Elevii sunt în plină perioadă de examene. Presiunea este la cel mai înalt nivel. Examenele naţionale, indiferent că este vorba despre Evaluarea Naţională sau Bacalaureat, înseamnă încheierea unui ciclu de studii gimnaziale sau liceale, dar, în acelaşi timp, reprezintă pentru elevi sau părinţi un factor de stres psihologic. Profesor doctor Claudia Sava, 33 de ani de experienţă la un colegiu din Iaşi, a declarat că examenele naţionale au două componente - una academică şi una psihologică, emoţională, care trebuie gestionate: "Componenta academică este aceea care necesită un efort intelectual, concentrare, lectura atentă a cerinţelor, indiferent de nivel, că suntem la Evaluarea Naţională sau la examenul de Bacalaureat, înţelegerea cerinţelor, a textelor suport şi concentrarea pe ceea ce se aşteaptă. O lectură atentă a enunţurilor înseamnă, spunem noi, profesorii, că jumătate din cerinţă este rezolvată. Mai există o componentă a acestor probe. E vorba de componenta emoţională. Şi aici se face diferenţa între copiii care sunt buni competitori şi copiii care sunt mai ezitanţi. Copiii buni competitori reuşesc să-şi gestioneze emoţiile. Nu există examene fără emoţie, dar reuşesc să construiască. Aceste trăiri îi ajută să se concentreze pe ceea ce au de rezolvat". Potrivit acesteia, este foarte importantă gestionarea corectă a timpului înainte de probe: "E vorba de odihnă, de relaxare. Este ştiut faptul că informaţia ştiinţifică, academică se fixează prin odihnă, prin somn. De asemenea, este foarte important şi climatul familial, adică e vorba aici de felul în care părinţii ştiu să empatizeze, să solidarizeze, să sprijine copilul. Adolescenţa, prin excelenţă, este o vârstă cu furtuni emoţionale şi sigur că nu există o recomandare valabilă pentru toţi copiii. Poate n-ar fi rău ca părinţii să le spună copiilor că presiunea nu este atât de mare şi că majoritatea persoanelor care au acum 15 - 16 ani, dacă ne raportăm la Evaluarea Naţională, sau 18 - 20 de ani, dacă ne raportăm la Bacalaureat, au trecut prin această experienţă şi au supravieţuit. Deci este o experienţă necesară, este un prag şi abordarea sa cu o naturaleţe, calm va aduce cu siguranţă rezultate mai bune decât un stres ieşit din comun".
Înainte şi în timpul examenelor naţionale nu doar elevii sunt supuşi stresului, ci şi părinţii se dovedesc a fi în multe cazuri anxioşi: "Poate nu ar fi rău ca părinţii să încerce, fiind vorba despre adulţi, să-şi controleze emoţiile, pentru că ei au altă experienţă de viaţă. Poate n-ar fi rău să se raporteze la ceea ce au trăit ei înşişi în perioada examenelor şi să-şi amintească faptul că nu le-a fost foarte uşor şi tocmai din această cauză să încerce să le creeze copiilor un climat afectiv echilibrat şi empatic. Iar dacă simt că nu pot să facă asta, sigur, există modalităţi. Am lăsat copilul la examen, merg, identific o modalitate spirituală de a-l ajuta într-un fel".
Cea mai frecventă greşeală a elevilor în timpul examenelor scrise este legată de citirea cu atenţie a enunţului, presiunea momentului făcându-i să fie mai puţin concentraţi.