Deficitul crescut de magistraţi este problema cea mai mare cu care se confruntă Justiţia din ţara noastră, conform raportului anual privind statul de drept în Uniunea Europeană, publicat, ieri, de Comisia Europeană.
"Sistemul de justiţie a suferit o revizuire cuprinzătoare prin modificarea legilor Justiţiei, modificare care reprezintă un progres semnificativ pentru consolidarea independenţei judiciare. Sunt consemnaţi paşi importanţi întreprinşi pentru a răspunde preocupărilor rămase cu privire la investigarea şi urmărirea penală a infracţiuni penale în justiţie.
Noile legi ale justiţiei au adus schimbări importante în ceea ce priveşte organizarea carierei şi răspunderea magistraţilor, numirea, demiterea şi atribuţiile procurorilor de rang înalt şi organizarea şi funcţionarea Inspecţiei Judiciare. (...) Eficienţa sistemului de justiţie s-a îmbunătăţit în general, iar dezvoltarea instrumentelor digitale a progresat în mod constant. În ciuda eforturilor continue de a îmbunătăţi situaţia, deficitul tot mai mare de magistraţi generează îngrijorări serioase, deoarece lipsa acută a magistraţilor este de natură să afecteze calitatea şi eficienţa justiţiei pe termen lung", precizează raportul Comisiei Europene privind situaţia din ţara noastră.
Oficialii europeni consideră că, deşi ne confruntăm cu un număr redus de magistraţi, am înregistrat progrese semnificative în abordarea provocărilor operaţionale legate de urmărirea penală anticorupţie efectuată de DNA în rândul magistraţilor.
"În unele state membre, imunitatea politicienilor faţă de răspunderea penală în cazul săvârşirii unor infracţiuni de corupţie reprezintă un motiv de îngrijorare, dar există state care au luat măsuri legislative pentru a rezolva această situaţie. Astfel, în România, Senatul a adoptat reguli cu criterii obiective pentru a decide cu privire la cererile de ridicare a imunităţilor parlamentare, reflectând normele deja adoptate în 2019 de Camera Deputaţilor. Unele state membre continuă să-şi consolideze istoricul de investigare, urmărire penală şi sancţionarea corupţiei la nivel înalt, în conformitate cu recomandările din raportul 2022. România a continuat să menţină o evoluţie pozitivă a palmaresului în combaterea corupţiei, inclusiv în ceea ce priveşte cazurile la nivel înalt", se mai spune în documentul citat, care aminteşte în acest context şi despre implementarea cu succes în ţara noastră a sistemului electronic privind depunerea declaraţiile de avere şi de interese ale politicienilor şi funcţionarilor publici.
Raportul întocmit de Comisia Europeană consideră că, la nivelul blocului comunitar cele mai mari probleme sunt în ceea ce priveşte independenţa presei. Documentul atrage atenţia că România se află, alături de Ungaria, Polonia şi Bulgaria, în categoria ţărilor cu "risc foarte ridicat" în ce priveşte concentrarea presei. În raport se mai arată că deşi reformarea serviciilor publice de media sunt în curs în mai multe ţări, în România nu au fost luate măsuri de îmbunătăţire pentru a asigura independenţa editorială a mass-media.
"Concentrarea presei îşi păstrează nivelul de risc ridicat în întreaga UE, în timp ce domeniul independenţei politice rămâne în mare parte neschimbat, cu un risc mediu. În clasamentul general din acest an, pluralismul mass-mediei este clasificat ca fiind la risc ridicat în cinci state membre şi la risc foarte ridicat în patru state membre. În ordinea crescătoare a riscului, Croaţia, Cipru, Grecia, Slovenia şi Malta sunt considerate risc ridicat, în timp ce Bulgaria, Polonia, România şi Ungaria sunt considerate ţări cu risc foarte ridicat", se precizează în documentul citat.
Oficialii europeni mai arată că România nu a înregistrat niciun progres în ceea ce priveşte introducerea regulilor de lobby pentru membrii Parlamentului şi niciun progres în ceea ce priveşte consolidarea regulilor şi mecanismelor de îmbunătăţire a guvernării independente şi independenţa editorială a serviciilor mass-media.
De aceea, în raport se recomandă autorităţilor de la Bucureşti să continue eforturile de asigurare a resurselor umane adecvate pentru sistemul de justiţie, inclusiv pentru serviciile de urmărire penală, ţinând cont de standardele europene privind resursele pentru sistemul de justiţie, să introducă, fără întârziere, reguli de lobby pentru deputaţi şi senatori şi să consolideze regulile şi mecanismele care asigură independenţa editorială a mijloacelor mass-media.
Raportul din acest an arată că 65% dintre recomandările de anul trecut au fost, integral sau parţial, implementate de statele membre UE, ceea ce demonstrează că, deşi reformele pentru îmbunătăţirea cadrului statului de drept necesită timp, avem o evoluţie semnificativă pe parcursul unui singur an.
Documentul publicat ieri de Comisia Europeană va fi trimis spre dezbatere Parlamentului şi Consiliului UE.
Raportul privind statul de drept în Uniunea Europeană (UE) este un document anual emis de către Comisia Europeană, care evaluează respectarea principiilor statului de drept în statele membre ale UE. Acest raport analizează diverse aspecte legate de funcţionarea sistemului judiciar, independenţa justiţiei, lupta împotriva corupţiei, libertatea presei şi alte elemente relevante pentru statul de drept într-o societate democratică. Procesul de elaborare a raportului implică colectarea de informaţii de la diverse surse, inclusiv de la instituţiile naţionale, organizaţii neguvernamentale, experţi independenţi şi alte entităţi relevante. Comisia Europeană evaluează apoi informaţiile colectate şi le prezintă într-un raport, care poate conţine o analiză detaliată a situaţiei statului de drept în fiecare stat membru.
• Comisia Europeană solicită ridicarea MCV pentru România şi Bulgaria
Comisia Europeană informează Consiliul şi Parlamentul European în legătură cu intenţia de a închide Mecanismul de Cooperare şi Verificare (MCV) pentru România şi Bulgaria, care va fi înlocuit de raportul anual privind statul de drept, a anunţat ieri, într-o conferinţă de presă la Bruxelles, comisarul european pentru valori şi transparenţă, Vera Jourova, care şi-a exprimat convingerea că acest lucru se va întâmpla în acest an.
"În ultimul raport MCV privind Bulgaria, din 2019, şi România, din 2022, Comisia a concluzionat deja că Bulgaria şi România au făcut suficiente progrese în îndeplinirea angajamentelor la momentul aderării la UE şi că toate condiţionalităţile din MCV au fost îndeplinite satisfăcător. Pentru a închide oficial MCV, ceea ce intenţionăm să facem, Comisia va adopta o decizie de revocare a deciziei din 2006 care introducea mecanismul, după ce va analiza observaţiile Consiliului şi ale Parlamentului European", a afirmat Vera Jourova, răspunzând unei întrebări din partea presei despre Bulgaria şi România.
Domnia sa a afirmat: "Astăzi lansăm faza finală. Comisia informează printr-o scrisoare Consiliul şi Parlamentul European de intenţia de a închide MCV pentru România şi Bulgaria, care va fi înlocuit pe deplin de ciclul anual privind statul de drept. Dacă informaţiile mele sunt corecte, Consiliul va face observaţii până la 25 august".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 06:14)
pai daca i scoateti la pensie la 47 de ani si 30.000 lei/luna pensie, citi ati vrea sa fie??? Nu ai loc de ei in nici o locatie mai scumpa de vacanta.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 07:47)
Singura profesie fără responsabilități fără nici o evaluare profesională....
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 10:49)
nu e chiar asa
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 13:38)
Dar cum e?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 08:51)
Asata au facut toate guvernele, i-au folosit pe magistrati ca tapi ispasitori. Nici un guvern nu a fost interesat de functionarea justitiei, pur si simplu i-a lasat sa se descurce cu muntii de dosare creati de legile aberante date de politicieni submediocri. Daca vo rcreste varsta de pensionare vo ra vea o surpriza ca nu vo rmai veni oameni sa lucreze in sistemul judiciar, chiar si daca vo rcreste indemnizatiile. Politicienii nostri nu stiu ce inseamna munca, ei crezand ca ceea ce fac ei in parlament sau guvern sau ca presedinte ar echivala cu munca unui magistrat la o instanta cu personal la o treime si asta pe o schema de personal subdimensionata.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 09:22)
munca innobilatilo rmagistrati constind in respingerea tuturo rproceselo rcontra Anaf-ului abuziv, inventato rde Decizii de impunere false.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 09:45)
In curand magistratii vo rfi inlocuiti de AI, si va citi ala dosare fara sa se planga, fara pensie speciala de la 47 de ani, fara concediu, 24/24 si FARA "GRESELI"
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 09:48)
vise ...
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 10:55)
nu mai prindem noi
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 20:04)
Păi să le dubleze salariile , să aibă peste 10000-12000 euro pe lună.....?!
Țin dosarele cât vo rmușchii lo rpână scapă toți ....
Dau termene cât vo rmușchii lor...
Țin un dosar cu câteva pagini 5 ani.......
Înainte judecătorii studiau dosarele înainte de fiecare termen....acum nimic....îi văd , se plimbă prin oraș sau vin la ora 10 când nu au ședințe...păi de , sunt independenți....
Independen? ?i, dar vorba cuiva....au căzut în aroganță și în nesimțire....
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 21:41)
Foarte bine, sper sa nu prinda nimeni
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2023, 12:59)
"concentrarea presei - principala problema identificate în ţara noastră"
pai in tarile "democratice din UE stanga/liberala detine peste 80 % din media
de toate felurile,si ei vorbesc de libertatea si echilibrul in presa, JENANT