Proiectul de lege privind implementarea tehnologiei 5G nu răspunde nici în forma actuală unor solicitări transmise către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC) de către Asociaţia Operatorilor Mobili din România (AOMR), arată site-ul computerblog.ro. Autorii articolului arată că acest lucru va pune în pericol furnizarea serviciilor 3G, 4G şi 5G în ţara noastră, fără să existe un studiu de impact sau o evaluare a costurilor.
Proiectul actual rămâne în continuare axat pe indentificarea unui singur furnizor, nu pe identificarea riscurilor de securitate aşa cum solicită UE, evidenţiază sursa citată, apreciind că nu respectă măsurile propuse în setul de reglementări UE pentru 5G şi nu abordează deloc problemele din punct de vedere tehnic.
De asemenea, proiectul menţionează şi echipamentele 3G şi 4G deja implementate. Proiectul impune operatorilor obligaţia de a achiziţiona tehnologii doar de la furnizorii autorizaţi, imediat după intrarea în vigoare a Legii, în timp ce primele autorizări nu vor fi emise mai devreme de patru luni după acest moment. Ulterior acordării autorizaţiilor, operatorii vor mai avea nevoie de o perioadă semnificativă de timp pentru selectarea unui nou producător/furnizor, în cazul în care furnizorii cu care au deja încheiate contracte nu obţin autorizarea.
Operatorii se aşteaptă la costuri considerabile pentru care sunt necesare, de obicei, previziuni şi strategii bugetare pentru a contracara efectele potenţiale. Într-o astfel de situaţie, proiectul trebuie să stabilească, de asemenea, cine va fi responsabil pentru acoperirea pagubelor financiare cauzate operatorilor în cauză.
O perioadă lungă în care să nu se poată achiziţiona echipamente, programe software, tehnologii generează riscuri de continuitate a serviciilor şi conduce la întârzieri în dezvoltarea reţelelor şi a noilor tehnologii.
Mai mult, există riscul ca, în cazul produselor sau serviciilor achiziţonate de la un producător autorizat, să apară probleme similare dacă după un anumit timp autorizaţia acestuia este retrasă, iar toate echipamentele/aplicaţiile achiziţionate de la producătorul respectiv trebuie înlocuite, conform site-ului citat.
Pentru nerespectarea unor prevederi, ANCOM poate aplica operatorilor o amendă între 1% şi 5% din cifra de afaceri şi sancţiunea complementară a interzicerii imediate a utilizării lor în reţeaua 5G.
În opinia surselor menţionate, o a treia problemă la fel de mare este aceea că, prin acest proiect, ANCOM are dreptul să solicite furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice informaţii detaliate cu privire la tehnologiile, echipamentele şi programele software implementate în reţelele 5G, la producătorul acestora, precum şi cu privire la gradul de externalizare către terţe părţi al anumitor activităţi referitoare la gestionarea reţelelor de comunicaţii electronice furnizate.
Pentru nerespectarea cerinţelor de mai sus, ANCOM poate aplica o amendă între 3% şi 10% din cifra de afaceri, dacă informaţiile solicitate nu sunt trimise.
În acest context, în stadiul actual, proiectul de lege pentru furnizorii 5G necesită o reevaluare structurală, prin raportare la toate măsurile propuse în setul de instrumente EU 5G şi adoptarea unor măsuri legislative corespunzătoare. În adoptarea unor astfel de măsuri, ar trebui să se urmărească dezideratul exprimat în Recomandarea (UE) 2019/534 privind asigurarea unei abordări comune a UE în domeniul securităţii cibernetice a reţelelor 5G, sprijinind coerenţa la nivelul întregii pieţe comune prin politici ale UE şi prin coordonare la nivelul întregii Uniuni Europene.
(C)