Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), parte a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), oferă recomandări utile pentru pasagerii care călătoresc cu avionul în Uniunea Europeană în perioada sărbătorilor de iarnă, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Aceste recomandări vizează soluţionarea reclamaţiilor transfrontaliere şi asigurarea protecţiei consumatorilor în faţa posibilelor probleme legate de transportul aerian.
Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) recomandă mai multe precauţii pasagerilor care călătoresc cu avionul în Uniunea Europeană:
1.Verificaţi opţiunile înainte de a confirma rezervarea: Nu aveţi dreptul de a anula un zbor rezervat online în termen de 14 zile, aşa cum se aplică pentru alte achiziţii online.
2.Fiţi atenţi la ofertele cu preţ redus: Nu vă lăsaţi influenţaţi de preţuri scăzute sau de informaţiile privind numărul de persoane care consultă acelaşi zbor şi locurile rămase.
3.Verificaţi detaliile zborului: Confirmaţi corectitudinea datei zborului, numelui, prenumelui şi datei naşterii.
4.Bagajele: Asiguraţi-vă că bagajul este inclus în preţul biletului.
5.Conexiuni între zboruri: Dacă rezervaţi zboruri separate, alocaţi timp suficient pentru conexiuni între zboruri.
6.Verificaţi locaţiile aeroporturilor: Planificaţi transportul către şi de la aeroport, având în vedere distanţa între aeroporturile de plecare şi sosire.
Aceste măsuri ajută la evitarea surprizelor şi asigură o experienţă de călătorie mai plăcută.
Deşi companiile aeriene, agenţiile de turism şi intermediarii care vând zboruri din Uniunea Europeană trebuie să afişeze preţul final (cu toate taxele incluse) încă de la începutul procesului de rezervare, în practică pot apărea taxe suplimentare. Acestea pot include:
• Asigurarea de anulare
• Suprataxele pentru bagaje suplimentare
• Check-in-ul la aeroport
• Alegerea numărului de loc
Drepturile pasagerilor în cazul întârzierilor de zbor:
• Întârziere: În cazul în care zborul întârzie, pasagerii au dreptul la băuturi răcoritoare şi două convorbiri telefonice sau mesaje SMS.
• Şedere peste noapte: Dacă întârzierea necesită o şedere peste noapte, compania aeriană trebuie să ofere cazare gratuită şi transportul între aeroport şi locul de cazare.
• Compensaţie financiară: Dacă întârzierea depăşeşte 3 ore la destinaţie, pasagerii pot solicita o compensaţie financiară.
• Renunţarea la călătorie: Dacă întârzierea depăşeşte 5 ore, aveţi dreptul de a renunţa la călătorie şi de a solicita rambursarea integrală a preţului biletului.
Aceste drepturi sunt esenţiale pentru protejarea consumatorilor şi trebuie solicitate corespunzător în cazul unui incident.
Drepturile pasagerilor în caz de anulare a zborului şi refuz la îmbarcare:
>Anularea zborului:
1.Rambursare: În cazul în care zborul este anulat, compania aeriană trebuie să ofere opţiunea de rambursare a biletului neutilizat sau redirecţionare către destinaţia finală.
2.Redirecţionare: Dacă alegeţi redirecţionarea, aceasta trebuie să fie realizată cât mai curând posibil.
3.Costuri suplimentare: Compania aeriană trebuie să acopere costurile pentru mesele şi cazarea necesare în timpul aşteptării.
4.Compensaţie financiară: În funcţie de distanţa zborului şi circumstanţele specifice, aveţi dreptul la o compensaţie financiară.
Refuzul la îmbarcare:
Dacă sunteţi refuzat la îmbarcare chiar dacă aveţi o rezervare validă şi v-aţi prezentat la timp la check-in, aveţi dreptul la:
• Asistenţă (mese, băuturi, cazare)
• Rambursare a biletului
• Compensaţie financiară (similară cu drepturile în caz de întârzieri şi anulări).
Pentru mai multe informaţii şi pentru a verifica drepturile specifice în funcţie de situaţia dumneavoastră, puteţi utiliza Calculatorul de compensaţii - Drepturile pasagerilor aerieni, disponibil pe site-ul ECC Romania.