Rafo Oneşti a început ieri reîncărcarea cu ţiţei a instalaţiilor de prelucrare primară, după mai bine de un an de la oprirea activităţii de producţie din cauza unor divergenţe între acţionariat şi instituţiile guvernamentale abilitate privind plata datoriei istorice către stat, informează Rompres. Primele produse ar urma să fie realizate în cursul schimbului întâi al zilei de joi, cantităţile obţinute fiind dirijate la procesare pentru fabricarea benzinelor şi motorinelor superioare. "Avem în acest moment mai mult ţiţei decât oricând în ultimii ani", afirmă Ion Marian, liderul sindicatului "Rafinorul", cel ce s-a implicat direct şi activ în ultimele luni în negocierile purtate de conducerea firmei cu reprezentanţi guvernamentali privind reluarea activităţii de producţie. Din Constanţa au fost livrate, într-o primă etapă, 90.000 tone de petrol, în timp ce în portul de la Marea Neagră sosesc alte vapoare încărcate cu ţiţei pentru Rafo.
Repornirea instalaţiilor a readus marea majoritate a salariaţilor la lucru, deoarece doar o mică parte dintre aceştia au plecat, în anul de inactivitate la rafinărie, să-şi găsească alte slujbe în ţară sau peste hotare. În tot timpul cât Rafo şi-a încetat producţia, cei aproape 2.800 de salariaţi şi-au primit retribuţiile lunare.
Acţionarul principal al Rafo afirmă că a decis să reia procesul de fabricaţie după ce s-au purtat "discuţii serioase şi responsabile, dar optimiste", inclusiv cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu. Actualii acţionari au cerut satului român renegocierea plăţii datoriei istorice de la Rafo, pe care nu au contractat-o ei, dar conform legii trebuie să fie plătită indiferent de proprietarul actual. Cea mai mare parte a acestui debit datează din vremea când se practica "preţul social al combustibililor", adică costurile de livrare către beneficiari erau mai mici decât costurile reale de producţie. La adăpostul acestei "teorii" se pare că s-au produs numeroase încălcări ale legii, instrumentate şi în prezent in justiţie.
Din cauza opririlor repetate ale producţiei au avut loc şi numeroase proteste ale salariaţilor, manifestate prin greve spontane sau blocări de drumuri.
Rafinăria a fost proiectată şi construită în partea centrală a Moldovei atât pentru că în zonă existau resurse importante de ţiţei, dar şi în scopul de a oferi locuri de muncă şi a asigura deservirea unor consumatori economici importanţi implicaţi în producţia petrochimică.
Firma, privatizată în 2001, a intrat în 2004, conform Legii 64, într-un Program de reorganizare. Acţionarii au aplicat în ultimii trei ani un amplu proiect de investiţii şi modernizări. Ca urmare, susţin acţionarii, Rafo este una din cele mai moderne rafinării din sud-estul Europei, în special în ceea ce priveşte partea de protecţie a mediului. În acest din urmă scop s-au făcut investiţii, în ultimii cinci ani, de peste 15 milioane de euro. Rafinăria din Oneşti poate prelucra 2,5 milioane de tone de petrol anual şi produce, în prezent, benzine şi motorine la nivel Euro 4 şi Euro 5. Rafo are toate certificatele de conformitate pentru produsele petroliere, deţine autorizaţie integrată de mediu cu termen de valabilitate 29 decembrie 2010 şi se încadrează în valorile limită de emisie pentru indicatorii specifici factorilor de mediu.
Rafo, principalul plătitor de taxe şi impozite din judeţul Bacău, oferă locuri de muncă directe pentru 2.800 de salariaţi şi, indirect, la nivelul firmelor colaboratoare, pentru alte circa 8.000 de persoane.