Lufthansa va adăuga o taxă de mediu de până la 72 de euro la tarifele sale, a declarat marţi grupul de companii aeriene, alăturându-se cel puţin unui rival european în acest sens, în timp ce industria se luptă pentru a acoperi costurile noilor reguli UE privind reducerea emisiilor, transmite Reuters.
Companiile aeriene au avertizat de ani de zile că reglementările care le cer să utilizeze combustibil durabil mai scump pentru avioane ar putea creşte costurile.
Preţurile biletelor au crescut deja în ultimii ani în boom-ul călătoriilor post-COVID, stârnind temeri că creşterile suplimentare ar putea descuraja călătorii să zboare.
Tarifele vor creşte între 1 euro şi 72 de euro, în funcţie de tipul de bilet, la toate zborurile cu plecare din ţările Uniunii Europene, Marea Britanie, Norvegia şi Elveţia, a anunţat grupul aerian german.
Unele dintre creşteri sunt efective începând cu 26 iunie pentru plecările începând cu 1 ianuarie 2025.
Taxa "va acoperi o parte din costurile suplimentare în continuă creştere din cauza cerinţelor de mediu", cum ar fi combustibilul durabil pentru aviaţie (SAF) fabricat din materiale pe bază de bio - considerat crucial pentru a face zborul mai puţin poluant.
Acţiunile Lufthansa au atins un minim în timpul zilei după ştiri, dar şi-au revenit mai târziu în cursul zilei.
Aviaţia este considerată responsabilă pentru aproximativ 2% din emisiile lumii, dar este considerată unul dintre sectoarele cel mai greu de decarbonizat, deoarece combustibilul pentru zboruri nu poate fi înlocuit cu uşurinţă cu alte tipuri de energie.
Autorităţile de reglementare europene au introdus reguli care cer furnizorilor de combustibil să se asigure că 2% din combustibilul din aeroporturile UE este SAF până în 2025, crescând la 6% în 2030 şi 70% în 2050, mulţi susţinând că aceste măsuri vor creşte costurile pentru sector.
"Cred că este logic să presupunem că alte companii aeriene vor urma exemplul Lufthansa, deoarece încearcă să transfere costurile tot mai mari ale reglementărilor de mediu în UE", a declarat Dudley Shanley, analist la Goodbody.
Air France-KLM a impus o taxă de contribuţie SAF în ianuarie 2022, a spus grupul, adăugând până la 12 euro la tarifele de afaceri şi până la patru euro la tarifele economice la acea vreme.
Acum are în vedere măsuri similare Lufthansa, a spus o persoană familiară cu problema, indicând o taxă care ar putea fi mai mare.
"Avem o contribuţie SAF în vigoare, aplicabilă tuturor zborurilor (nu numai la plecarea din Europa) pentru a reflecta în mod transparent costul suplimentar al încorporării combustibilului durabil pentru aviaţie", a declarat un purtător de cuvânt al Air France-KLM într-o declaraţie trimisă prin e-mail.
Transportatorul britanic easyJet, care şi-a concentrat o mare parte din strategia de mediu pe reducerea emisiilor de carbon folosind tehnologia hidrogenului, a declarat că nu intenţionează să urmeze exemplul Lufthansa.
"Nu aplicăm suprataxe de transport vechi şi nu avem de gând să facem acest lucru", a declarat un purtător de cuvânt al easyJet pentru Reuters.
Wizz Air a mai spus că va evita suprataxele suplimentare, adăugând într-un comunicat că "pentru a evita împovărarea pasagerilor cu costuri mai mari, îndemnăm guvernele să ofere stimulente pentru a permite industriei aviaţiei să-şi atingă obiectivele de mediu mai eficient".
În Statele Unite, atât United Airlines, cât şi Southwest au declarat că nu au o suprataxă de mediu.
AVERTIZARI DE COST
Proprietarul British Airways, IAG, şi Ryanair nu au răspuns la o solicitare a Reuters de a comenta dacă vor introduce măsuri similare pentru Lufthansa.
CEO-ul Lufthansa, Carsten Spohr, a avertizat anul trecut că obiectivele UE vor fi greu de atins şi a sugerat că costurile mai mari vor fi transferate clienţilor.
Creşterea preţului, pe care compania aeriană a numit-o "Taxa pentru costuri de mediu", va acoperi o parte din aceste costuri pentru 2025 şi se va aplica tuturor companiilor aeriene din grupul Lufthansa, cu excepţia biletelor Eurowings vândute direct de companie, a spus un purtător de cuvânt.
La zborurile pe distanţă scurtă şi medie, tarifele vor creşte cu până la cinci euro în clasa economică şi şapte pentru clasa business. În cazul zborurilor pe distanţe lungi, costurile vor creşte între 18 şi 36 de euro pentru tarifele business şi până la 72 de euro pentru tarifele de primă clasă din 2025, a confirmat Lufthansa pentru Reuters.
Un purtător de cuvânt a spus că această măsură nu a fost legată de costurile ridicate ale forţei de muncă ale Lufthansa după grevele din acest an, care au determinat compania aeriană să emită un avertisment de profit înainte de rezultatele primului trimestru. El a adăugat că costurile suplimentare nu sunt de aşteptat să crească mai mult deocamdată.