Raiffeisen Bank a contestat în justiţie procesul verbal de contravenţie emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) după ce a decis că banca are practici incorecte în contractele de credit încheiate în perioada 2006-2008.
Conform informaţiilor de pe portalul Instanţei, contestaţia a fost înregistrată la Judecătoria sectorului 1 al Capitalei în 30 octombrie şi prevede anularea procesului verbal emis în 10 octombrie. Preşedintele ANPC a semnat, în 20 octombrie, un Ordin prin care, în baza procesului verbal contestat, a dispus Raiffeisen Bank ca, din 23 octombrie, să înceteze practicile incorecte utilizate pentru acordarea unor credite, amendând instituţia bancară cu suma de 50.000 de lei. Decizia a fost luată în urma solicitărilor făcute de Guvernul Tudose şi de Administraţia Prezidenţială, care au cerut instituţiei să soluţioneze un memoriu al Grupului Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC). Acesta face referire la apariţia în spaţiul public, în luna iulie, a unor documente interne atribuite Raiffeisen Bank, care arată strategia băncii de acordare a creditelor în franci elveţieni. Documentele scurse în mediul online, în vară, arătau că, în februarie 2009, Comitetul pentru Active şi Pasive al Raiffeisen Bank a aprobat o nouă structură de preţuri pentru împrumuturile garantate, care viza creşterea treptată a dobânzilor la respectivele credite.
Unul dintre ele, datat cu 10 mai 2007, detalia un program de repricing pentru creditele acordate în 2006, care prevedea trei etape, ultimele două dintre acestea vizând creşteri de dobânzi - în septembrie 2007 şi, respectiv, în ianuarie 2008 - pentru creditele acordate anterior.
Raiffeisen Bank a anunţat de la început că va contesta deciziile ANPC, susţinând că din Ordin nu reiese că trebuie să-şi readucă la forma iniţială contractele şi că, dacă ar trebui să recalculeze dobânzile, atunci peste 70% dintre debitorii cu împrumuturi ipotecare contractate în perioada 2006-2010 ar plăti dobânzi mai mari decât în prezent.
Reamintim că Ordinul ANPC arată: "Operatorul economic trebuie să aducă contractele la momentul anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, în condiţiile contractuale de la momentul semnării acestora".
Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte prevede că procedura de contestare în instanţă nu suspendă de drept executarea măsurilor dispuse de Autoritatea de Protecţie a Consumatorilor.
1. Drepturi si obligatii
(mesaj trimis de Anonim? în data de 15.11.2017, 09:14)
Banca a uzat de dreptul de a contesta procesul verbal emis de ANPC. Ne asteptam ca aceeasi banca sa isi trateze cu seriozitate si obligatia de punere in aplicare a ordinului ANPC, aceasta in situatia in care avem cu totii si drepturi si obligatii... sau unii considera ca ar avea doar drepturi? Cum se spune "pentru unii muma pentru altii ciuma".
Revine in discutie cresterea ratei pentru 70% din credite daca s-ar aplica ordinul. Minciuna! Sa reducem la jumatate (10 -> 5) dobanda si cursul valutar (4 -> 2) si, amintindu-ne aritmetica claselor primare, vedem ca nu poate sa creasca ci sa scada semnificativ.
Asteptam cu interes publicarea raspunsului Raiffeisen la solicitarea ANPC de raportare a stadiului aplicarii ordinului. Sunt convins ca dl. Pandelica isi va duce la bun sfarsit indatoririle, pastrandu-si pozitia verticala. De asemenea asteptam si publicarea poziției ANPC referitor la actiunile sau inactiunile Raiffeisen.