Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a primit în primele nouă luni 8.520 de reclamaţii privind serviciile asigurătorilor şi brokerilor, mai multe cu 65,6% faţă de septembrie 2011, potrivit datelor dintr-un buletin al instituţiei.
"Din acest număr total, 5.421 petiţii se încadrează în segmentul asigurărilor obligatorii RCA şi reprezintă 0,11% din volumul total al contractelor RCA încheiate în această perioa-dă. Din analiza petiţiilor înregis-trate se constată că aspectul cel mai frecvent reclamat este neplata despăgubirilor solicitate, respectiv recalcularea valorii despăgubirilor, a valorilor de răscumparare pentru asigurările de viaţă. De asemenea, s-au constatat probleme de comunicare între asiguraţi/păgubiţi şi reprezentanţii societăţilor de asigurare", se spune în documentul CSA.
În perioada ianuarie-decembrie 2011, autoritatea de reglementare a primit 5.200 de reclamaţii.
Potrivit datelor autorităţii de reglementare, numărul reclamaţiilor pe segmentul RCA a crescut cu 41,25%, de la 3.838 la 5.421, acestea având o pondere de 63,63% în totalul petiţiilor, de la 73,89% în septembrie 2011.
"Pe clasa asigurărilor facultative CASCO s-au înregistrat 1.800 petiţii, reprezentând 21,13% în total, cu 115,57% mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011", se precizează în buletinul autorităţii.
Petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor de viaţă au fost în număr de 208, reprezentând 2,44% din total, cu 18,18% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului 2011.
Până la 6 noiembrie, din cele 8.520 petiţii, un număr de 4.974 au fost finalizate în favoarea petenţilor, iar din acestea 3.510 s-au încheiat prin plata despăgubirilor solicitate.
Totodată, un număr de 3.486 petiţii au fost considerate ca neîntemeiate din cauza necunoaşterii de către asiguraţi a condiţiilor contractelor de asigurare facultative încheiate şi pretenţiilor de despăgubire care exced cadrul legal, respectiv solicitările formulate de către petenţi nu se încadrau în prevederile actelor normative în vigoare la data producerii evenimentului asigurat sau erau contrare prevederilor contractuale stipulate (avarii preexistente, clauze de excludere, respectiv riscuri neacoperite prin contractele de asigurare).
De asemenea, un alt motiv pentru care petiţiile au fost respinse pentru că dinamica accidentelor, asa cum a fost declarată de către părţi, nu s-a confirmat prin investigaţiile proprii efectuate de către reprezentanţii societăţilor de asigurare sau prin ra-poartele de expertiză tehnică efectuate de către experţi tehnici extrajudiciari, prin acestea stabilindu-se faptul că evenimentele s-au produs din alte cauze şi în alte împrejurări faţă de cele declarate.
"În analiza efectuată nu au fost cuprinse reclamaţiile formulate de unităţile reparatoare service în nume propriu sau în numele petenţilor, întrucât obiectul reclamaţiilor îl constituie nerespectarea/respectarea defectuoasă de către societăţile de asigurare a condiţiilor prevăzute în contractele/convenţiile de colaborare încheiate între părţi, contracte care sunt de natură comercială şi nu se supun normelor CSA. Analiza celor 715 petiţii transmise de către unităţile reparatoare service a fost făcută separat", se mai spune în buletin.