România are nevoie de reglementarea activităţii de lobby, iniţiativă susţinută atât de opinia publică, cât şi de politicieni şi companii şi care ar putea duce la reducerea corupţiei în anumite sectoare de activitate, a declarat, ieri, Jorg Wiederhold, partner PwC. "Au existat între 2000 şi 2005 iniţiative în Parlament (de reglementare a activităţii de lobby, n.r.), însă s-au dus toate pe Apa Sâmbetei. Opinia publică este în favoarea iniţiativei, dar şi companiile şi politicienii. Au fost discuţii cu privire la limitarea accesului la profesia de lobbyst doar la absolvenţii de drept, ceea ce este un pic deplasat. Ar trebui să aibă acces oricine la această profesie", a spus reprezentantul companiei de consultanţă şi audit, citat de Mediafax.
El a arătat că la nivelul Uniunii Europene există un registru în care se înregistrează cei care exercită această profesiune, însă anual s-ar impune realizarea unui raport privind activitatea de lobby din România pentru a se stabili obiectivele, bugetul de lobby, precum şi pe cine reprezintă.
"Toate acestea ar fi inutile dacă nu există şi sancţiuni pentru abateri. Credem că România printr-o astfel de reglementare nu ar avea decât de câştigat. Aşa ar ieşi dintr-o semiobscuritate această profesie, rezultatele legislative ar fi bune, iar în anumite sectoare ar putea să ajute la combaterea corupţiei", a adăugat Wie-derhold.
Potrivit unui studiu recent realizat de PwC, în România ONG-urile ocupă primul loc din punctul de vedere al structurilor implicate în activităţi de lobby, urmare de companiile multinaţionale, existând însă foarte puţine firme specializate care desfăşoară activitatea de lobby pentru şi în numele unor terţi. Instrumentele de lobby utilizate în mod frecvent în România sunt furnizarea de studii şi argumente sociale direct decidenţilor, organizarea de evenimente dedicare educării factorilor de decizie, participări la dezbateri publice, precum şi monitorizarea legislativă.
În ceea ce priveşte percepţia politicienilor privind activitatea de lobby, studiul PwC arată că aceştia consideră că lobby-ştii nu sunt suficient de transparenţi, sunt prea agresivi, nu înţeleg procesul şi procedurile de decizie, vin prea repede sau prea târziu cu informaţiile necesare deciziei sau informaţiile sunt insuficient de succinte pentru a putea fi înţelese într-un timp rezonabil.
• Predoiu: Două expresii urâte circulă în mediul de afaceri şi în administraţie -"şpagă şi parandărăt"
Ministrul demis al Justiţiei a declarat, ieri, că speră să dispară din vocabular două expresii urâte care circulă în mediul de afaceri şi în administraţie, "şpagă şi parandărăt", arătând că un om de afaceri trebuie să refuze contracte dacă este condiţionat de administraţie, dar să semnaleze problema.
Cătălin Predoiu a spus: "Cum poa-te mediul de afaceri să susţină mediul de afaceri? În primul rând, rezistând tentaţiei de a juca incorect. Există două expresii urâte care circulă în mediul de afaceri dar şi în administraţie. Sunt expresii care nu ne fac cinste şi care sper să dispară din vocabular: şpaga şi parandărăt. Ştim ce este una, ştim ce este cealaltă, pentru că lumea vorbeşte deschis despre aceste practici. E mai important să se refuze aceste practici, să strângi din dinţi şi să refuzi aceste contracte dacă eşti condiţionat de administraţie, dar să semnalezi această problemă (...). Între doi operatori economici, unul bun şi altul mai puţin bun, trebuie să câştige cel bun, nu cel mai puţin bun care cotizează. Încrederea în mediul de afaceri va creşte în măsura în care vom elimina aceste fenomene. Refuzaţi să faceţi afaceri cu cei care nu le fac în mod cinstit. Sunt şi alte chestiuni legate de fair-play care trebuie să guverneze competiţia economică. Important este să-i ştim pe cei care distorsionează lumea afacerilor practicând corupţia".