Industria de media şi divertisment din România ar urma să crească cu 2,5% în acest an, comparativ cu 2023, la o valoare de 4,43 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, potrivit celei de-a 25-a ediţii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028 (GEMO).
România va avea anul acesta cea mai mică rată de creştere estimată a industriei de media şi divertisment dintre ţările din regiunea Europei Centrale şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia şi Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creştere se va menţine la un nivel redus până în 2028, între 2,5% şi 1,3%.
"Dacă în anii anteriori pandemiei am asistat la creşteri semnificative pe anumite segmente, precum serviciile de streaming şi publicitatea pe internet, precum şi o revenire puternică pentru cinema, în perioada 2024-2028 vom asista la o temperare a ratelor de creştere. Publicitatea, în special cea pe internet, va rămâne în topul celor mai dinamice sectoare în anii următori şi va deveni o parte importantă a modelelor de afaceri ale companiilor din industria de media şi divertisment, chiar şi ale celor care nu au accesat anterior această sursă de venituri. Strategic, toţi actorii din această industrie vor trebui să devină mai buni în vânzarea de reclame pe internet şi mai eficienţi în a le face să genereze valoare. De asemenea, inteligenţa artificială generativă (Gen AI) îşi va creşte exponenţial prezenţa şi rolul în această industrie, generând noi oportunităţi de creştere", a declarat Florin Deaconescu, Partener şi Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România.
Evoluţia pe segmente ale pieţei
Anul acesta au fost analizate 10 segmente în cadrul raportului pentru România, iar cele mai mari creşteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet de 13% şi serviciile de streaming Over-the-top - OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situează ziarele şi revistele tipărite, care vor rămâne la acelaşi nivel.
Industria cinematografică este estimată să crească cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată uşor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023, de 7%. 2023 a fost un an foarte bun pentru filmele locale. Spre exemplu, Miami Bici 2 de Jesús del Cerro a depăşit blockbusterele Barbie şi Oppenheimer în box office-ul din România şi alte patru filme româneşti, toate comedii, au fost în top zece.
Piaţa de servicii de streaming - OTT din România continuă să aibă o evoluţie bună, cu o creştere estimată de 12% în acest an, urmând să ajungă la o valoare de 206 milioane euro. România rămâne în continuare cea mai mică piaţă OTT din regiunea Europei Centrale şi de Est, în ciuda ratelor de creştere impresionante din ultimii ani. Creşterea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piaţă este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video, Max). Segmentul OTT a fost limitat de puterea televiziunii pe bază de abonament din România, operatorii de pe această piaţă investind în propriile platforme de streaming.
Previziunile arată că serviciile de conexiune la internet (fix şi mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creştere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală şi de Est, de doar 0,6% în perioada 2024-2028. În 2024, creşterea prognozată este de 1% faţă de 2023, la 2,4 miliarde euro. Până în 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobilă de pe piaţa românească.
Publicitatea pe internet va creşte cu peste 13% în acest an, la 322 milioane euro, comparativ cu anul anterior. Segmentul va continua să crească cu o rată medie de 9% până în 2028. Categoria cu cea mai rapidă creştere din acest sector este publicitatea video pe internet, unde se aşteaptă o creştere medie de 13% în perioada de prognoză. Căutările plătite şi anunţurile clasificate vor înregistra creşteri de 11,8% şi, respectiv, 11,6%, în timp ce alte tipuri de afişaj vor creşte în medie cu 9,3%. Google şi Meta conduc piaţa din România, la fel ca în multe alte pieţe din lume. Google preia majoritatea veniturilor din publicitatea de căutare, în timp ce Meta este principalul jucător în spaţiul publicitar social.
Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va creşte cu 2% în acest an faţă de 2023, la venituri de 876 milioane euro. Operatorii tradiţionali vor continua să înregistreze o creştere semnificativă a veniturilor din abonamente şi din publicitate până în 2028, piaţa urmând să depăşească 900 milioane euro.
Vânzările de ziare, reviste tipărite şi cărţi vor stagna în acest an şi în următorii cinci ani la 158 milioane euro Vânzările de carte din România vor rămâne constante la 107 milioane euro în perioada 2024-2028, printul reprezentând mai mult de 97% din total. Însă creşterea puternică a pieţei digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piaţa. Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028. Creşterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital şi cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028.
Segmentul de radio, muzică şi podcast va continua să crească şi în 2024, având un avans de 2,8% faţă anul trecut, la 36 milioane euro şi este estimat să urce la 39 milioane euro în 2028.
Sectorul media Business to Business (informaţii economice, reviste de specialitate, târguri) este estimat la 169 milioane euro în acest an, în creştere cu 7% comparativ cu 2023. Perspectivele rămân optimiste şi pentru următorii ani, cu o creştere medie anuală estimată la 3% până în 2028.
Publicitatea outdoor va continua să urce şi în 2024, cu 6,6%, la 43 milioane de euro. Pentru perioada până în 2028 este estimată o rată medie de creştere de 3,6%, până la 49 milioane euro.
Veniturile totale din jocuri video şi e-sports (sporturi electronice) din România vor atinge 238 milioane euro în 2024, plus 6% faţă de anul anterior, şi se estimează că vor ajunge la 311 milioane euro până în 2028, după o creştere constantă de 6,8%. Piaţa jocurilor video din România este orientată în mod covârşitor către jocurile de societate şi cele ocazionale. Veniturile din publicitatea în aplicaţii - jocuri se vor dubla până în 2028.