Secretarul de stat al SUA desemnat de Trump, Rex Tillerson, a declarat ieri că nu ar trebui să i se permită Chinei accesul la insulele artificiale pe care le-a construit în Marea Chinei de Sud, afirmaţie care deschide calea unei dispute diplomatice severe între Washington şi Beijing, informează Reuters.
În cadrul audierii sale în Comitetul pentru relaţii externe al Senatului american, Tillerson a estimat, spre defavoarea Guvernului de la Beijing, că activitatea Chinei de construire a insulelor artificiale şi instalarea de echipamente militare pe acestea sunt ''asemănătoare preluării Crimeii de către Rusia''.
Întrebat dacă susţine o poziţie mai agresivă faţă de statul chinez, acesta a răspuns: ''Va trebui să-i trimitem Chinei un semnal clar că, în primul rând, construirea de insule se opreşte şi, în al doilea rând, că accesul ei la acele insule nu va mai fi permis''.
El a calificat drept extrem de îngrijorătoare activitatea Beijingului în Marea Chinei de Sud şi a estimat că ar fi o ameninţare pentru ''întreaga economie mondială'' dacă Beijingul ar putea dicta cu privire la accesul la apele din zona respectivă.
De asemenea, Rex Tillerson a adăugat că Statele Unite trebuie să-şi reafirme angajamentul faţă de Taiwan, considerat de China o provincie rebelă. SUA sunt cel mai mare aliat şi furnizor de arme al Taiwanului. Tillerson a ţinut totuşi să precizeze că ''nu are cunoştinţă de vreun plan de schimbare a poziţiei privind o singură Chină''.
Fostul şef al "ExxonMobil" nu a elaborat un plan de restricţionare a accesului Chinei la insulele construite în Marea Chinei de Sud, pe care armata chineză le-a fortificat cu arme şi a construit piste de aterizare pentru avioanele militare.
Nici administraţia Trump nu a răspuns unei cerinţe de specificaţii aspura modului de blocare a Chinei de pe insulele artificiale.
''Ei (n.r. - chinezii) preiau teritoriul sau controlul ori declară controlul unor teritorii care legitim nu sunt ale Chinei'', a accentuat Tillerson.
China revendică cea mai mare parte dintre apele bogate în resurse energetice ale Mării Chinei de Sud, rută comercială care asigură transportul pentru bunuri în valoare de 5 trilioane de dolari anual.
Ţări vecine precum Brunei, Malaezia, Filipine, Taiwan şi Vietnam au, de asemenea, revendicări teritoriale asupra Mării Chinei de Sud.