute ca o alternativă la prima categorie de bănci. Toate acestea fac ca doctrina distributistă să fie criticată că nu recunoaşte rolul sistemului bancar (şi financiar) în dezvoltarea economică.
În programul lui Călin Georgescu nu există nicio referire directă la băncile organizate ca societăţi comerciale private. În schimb, în numeroase interviuri apărute în media socială, aspirantul la preşedinţie face referiri la structura sistemului bancar actual, fără a reuşi să prezinte corect raportul dintre capitalul autohton şi cel străin sau a indica exact numărul băncilor aflate în proprietate majoritar românească. Este evident că intervievatul nu s-a aplicat suficient asupra acestei problematici. Mai mult, oarecum voalat se sugerează că statul ar trebui să deţină participaţii de capital majoritare în băncile cu capital străin.
Întrebare: Consideră domnul Georgescu că cooperativele de credit pot asigura necesităţile de finanţare ale unor întreprinderi de talie mare?
Întrebare: Dată fiind corelaţia directă (până la un anumit punct) între finanţare şi dezvoltarea economică a unei ţări, de ce consideră domnul Georgescu ca fiind lipsit de interes subiectul "sistem bancar şi financiar", cu consecinţa că acesta nu apare în programul său?
Întrebare: Este conştient domnul Georgescu că ideea participaţiilor obligatorii de capital ale statului român în băncile străine încalcă prevederi fundamentale ale Tratatelor Europene?
• Mica proprietate versus marea proprietate
Distributismul se bazează pe principiul subsidiarităţii în conformitate cu care nicio unitate, economică, socială, politică, nu trebuie să îndeplinească o activitate dacă aceasta poate fi făcută de o altă unitate de nivel inferior mai mică. Prin urmare, potrivit distributismului, proprietatea asupra mijloacelor de producţie trebuie să fie cât mai larg răspandită, acestea trebuind a fi controlate de întreprinderi familiare mai curând decat de marile întreprinderi moderne. La acest prim nivel pot fi şi indivizi, dar familia este unitatea economică favorizată de doctrină. Activităţile mai complexe vor fi făcute în cadrul cooperativelor, întreprinderilor aflate în proprietatea lucrătorilor şi prin colaborare între unităţile productive. Lumea modernă de astăzi necesită însă automobile, avione, semiconductori, centrale nucleare, construcţii de drumuri, poduri etc. Este greu de crezut că astfel de activităţi pot fi realizate prin asocierea între o mulţime de mici cooperative şi întreprinderi familiare. Întotdeauna a fost dificil ca un număr mare de proprietari să reuşească să colaboreze pentru realizarea unui proiect comun. De remarcat că şi în prezent, în România, oamenii se pot asocia în cooperative. În practică, asta nu se prea întâmplă. De asemenea, se pune întrebarea de ce mica proprietate, mai ales în agricultură, ar fi mai eficientă decât cea mare? De ce producţia micilor proprietari ar fi mai ieftină decât cea a producătorilor de talie mai mare? De obicei, se întâmplă invers. Pot exista şi situaţii ca oamenii să nu-şi dorească, din diverse motive, să devină mici proprietari, la ţară sau la oraş. Ei nu vor să-şi asume riscurile gestionării afacerii, să aştepte timp îndelungat până când eforturile lor vor fi răsplătite sau să-şi asume absenţa garantării unor venituri stabile. Pentru ei e preferabil să fie doar angajaţi şi să beneficieze de salariu pentru timpul lucrat.
Întrebare: Cum răspunde domnul Georgescu la aspectele de mai sus?
• Concluzii
Călin Georgescu propune României să joace rolul unui animal de laborator prin angrenarea sa într-o aventură riscantă, şi anume implementarea unui model economic, social şi politic care nu a fost niciodată şi nicăieri testat în practică la nivel statal. Model cu un ecou limitat în istoria gândirii economice universale şi care, odată aplicat, sunt îngrijorări mai mult decât rezonabile că va duce la sărăcirea populaţiei şi la serioase probleme politice şi sociale. În aceste condiţii, se pune întrebarea dacă partidele politice care se aliniază acum în spatele domnului Georgescu sprijină programul său distributist şi sunt gata să-l urmeze pe candidat în saltul în necunoscut?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 00:27)
Foarte bună si necesară această prezentare obiectivă a programului lui CG.Oamenii trebuie sa voteze in cunoștință de cauză sa stie pur si simplu ce vrea sa facă cel pe care-l voteaza!Excelent!
1.1. Make (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Eu în data de 18.02.2025, 05:22)
Cred că analiza lui Make a fost mai bună. Mai ales că Make toacă la Georgescu din primăvara anului trecut, din martie, înainte să se pună problema candidaturii acestuia.
1.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.02.2025, 10:13)
...
1.3. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.02.2025, 10:14)
...
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 10:28)
nici o sansa.
nici nu va candida.
si dc va candida, va intra in turul 2 dar acolo va fi toata tara contra voastra, secta gerogescu.
1.5. Hai sa vedem care e mai tare (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:07)
Hai sa vedem care e mai tare. Va asteptam la vot !
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:36)
mai multi..
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 05:24)
Bravo, bun articol.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 07:57)
Tigrul europei suporta orice.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 08:05)
daca sustinatorii lui Georgescu ar putea intelege ceva din acest articol, ar fi foarte nervosi...din fericire pentru ei, ignoranta e binecuvantata.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 08:52)
daaa, nimiic.
4.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.02.2025, 10:14)
...
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 10:16)
Săracii comuniști se dau pe tiktok, e clar, în stradă nu se vede nici urmă de susținător de cizmar comunist. Și dacă ați frauda alegerile, securiștii ăștia n-ar reuși să preia puterea. :
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 09:08)
Articol bunicel,dar are o mare lipsa,
de ce nu este luata la bani marunti programul,
nici unui alt candidat la presedintie,
mai ales ca nu am auzit nici un cuvant despre inarmare si razboi,
din partea pro-europenilor politic corecti
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 10:17)
E programul sovieticului Șor, harneli sovietice pentru prostovani din zona tampon. :
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 12:45)
Pt ca articolul este despre CG nu despre ceilalti.Era necesară o prezentare a programului lui CG pt simplu motiv ca nimeni nu a facut-o pana acum nici realitatea tv nici romania tv nici chiar CG in aparitiile sale televizate sau pe tik tok De ce sa nu stim si noi si voi si toata lumea ce vrea omul ăsta sa faca cu țara daca ajunge la putere.?Iar acum dupa ce am citit am inteles ca vrea distributism.Nu e niciun secret ,nu e atac la persoana ,nu e nimic tendentios ,e prezentat doar ceea ce chiar el s scris ca vrea sa facă !E gresit sa prezinti clar si obiectiv programul unui candidat?Eu cred ca nu ,din contră cred ca i s-a facut un serviciu lui CG prin prezentarea detaliată a programului sau si s-a facut un seviciu tuturor celor care nu stiam ce vrea.Asta e oferta lui CG !Multa lume crede ca CG e un luptător anti corupție dar vedem acum ca omul vrea mult mai mult ,vrea de fapt sa aplice distributismul in Ro.Iar aici e alta discutie.Pt ca dacă toata lunea vrea sa scape de coruptie eu cred ca totusi foarte putini isi doresc distributismul .Asta e!
5.3. Fișa postului (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de ipo în data de 18.02.2025, 20:44)
Da, de apreciat prezentarea programului politic al candidatului CG.
Eu văd cel puțin două probleme:
- atribuțiile președintelui sunt trecute în Constituție; deci programul candidatului ar trebui să abordeze în principal ceea ce-i revine ca atribuții legale.
- de acord, poate prezenta un program "politic"; aici apare problema susținerii politice pe care se poate baza și deocamdată e cu ... "poporul"
N.B. În România președintele are atribuții limitate nu poate fi comparat cu Tramp, Xi sau, de ce nu Putin.
6. Meta - Andre Maurois
(mesaj trimis de Fratii Jderi în data de 18.02.2025, 09:13)
Meta a facut public astazi ca poate descifra gandurile in proportie de 80%. "Masina de citit gandurile" a luat nastere oficial, acum. Astfel nu va fi imposibil de descifrat cum se numeste , cu adevarat, autorul articolului. Ceea ce este laudabil , la superlativ, pictura si armonia culorilor. Pe cand o Bursa a Picturilor , Make ?
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 15:31)
META nu va fi niciodata in stare sa afle ce gandeste CG11.
6.2. Meta Veta (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Fratii Jderi în data de 18.02.2025, 20:46)
Desigur. Insa nu toti trebuie sa pricepe. Unii mai si pricep. Dar nu asta era subiectul.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 09:34)
Cand e vb de CG se ia doar partea goala a paharului , si tot felul de chichițe , de nuanțe , de scoateri din context , si clasicile greseli de ortografie sau de intonație .o fi cum o fi dar nu e mai rau ca , cei care au dus Romania la coada cozilor , sau altfel , decat pacalit a suta oara mai bine o data !
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 10:18)
Omul e public, nu putem să omitem gogomăniile securistoide ale noului cizmar comunist.
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de MIV în data de 18.02.2025, 10:43)
Vrei sa spui ca cg ul are si o parte plina a paharului. Zi una .
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 12:21)
Aici nu e vorba de jumatatea goala sau plina a paharului ci e prezentat intreg programul llui CG .Adica e simplu de inteles:daca votezi CG votezi aplicarea in Ro a distributismului .Iti doresti sau nu asa ceva ?Asta-i intrebarea!
7.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:16)
vrea sa ne scape de rețeau lui Soros !!!
7.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:34)
daaa, soros a fost un pro democratie, pro libertate, spaima dictatorilor. mare problema pt unii.
7.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:18)
Vrea sa te scape de Soros si de coruptie ,e ok am inteles.Dar de ce nu vrei si tu sa intelegi ca vrea mai mult decat atat sa schimbe fundamental economia si societatea românească in general prin aplicarea acestui sistem, nicaieri aplicat până acum ,numit distributism ?Toata lumea vrea sa scapam de corupție pe toți ne enerveaza si ne exaspereaza pilele ,relatiile si nepotismele dar hai sa luptam impotriva acestora nu să facem experimente economico -sociale in Ro prin aplicarea distributusmului.!De fapt toti vrem acelasi lucruri, o societate mai dreaptă, fara coruptie si un trai mai bun .
7.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:24)
n-ar fi nici o dreptate, ar fi ca pe vremea lui ceausescu, ai avea dreptul sa taci din gura. si sa faci ce-ti spne partidul
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 09:35)
Raspund eu la una din intrebari, cea cu unii oameni nu-si doresc sa devina proprietari, sa-si ia riscul unei afaceri, si sa astepte, de la semanat pana la cules si vandut sa-si ia banii.
10% maxim dintre romani isi doresc sa fie proprietari de afaceri, restul prefera sa fie angajati.
De exemplu, georgescu. E patron la ceva ? A creat vreo afacere cat de mica, sau mai mare? nu. angajat prin diferite sinecuri bugetare sau somer in austria.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 10:18)
afacere nu înseamnă agricultură de subzistență. :
9. Pensionară
(mesaj trimis de Elena în data de 18.02.2025, 11:36)
În sfârșit, găsesc o abordare serioasă a problemei candidaturii lui Călin Georgescu! Autorul articolului analizează și combate în mod argumentat și convingător teoria distributismului, pe care și-o asumă Călin Georgescu. Cred că ar trebui să vă bucurați de o largâ audiență, autor și articol, de aceea vă sugerez să deveniți mult mai vizibili prin răspândirea și pe alte pagini a argumentelor dumneavoastră! Felicitări!
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 15:28)
În primul rand pe tic-toc
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 12:32)
Parerea mea este ca mai extremisti sunt cei care isi spun pro-europeni. Daca cineva spune ca trebuie sa ajutam fermele mici voi duceti asta la extremea si spuneti ca vrea sa distruga marile ferme si sa ramanem doar cu cele mici. Daca cineva spune ca statul ar trebui sa detina o mai mare parte din companiile din anumite sectoare cum ar fi cel bancar sau aparare voi duceti asta la extrema si spuneti ca vrea sa alunge tot capitalul strain si sa nationalizeze tot.
Orice idee sau propunere de schimbare o duceti la extrem si muscati de deget pe oricine va arata o alta cale. Inclusiv SUA ne arata ce slabiciuni si probleme avem si toti sariti sa muscati degetul. Nu ar fi mai bine sa vedem poate unii care ne arata defectele au dreptate?
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:04)
Ai citit articolul integral?CG vrea distributism!A spus-o chiar e in programul lui ce e asa greu de inteles?Vrei distributism votezi CG vrei democratie si libertate votezi anti CG .Simplu Fără exagerari si complicații!
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:18)
Daca vreau libertate? Sa pot alege singur ce fac cu ceea ce câștig. Daca nu vreau sa fiu obligat să plătesc unui sistem de pensii falimentar, și vreau de banii aia sa îmi iau aur pe care sa îl folosesc la bătrânețe și dacă rămâne să rămână familiei mele cu cine votez? Daca vreau sa nu fiu obligat să lupt pentru un sistem pe care nu mi-l doresc, cu cine votez?
10.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:22)
pai vrea sa alunge capitalul strain si vrea prin nu stiu ce metode sa sparga proprietatile mari in mici. care vor ramane prin nu stiu ce constrangeri mici. ca omul , normal unul e harnic, mai intreprinzator, altul e lenes, asta-i realitatea.
intr-un sat , sa dam asa un exemplu simplu, daca se impart egal numarul de vaci oi, cai, gaini etc, si hectarele de teren la un numar de persoane, lasat la liber, in 2-3 ani, 2-3 5 catio rfi mai harnici vor ajunge de la 2 vaci si 3 oi la 100 de vaci si 100 de oi, cumparand sau arendand si terenul vecinului neinteresat de oi. normal asa se intampla. sigur ca mai raman si cei din mijloc, dar apar cativa care cresc rapid si altii care nu fac mare branza.
deci cum vrea georgescu sa impiedice fenomenul, sa impiedice initiativa, dorinta fireasca de a te dezvolta? si dc o impiedica, unde ajungem ca tara? e ca si cum i-ai spune la popescu, nu mai inota asa de repede ca trebuie sa fii la fel cu ceilalti.
10.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:27)
On orice caz nu cu CG!El are alte idei asa cum e prezentat in articolul de față el vrea distributism!Nu te oprește nimeni sa cumperi aur nici acum.Dar sa nu mai contribui la sistemul de pensii niciun partid nu are asa ceva in program nici aur nici pot nici sos....
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 12:39)
Oricum nu are atributii economice.
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:10)
Da, dar poate ,cu ajutorul celorlalte partide suveraniste sa forțeze alegeri parlamentare anticipate in speranta unei noi majoritati pro CG Si daca le iese atunci cu un nou prim ministru va incerca sa impuna distributismul.In orice caz daca iese CG urmează haosul...
12. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.02.2025, 12:52)
...
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:21)
Cat chin si cate aberatii, e pe bani articolul? Puteti voi sa inventati cat vreti sa aberati cat vreti, Georgescu tot o sa fie presedinte! Si Trump tot asa a fost pus la zid, iar oamenii tot l au votat!
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 13:30)
trump a fost pus la zid pt alte lucruri, n-a zis trump ca vrea sa strice capitalismul, si sa faca ce? nici nu intelegem exact.
sau sa-i faca frati egali necompetitivi si neconsumeristi pe toti americanii.
13.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:10)
Aveti dreptate ,cat timp analfabetr fiind nu poti duce pana la capat lectura unei analize. Sunt gata sa pariez ca n-ati putut citi integral articolul.
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 14:45)
tu il compari pe handicapatul asta cu Trump, care este un om de afaceri de succes?
14. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 15:04)
Voi nu ați înțeles că nu este vorba de Georgescu, Nu contează ce declară Georgescu, votanții lui vor vota tot cu el și dacă nu va mai fi Georgescu va venii alt Georgescu în locul lui,
Uitați vă la Ciolacu și la ăia din jurul lui, Uitați vă la majoritatea românilor care o duc din ce în ce mai greu în timp ce ăștia de la conducere fac aceleași greșeli că și până acum, Este foarte simplu, lumea nu vrea să mai audă de PSDNL, presă poate să spună orice, votanții lui Georgescu nu mai pot fi suciți.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:46)
Pai in acest caz ne ducem inevitabil spre catastrofă!Cu CG presedinte urmeaza haosul!Distributismul o sa distruga România!
14.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 18:59)
Votantii lui georgescu nu inteleg ca voteaza tot sistemul securistilor ce conduc Romania de 35 de ani?
cine il sustine pe georgescu? ponta, dragnea, teodosie, vantu, potra, samd . au scos de la naftalina din austria o persoana "noua" dar de fapt sunt tot o parte din securistii ce conduc Romania de 35 de ani, SI INAINTE de revolutie.
14.3. Multi ani (răspuns la opinia nr. 14.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 19:21)
Multi ani de-aici inainte va conduce acelasi sistem.O solutie de viitor ar putea fi investirea masiva in educatie,si dupa 50 de ani sa asteptam rezultatele.
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:14)
mult bla bla bla, se uita ca astfel de propuneri de schimbari trebuiesc trecute prin parlament. toata lumea vorbeste de parca tot ce are vrea sau ce spune georgescu se va indeplini a doua zi dupa ce e ales.
prea multa lume il toaca marunt, in timp ce contra canditatii sai sunt praf si pulbere, exceptie poate nicusor dan, asta ma face sa il votez in ciuda ordinului usaid de denigrare.
15.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 15)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:23)
dc castiga , a spus ca desfiinteaza partidele, si asta o poate face numai cu referendum pt modificarea constitutiei, dar vezi ca deja le-a bagat in cap ei nu mai vor partide vor doar georgescu. deci vor vota.
si dup-aia, mana libera ca la ceausescu, face ce vrea.
15.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 15)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 16:48)
Usaid a ramas fără fonduri...Deci?
16. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 18:25)
A turbat secta sorosista Face programe de tara in numele altor persoane.
16.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2025, 19:02)
e programul lui cg. apa gli energie. incredibil cum voteaza unii.
17. Distributism
(mesaj trimis de Distributism în data de 18.02.2025, 21:08)
Distributism face acum si nea Ciolacu,cand ia de la mine si de la altii ca mine care am contribuit 35-40 de ani la pensie,si refuza sa aplice legea ,sa ne indexeze pensia,dar le da celor care au contribuit mai putin sau deloc.Distributismul lui Ciolacu e bun si al lui Georgescu nu?
18. Cata energie irosita!
(mesaj trimis de Om în data de 18.02.2025, 21:50)
CG se îndoaie de ras si voi va bateți capul cu ineptiile lui. Omul are o agenda simplă pe care a acoperit-o cu fum.