Migrarea utilizatorilor americani către aplicaţii precum RedNote şi Lemon8, în contextul posibilei interziceri a TikTok, a ridicat preocupări legate de colectarea şi protecţia datelor personale. Potrivit comunicatului remis redacţiei, aceste aplicaţii pot solicita informaţii sensibile, inclusiv documente de identitate şi date financiare. Utilizatorii trebuie să fie extrem de atenţi la modul în care platformele "gratuite" îşi monetizează serviciile, adică prin colectarea şi utilizarea datelor personale.
"Un număr tot mai mare de utilizatori americani ai reţelelor sociale au migrat şi migrează către RedNote şi Lemon8, ca alternative la TikTok, în contextul potenţialei interdicţii în SUA. Dar şi practicile acestora de colectare a datelor sunt, în mare parte, similare cu cele întâlnite pe platforme mari precum Meta sau TikTok. Se înregistrează interacţiuni ale utilizatorilor, detalii despre dispozitivele acestora şi informaţii despre localizarea lor pentru personalizarea conţinutului sau pentru funcţii precum publicitatea. Ideea de bază rămâne aceeaşi: dacă o aplicaţie este gratuită, datele personale ale utilizatorilor devin adesea moneda de Schimb." a explicat Marc Rivero, Lead Security Researcher, Kaspersky GReAT.
Diferenţele semnificative între aplicaţii, precum RedNote, sunt evidente la nivelul cerinţelor de înregistrare. RedNote cere nu doar nume reale şi acte de identitate cu fotografie, ci şi un test de nuanţă a pielii pentru accesul la funcţii avansate, cum ar fi comerţul electronic şi transmisiunile live verificate. Această integrare între social media şi e-commerce poate creşte riscurile legate de securitatea informaţiilor financiare ale utilizatorilor. În cazul unei breşe de securitate, nu doar comportamentele online, ci şi datele sensibile, precum ID-ul şi informaţiile financiare, pot fi expuse. De asemenea, politica de confidenţialitate a aplicaţiei nu detaliază suficient cum sunt protejate aceste date, lăsând loc pentru incertitudini privind gestionarea acestora.
Lemon8, spre deosebire de RedNote, adoptă o abordare mai convenţională în privinţa colectării datelor personale, concentrându-se pe utilizarea acestora în scopuri publicitare şi pentru parteneriate. Deşi ridică, de asemenea, întrebări legate de confidenţialitate (în special în cazul în care datele partajate devin greu de urmărit sau controlat), nu ajunge la nivelul detaliat de colectare impus de RedNote. Lecţia esenţială pentru utilizatori este aceea de a înţelege scopul şi modul în care fiecare aplicaţie solicită şi utilizează datele personale. Este crucial să verificaţi aceste practici înainte de a decide dacă compromisurile sunt acceptabile sau nu.
Kaspersky este o companie globală de securitate cibernetică şi confidenţialitate digitală, înfiinţată în 1997, care oferă soluţii de protecţie avansate împotriva ameninţărilor cibernetice. Cu o expertiză vastă în domeniul securităţii informatice, Kaspersky dezvoltă produse şi servicii inovative pentru a proteja atât companiile şi infrastructura critică, cât şi guvernele şi utilizatorii individuali.
Opinia Cititorului