Actualizare - ANPC câştigă definitiv, în instanţă, în faţa Raiffeisen Bank, care trebuie să revizuiască dobânzile unor contracte de credit
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, respectiv a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), potrivit unui comunicat al autorităţii, remis astăzi redacţiei.
"S-a făcut dreptate! O victorie importantă a Autorităţii! Munca colegilor mei şi a mea este încă o dată răsplătită!
Da, am câştigat o luptă importantă pentru consumatorul român! Mii de consumatori au şansa la un tratament corect! Milioane de euro se vor întoarce în bugetul familiilor acestora! Mulţumesc echipei şi vouă tuturor pentru încredere! Suntem aici să nu dezamăgim!#ANPC" a declarat Paul Anghel, director general ANPC.
"Mai exact, operatorul economic nu a informat, în perioada 2006-2008, în prealabil consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar, credite în RON, EUR şi CHF (franc elveţian), şi drept urmare i-a determinat pe aceştia să ia o decizie - contractarea creditelor respective - pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza.
Acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoştea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-şi justifice majorarea unilaterală a dobânzii.
În acest moment, după pronunţarea sentinţei definitive şi rămânerea în vigoare a Ordinului Preşedintelui ANPC, Raiffeisen Bank trebuie să modifice contractele afectate, emise în perioada menţionată, şi să le aducă la nivelul momentului anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condiţiile contractuale de la momentul semnării acestora.
Ordinul mai sus menţionat al Preşedintelui ANPC a fost emis ca urmare a unui control realizat în 2017, cauzat de reclamaţii sosite din partea Grupului clienţilor cu credite în CHF, moment în care s-a constatat existenţa acestor practici comerciale incorecte din partea băncii" scriu cei de la ANPC în comunicat.
---
• ÎCCJ obligă Raiffeisen Bank să se conformeze ordinului ANPC de încetare a practicilor comerciale incorecte faţă de debitori
• Raiffeisen Bank: "Vom implementa din punct de vedere operaţional măsurile dispuse în termen de maximum o lună de la publicarea motivării"
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat împotriva Raiffeisen Bank şi la Curtea Supremă, în procesul Raiffeisen Leaks. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) obligă Raiffeisen Bank să se conformeze ordinului ANPC de a înceta practicile comerciale incorecte faţă de debitori. Astfel, ÎCCJ respinge, ca nefondat, recursul făcut de bancă împotriva sentinţei Curţii de Apel Bucureşti (CAB) pronunţată în iunie 2019. Decizia este definitivă şi a fost formulată ieri, 1 martie.
Ordinul ANPC impune Raiffeisen Bank să readucă la forma iniţială contractele de credit încheiate în perioada 2006-2008 în franci elveţieni, lei şi euro.
Amintim că ANPC a amendat din nou banca, în septembrie anul trecut, şi a propus suspendarea activităţii acesteia cu privire la practica comercială incorectă ce face obiectul procesului pierdut definitiv, în 2020, de instituţia de credit (altul faţă de speţa actuală). Potrivit Ordinului ANPC, obţinut de ziarul BURSA, instituţia dispunea "aplicarea sancţiunii complementare a suspendării activităţii băncii până la încetarea practicii comerciale incorecte", măsură luată în premieră de Autoritate, după cum apreciază reprezentanţii acesteia.
ANPC a transmis, la vremea respectivă, într-un comunicat: "Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta - în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni - nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciaţi, pe de o parte, prin faptul că sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi, pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării:
- sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte;
- sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile".
Paul Anghel, directorul general al ANPC, cel care a insistat cel mai mult pentru aplicarea Ordinului Autorităţii, ne-a transmis, în septembrie anul trecut: "Vorbim de o acţiune înşelătoare comisă de bancă în 2014 care a indus în eroare aproximativ 14.000 de consumatori cum că ar elimina din contract un cost al creditului, denumit comision de administrare, dar, de fapt, a ascuns acest cost într-un alt cost, denumit dobândă variabilă. Au fost încasate, astfel, anumite sume de bani care sunt considerabile şi care trebuie returnate consumatorilor. Considerăm că o hotărâre definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie are putere de lege şi trebuie respectată. Faptul că acest lucru (punerea în executare a hotărârii ICCJ) nu s-a întâmplat încă ne-a condus la încheierea procesului verbal de constatare a contravenţiei şi la emiterea Ordinului. Nu doream să ajungem în apropierea momentului când ar fi putut interveni prescripţia, pentru că este de datoria noastră să preîntâmpnăm apariţia unei situaţii profund dezavantajoase pentru consumatorii afectaţi".
• Raiffeisen Bank: "Din 2014, banca nu mai foloseşte modalitatea de restructurare a creditelor menţionată în respectivul act administrativ"
Reprezentanţii Raiffeisen Bank ne-au transmis referitor la cazul tranşat anul trecut că, încă din 2014, banca nu mai foloseşte modalitatea de restructurare a creditelor menţionată în respectivul act administrativ. Aceştia ne-au transmis: "Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014, respectiv banca nu mai foloseşte modalitatea de restructurare a creditelor menţionată în respectivul act administrativ, ca urmare, nu va exista un impact asupra activităţii băncii. În plus, banca a început să analizeze în mod proactiv impactul asupra clienţilor, atât pozitiv, cât şi negativ, astfel încât pentru clienţii care ar fi putut fi impactaţi negativ să calculăm şi restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluţii de automatizare a procesului, între timp procesarea desfăşurându-se manual. Bineînţeles, ANPC a fost informată privind desfăşurarea acestui proces. În context, considerăm că noul Ordin al Preşedintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce, în prezent, nu mai există şi, totodată, se referă la măsuri pe care banca le implementează deja. De asemenea, banca a acţionat prudenţial şi a provizionat aceste sume în exerciţiul financiar anterior. În acelaşi timp, vom analiza în detaliu conţinutul procesului verbal şi, respectiv, al ordinului şi vom contesta în instanţă acele prevederi care exced, în opinia noastră, cadrul legal aplicabil".
În context, reprezentanţii Raiffeisen Bank ne-au transmis că ordinele ANPC fac referire la încetarea practicii incorecte privind mărirea marjelor, prin introducerea comisionului de administrare în marja de dobândă.
Aceştia au precizat: "Decizia instanţei este din anul 2020 şi nu stabileşte sume de plată de către bancă. În baza deciziei, banca a trecut la implementarea ordinului ANPC în conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus în marja de dobândă la restructurarea creditelor. Astfel, după refacerea calculelor potrivit principiului că marja de dobândă şi comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clienţilor eventualele sume colectate în plus, iar in situaţia clienţilor la care din acest calcul ar rezulta sume de platit în plus de către clienţi, banca va renunţa la aceste sume pentru a nu-i afecta pe clienţi. Toate aceste aspecte au fost comunicate de către bancă ANPC la sfârşitul anului 2020".
În iulie 2020, Raiffeisen Bank se aştepta ca impactul pe care îl va avea pierderea procesului cu ANPC să fie de minus 10 milioane de euro, conform unui comunicat postat pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
Ceea ce s-a obţinut contra acestei bănci s-ar putea obţine contra oricărei alte bănci, precum şi contra companiilor de utilităţi, a asigurătorilor, a spitalelor (private sau publice), a super-marketurilor etc., consideră avocatul Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos, intervenenient în procesul dintre ANPC şi Raiffeisen Bank. Specialistul adaugă, pe pagina sa de Facebook: "Numai că este nevoie de echipă, logistică, determinare. Cu bani puţini şi cu voluntariat se pot face lucruri mari, dar puţine şi rare. Insuficient pentru ca asemenea asociaţii (n.r. cum este Parakletos) să fie luate în serios de marile companii abuzatoare şi incorecte comercial (dar foarte corecte politic şi «implicate» social şi verde, de altfel)".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2022, 13:55)
In timp ce iesea in piata pentru "o Romanie mai buna", hotul de Van Groningen a jecmanit zeci de mii de clienti.
Da banii inapoi, hotule!
1.1. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 02.03.2022, 15:05)
PR-ul e PR, iar afacerile sunt afaceri.
Oamenii astia separa foarte bine lucrurile, doar noi, cei de rand, le amestecam grav si e in defavoarea noastra.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2022, 15:15)
Hotia nu e afacere. Hotia e hotie. E cam de mare porc sa iesi in strada cot la cot cu aia pe care ii furi.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2022, 18:29)
Acesta le este nivelul...camatari cu acte... in Romania li s-a permis de către Banca Națională prin atenta lor supraveghe (corupția distruge vieți).
De ce credeți ca au intrat si pe pietele din Rusia si Ucraina... și acolo, corupția este chiar mai mare decât la noi.
1.4. Titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Protaru în data de 02.03.2022, 18:41)
Da, trebuia sa folosesc ghilimelele pentru cuvantul afaceri.
1.5. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 02.03.2022, 18:44)
Daca nu iesea in strada, nu am fi avut ocazia sa'l vedem cazand de pe bicicleta ;)
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2022, 18:56)
Excrocii tot excroci raman cu tot PR-ul lor...
pana la urmă se dovedește natura lor.
Să consideri ca poți face "afaceri" la infinit prin excrocherii bazandu-te ca te acopera de fiecare data PR-ul... e "sinucidere" curata., dar asa usor ușor o să ajungem sa spunem ca a fost o data o bancă...
2. Titlu
(mesaj trimis de Protaru în data de 02.03.2022, 15:02)
Au expunere mare pe Rusia, au primit o lovitura dura prin situatia actuala.
Dar nu ma preocup pentru ei, BCE le va da, din nimic, banii de care au nevoie pentru existenta seculara, in joc fiind insasi existenta sistemului capitalist.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2022, 17:35)
Vai, lipitorile sunt în stare de furaciuni?!!!
Vor fi mângâiate pe cap de UE și li se va de 10 ori mai mult pentru ca săracele au pătimit rău de tot în relația cu clienții.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2022, 10:11)
unul dintre cele mai urate personaje , steven groningen .