Românii petrec mai puţin timp pe reţelele de socializare în 2023, timpul mediu fiind în scădere la 2 ore şi 26 de minute pe zi în primul trimestru al acestui an, după un vârf atins în pandemie, relevă un studiu realizat de GWI, companie de cercetare a audienţei, informează Agerpres.
"În medie, utilizatorii europeni stau cu 2 minute mai puţin pe diferite platforme faţă de maximul atins în pandemie. Utilizatorii din SUA petrec cu 5 minute mai mult. Apare un trend interesant, generaţia Z, persoanele născute între 1996 şi 2010 sunt cu 30% mai predispuse să se îngrijoreze în legătură cu timpul pe care îl petrec pe social media. Ca urmare, asistăm la o reapariţie a telefoanelor ne-inteligente, folosite doar pentru apeluri şi mesaje. Nokia a declarat că a vândut zeci de mii de telefoane cu butoane, clapetă şi slide - care includ capabilităţi suplimentare, precum acces la internet, GPS sau stocare de muzică - în SUA în fiecare lună din 2022, în ciuda faptului că vânzările de astfel de dispozitive au scăzut la nivel global, potrivit CNBC", susţine analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
Cele mai importante surse de informare accesate de români sunt televiziunea (70%), social media - Facebook, Instagram etc. (68%) şi media online - site-uri de ştiri, portaluri etc. (56%), potrivit datelor studiului Reveal Marketing Research. Alte alternative sunt radioul (38%), podcastul (24%) sau presa scrisă - ziare/reviste (23%).
În ceea ce priveşte cele mai utilizate platforme şi aplicaţii sociale, studiul arată că, în afara Chinei, WhatsApp este aplicaţia cea mai folosită, urmată de Instagram şi Facebook, ceea ce plasează conglomeratul Meta în topul preferinţelor utilizatorilor cu peste 62%. Urmează TikTok, cu 9%, urmată de Twitter, cu 5%, şi Facebook Messenger şi Telegram, cu 3%.
"Probabil că una dintre cele mai interesante descoperiri ale studiului este modul în care se suprapun audienţele în social media. Astfel, 78% dintre utilizatorii Facebook folosesc şi Instagram, iar 73% folosesc WhatsApp. Între 50 şi 60% dintre utilizatorii tuturor celorlalte aplicaţii de social media sunt şi utilizatori de Tiktok. Dintre utilizatorii reţelei profesionale LinkedIn, 87% sunt şi pe Facebook, în timp ce 65% sunt utilizatori de Twitter şi 52% sunt şi pe Tiktok", se menţionează în analiza eToro.
În timp ce 69% dintre utilizatorii Facebook accesează aplicaţia pentru a ţine legătura cu prietenii şi familia, 53% o folosesc pentru ştiri. Twitter este însă preferatul celor care caută ştiri, 59% dintre utilizatorii săi accesând-o pentru această funcţie. Instagram este despre partajarea de fotografii sau videoclipuri, dar pentru 58% dintre utilizatori este şi pentru a urmări diverse brand-uri şi produse, în comparaţie cu doar 36% dintre utilizatorii Twitter. Tiktok este mai mult pentru distracţie - 62% dintre utilizatori îl accesează pentru conţinut de divertisment, în timp ce doar 26% pentru a urmări brand-uri sau produse. Acest lucru explică multitudinea de trenduri lansate pe Tik Tok, unele chiar periculoase sau antisociale, menite să genereze divertismentul pe care utilizatorii îl aşteaptă, relevă analiza citată.
"Pentru investitorii români, dominaţia Meta în spaţiul social media este importantă, compania clasandu-se pe locul 7 în topul celor mai deţinute acţiuni la sfârşitul celui de-al doilea trimestru al anului 2023, pe platforma eToro. Încrederea lor, în ciuda rateurilor de anul trecut în dezvoltarea metaversului, a fost răsplătită, deoarece acţiunile Meta Platforms au crescut cu 134% de la începutul anului. Este posibil ca performanţa puternică să fi dus şi la o scădere cu 10% a numărului de deţinători de acţiuni Meta, deoarece unii şi-au marcat profiturile", susţine Bogdan Maioreanu.