PROIECTUL DE ÎNFIINŢARE A FSDI - LA AVIZARE, ÎN MINISTERE Deţinerile statului la 27 de companii vor trece la Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 31 august 2017

Deţinerile statului la 27 de companii vor trece la Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii
  • document ataşat Proiectul de Lege privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI)
    apasă aici pentru a descărca.

    Transferul pachetelor de acţiuni din portofoliul statului la FSDI presupune o scădere anuală a veniturilor bugetare de 2 miliarde lei

    Totalul participaţiilor statului la cele 27 de companii, calculat în 2015, pe baza activelor la valoarea lor nominală, se ridică la 45 miliarde lei, urmând să fie făcută o reevaluare a acestora

    ------------

    Actualizare 09:52 Ministerul Finanţelor Publice a lansat aseară în dezbatere proiectul pentru înfiinţarea FSDI, pe care l-a publicat pe propriul site.

    (E.O.)

    --------------

    Un număr de 27 de companii urmează să treacă din portofoliul statului în cel al Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), după înfiinţarea acestei noi structuri.

    "Tehnic, este un fel de privatizare, o trecere a acestor pachete de acţiuni de la statul public la statul privat", explică reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP), prin care statul va controla FSDI, ca unic acţionar.

    Proiectul legislativ pentru constituirea noului fond se află în procesul de avizare, la ministerele interesate, urmând să fie transmis Parlamentului în vederea aprobării, în luna septembrie, potrivit surselor citate.

    Acestea subliniază că scopul FSDI este dezvoltarea şi finanţarea, din fonduri proprii şi atrase, de proiecte de investiţii "rentabile şi sustenabile", în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, precum şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

    FSDI va avea forma unei societăţi de intermediere financiară pe acţiuni, având ca unic acţionar statul român pe întreaga sa durată de funcţionare. Astfel, actul constitutiv, strategia şi activitatea Fondului se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar şi datoria publică, în vederea menţinerii clasificării FSDI în afara sectorului public, pe toată durata existenţei sale.

    Capitalul social al FSDI va fi alcătuit prin aport în natură, reprezentat de pachetele de acţiuni deţinute de stat la societăţile rentabile din portofoliul său, precum şi prin aport în numerar, în valoare de 1,85 miliarde lei, din privatizare.

    Capitalul în numerar va fi vărsat în termen de trei ani de la constituirea FSDI, la cerere, în funcţie de necesităţile de investiţii ale acestuia. La început, statul va aloca 50 de milioane de lei, pentru costurile de funcţionare necesare în primii ani. Strategia de investiţii, dar nu fiecare proiect în parte, va fi aprobată de acţionar, respectiv de stat, prin MFP.

    Pachetele de acţiuni deţinute de stat la cele 27 de companii profitabile, selectate în baza unor anumite criterii, vor fi transferate în proprietatea FSDI, care va putea dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii.

    Astfel, FSDI va încasa dividendele aferente respectivelor pachete de acţiuni şi va avea independenţa inclusiv să tranzacţioneze acţiuni ale acestor societăţi publice, în limita în care statul să nu rămână cu participaţii mai mici de 50% plus 1, la companiile unde este acţionar majoritar.

    Transferul acestor pachete de acţiuni din portofoliul statului la FSDI presupune o scădere anuală a veniturilor bugetare de 2 miliarde lei, conform reprezentanţilor MFP, care au adăugat că acoperirea acestor pierderi a fost luată în considerare în politica bugetară de încadrare în deficitul de 3%.

    Totalul participaţiilor statului la cele 27 de companii, calculat în 2015, pe baza activelor existente atunci în respectivele societăţi, la valoarea lor nominală, se ridică la 45 miliarde lei. Această valoare urmează să fie actualizată în urma unei evaluări ce urmează să fie făcută de către un evaluator.

    Selecţia pachetelor de acţiuni deţinute de stat la societăţile rentabile s-a realizat în baza unor criterii economice (cifra de afaceri, profitabilitatea, capitaluri proprii); în funcţie de tranzacţionarea acţiunilor în condiţii de piaţă şi de importanţa strategică a companiei; ca urmare a necesităţii menţinerii unui pachet de acţiuni de control; în baza cadrului de reglementare şi supraveghere specific funcţionării unora dintre acestea, cu evitarea conflictelor de interese etc.

    Totodată, au fost respectate criteriile de concurenţă şi cele de concentrare economică, au mai precizat sursele citate.

    Reprezentanţii MFP susţin că FSDI va avea un rol de catalizator eficient pentru atragerea de fonduri private (bănci, fonduri de pensii, fonduri de investiţii), care, alături de fondurile proprii, vor asigura finanţarea unor proiecte de investiţii "a căror implementare va antrena un efect de multiplicare economică, atât pe orizontală, cât şi pe verticală".

    Proiectul de lege nu prevede nicio constrângere cu privire la tipul societăţilor comerciale în care FSDI ar urma să investească şi nici la ţara în care activează acestea.

    Printre altele, FSDI ar urma să susţină eforturile ţării noastre pentru obţinerea statutului de piaţă emergentă pentru piaţa de capital autohtonă, prin creşterea lichidităţii, ca urmare a listării la Bură a companiilor din portofoliul său.

    FSDI va fi administrat, "de o manieră independentă", în sistem dualist, de către un Consiliu de Supraveghere (CS), numit de MFP, şi un directorat numit de CS. Statul român, prin MFP, va aproba strategia investiţională şi planul de investiţii, însă managementul activelor şi pasivelor va fi realizat în mod independent, de către conducerea FSDI.

    Consiliul de Supraveghere va fi format din nouă membri desemnaţi în baza a cel puţin următoarelor criterii de selecţie: expertiză în domeniul financiar-bancar necesară îndeplinirii responsabilităţilor specifice FSDI, experienţă în administrarea de societăţi, integritate profesională, bună reputaţie, cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate complexităţii activităţii specifice FSDI, atât individual cât şi la nivel colectiv, după o procedură proprie de selecţie transparentă, care va fi aprobată de acţionar. Primii membri ai Consiliului de Supraveghere sunt numiţi prin Hotărâre a guvernului pe o perioadă de 18 luni, având ca mandat numirea Directoratului şi organizarea activităţii FSDI. Ulterior, conform actului constitutiv, mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere va fi pe o perioadă de patru ani. Remunerarea CS va fi aprobată de MFP.

    Directoratul va fi format din şapte membri numiţi de Consiliul de Supraveghere, mandatul acestuia fiind de patru ani.

    Companiile de stat care vor trece la FSDI sunt:

    - Engie România;

    - Societatea de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice-Electrica SA;

    - Delgaz Grid SA;

    - E.ON Energie România SA;

    - Biofarm SA;

    - Chimcomplex SA;

    - OMV Petrom SA;

    - Telekom România Communications SA;

    - Antibiotice SA;

    - Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub presiune SA;

    - Compania Naţională Loteria Română SA;

    - Societatea Naţionali a Sării SA;

    - IAR SA;

    - Oil Terminal SA;

    - Cupru Min SA;

    - Compania Naţională Unifarm SA;

    - Societatea Naţională a Apelor Minerale SA;

    - Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime SA;

    - Compania de Investiţii pentru Turism SA;

    - Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz SA;

    - Societatea de producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica SA;

    - Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA;

    - Societatea Naţională Nuclearelectrica SA;

    - Compania Naţională Imprimeria Naţională SA;

    - Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA;

    - Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie SA;

    - Conpet SA.

    Opinia Cititorului ( 7 )

    1. Nu l-as numi Fond de Investitii ci mai degraba un nou Fond Proprietatea cu un singur propritar - statul roman si o singura categorie de active - cele ale statului roman. Practc statul muta ceea ce are deja, dintr-un buzunar in altul.

      Problema unui fond de investitii o inteleg altfel, in sensul ca statul pune deoparte niste banii in perioadele de crestere economica pe care ii investeste pentru a-i inmulti si a-i avea la dispozitie pentru "zilele negre" din perioadele de recesiune sau pentru urgente neprevazute (refacerea Romaniei dupa un cutremur major etc.). 

      Sub forma actuala a Fondului, nu vad ceea ce se investeste si in ce anume se investeste (ci doar o mutare de active de la stat la stat)! 

      Mai degraba ar trebui legiferat ca in perioadele de crestere economica, un anumit procent din PIB (0,5...1%) sa fie investit prin intermediului acestui fond in active cu potential de crestere din intreaga lume iar beneficiile obtinute (in principal sub forma de dividende) sa fie folosite partial pentru dezvoltarea economiei (investitii in infrastructura si sanatate) si partial ca rezerva pentru perioadele de recesiune.

      1. Asa da.

        Si in educatie mai ales. 

      Electrica SA-STATUL ROMAN PRIN MINISTERUL ENERGIEI loc. BUCURESTI jud. SECTOR 6=168.751.185 Actiuni (48,7805 %)

      Biofarm SA-S.I.F. MUNTENIA loc. BUCURESTI jud. SECTOR 4=502.379.066 Actiuni (50,9835 %) 

      Chimcomplex SA-S.C. A2 IMPEX SRL loc. PLOIESTI jud. PRAHOVA=114.085.099 Actiuni (84,5037 %) 

      OMV Petrom SA-OMV AKTIENGESELLSCHAFT loc. WIEN AUSTRIA=28.894.467.414 Actiuni (51,0105 %) 

      In aceste companii statul are sub 51% deci cum le va trece in Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) ,va rscumpara actiunile ce nu se gasesc in proprietatea statului pentru ca in statut zice : FSDI va avea forma unei societăţi de intermediere financiară pe acţiuni, având ca UNIC ACTIONAR statul român pe întreaga sa durată de funcţionare.

      Ceva nu miroase a bine de la inceput. 

      1. UN FEL DE SSIF ?

        societate de intermediere financiara= SIF

        Deci asa mai creem niste bani care nu exista? 

        Actionariatul findului nu-i totuna cu actionariatul activelor (societatilor) din portofoliu.

        Actionarul fondului e statul roman, iar activele fondului sunt actiunile (cate detine statul, 30%, 49%, 51% sau 100%) societatilor respective. 

        Denumirea de fond suveran e aleasa intentionat pentru a induce in eroare. Este o umbrela in care Guvernul PSD va duce active valoroase si le va administra cum stie el mai bine--adica PROST! Banii din dividende si vanzari de participatii vor fi investiti din nou, netransparent in proiecte ''strategice'' de PSD stiute, fara licitatii, cu ocolirea legii privind achizitiile publice-- pentru ca avem o entitate privata, detinuta de stat!! Chiar va lasati pacaliti? Asta e hotia secolului! ideea lui master Dragnea!

        Este foarte probabil sa se intample asta. Vanzare de active pentru bani de consum! O mare hotie marca PSD.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    fngcimm.ro
    danescu.ro
    raobooks.com
    boromir.ro
    Mozart
    Schlumberger
    chocoland.ro
    arsc.ro
    domeniileostrov.ro
    leonidas-universitate.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    20 Dec. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9764
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
    Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    erfi.ro
    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    petreceriperfecte.ro
    novaplus.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb