Cererea în creştere, constrângerile financiare, blocajele existente în ceea ce priveşte lansarea unor noi proiecte de infrastructură, precum şi nevoia de gestionare eficientă a cererii viitoare de servicii logistice şi de transport sunt dificultăţile cu care se vor confrunta operatorii de transport în următorii 20 de ani, arată un raport al "PricewaterhouseCoopers" (PwC).
Daniel Anghel, Partener, Impozite şi Taxe Indirecte, PwC România, a declarat: "Lipsa finanţării este problema crucială pentru toate tipurile de infrastructură de transport, atât la nivel local, naţional, cât şi internaţional. În cazul României, acolo unde nevoia dezvoltării proiectelor de infrastructură de transport este foarte mare, statul trebuie să pregătească o strategie de investiţii pe termen lung. Cu toate constrângerile bugetare actuale, România trebuie să aloce sume consistente dezvoltării infrastructurii de transport pentru a putea valorifica la maxim potenţialul natural al ţării de a deveni un centru logistic în regiunea Europei Centrale şi de Est, potenţial generat de doi factori principali: proximitatea pieţelor dezvoltate din Europa Centrală şi deschiderea la Marea Neagră prin portul Constanţa, adevărată poartă de acces a Europei dinspre Asia. De asemenea, acordarea unor facilităţi la import, aşa cum ar fi amânarea plăţii TVA la import, ar elimina costul prefinanţării TVA pentru companii şi ar încuraja volumul de tranzacţii desfăşurate în port. În plus, o astfel de măsură ar atrage investiţii majore în România şi ar contribui decisiv la dezvoltarea infrastructurii şi la crearea de noi locuri de muncă".
Cei 104 experţi din 29 de ţări chestionaţi de PwC anticipează că blocajele în ceea ce priveşte infrastructura de transport se vor menţine până în 2030. Respondenţii se aşteaptă ca statele industrializate să fie cele care vor avea în continuare infrastructura de transport cea mai performantă. Deşi pieţele emergente, precum India sau Rusia, investesc în prezent masiv, acestea nu vor putea să-şi aducă infrastructura la acelaşi nivel cu al ţărilor dezvoltate până în 2030. Studiul anticipează anumite măsuri ferme ale instituţiilor de reglementare, aşa cum ar fi taxe pentru drum sau taxe pentru traficul aglomerat, care vor atenua costurile crescute al investiţiilor în infrastructura de transport.
Guvernele, atât cele din statele industrializate, cât şi cele din pieţele emergente, se confruntă cu dificultăţi enorme în alocarea de resurse financiare suficiente pentru investiţiile în infrastructura de transport. Prin urmare, respondenţii sunt de părere că finanţarea întreţinerii infrastructurii existente va fi mai dificilă decât atragerea de investiţii pentru noile proiecte.
În plus, respondenţii se aşteaptă ca până în 2030, operatorii de transport să înceapă să participe la schemele de comercializare ale emisiilor de dioxid de carbon prin obţinerea certificatelor "verzi".