Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului Rompetrol, va livra din 25 iunie pe piaţa internă motorină Euro 4, cu un conţinut de 2% biodiesel. Aceasta este a doua unitate a Grupului care furnizează biocarburanţi, după introducerea în luna mai, în staţiile de distribuţie operate în Franţa (proprii şi Dyneff), a carburantului verde Super Etanol E85. Astfel, Rompetrol îşi va consolida prezenţa pe piaţa biocombustibililor, având în proiect şi construirea unei instalaţii proprii de producere a biodieselului, la rafinăria Petromidia, pentru care sunt estimate investiţii de 18 milioane USD.
Până la finalizarea acestui program, necesarul de biodiesel al Rompetrol Rafinare este de aproximativ 2.500 de tone lunar, în funcţie de nivelul livrărilor de motorină în România, fiind asigurat atât din import cât şi de pe piaţa internă. Primele cantităţi de biodiesel sunt aşteptate la mijlocul lunii iunie, iar furnizorii au fost selectaţi în baza cerinţelor tehnice ale normei europene de profil, EN 14214.
Un pas important pentru asigurarea calităţii motorinei a fost realizat anul trecut, prin pornirea instalaţiei Automate de Amestec în Linie a Motorinelor ("Diesel In Line Blending"), o investiţie greenfield de aproape 7 milioane USD, care permite şi adăugarea de biodiesel într-un procent controlat. De asemenea, în acest an au fost modernizate rampa de încărcare-descărcare a materiei prime şi a produsului finit, precum şi rezervoarele aferente.
Mai mult, Rompetrol Quality Control (RQC), divizia de laboratoare a Grupului Rompetrol, a fost prima companie din România autorizată să efectueze analizele necesare încadrării combustibililor în gama biodiesel, în conformitate cu standardul european EN 14214. Compania poate realiza atât analiza uleiurilor obţinute din materii prime vegetale (floarea soarelui, rapiţă), cât şi a combustibilului comercializat în benzinăriile din România, care include acest adjuvant (motorina tip biodiesel).
În prezent, Rompetrol Rafinare produce carburanţi la standardul Euro 4. Pe de altă parte, în urma investiţiilor realizate, compania şi-a aliniat, la sfârşitul anului 2005, producţia de motorină şi la standardul Euro 5, normă obligatorie în România din 2009. Din acest an, în funcţie de cerinţele pieţei, rafinăria poate să-şi direcţioneze toată producţia de motorină pe standardul Euro 5.
Rompetrol Rafinare şi-a programat, în următorii doi ani, investiţii de circa 250 de milioane USD pentru majorarea capacităţii de rafinare la 5 milioane tone/an, cu efect important în tehnologiile utilizate dar şi în protejarea mediului. Încă de la preluarea rafinăriei Petromidia (Rompetrol Rafinare Constanţa) în 2001, Grupul Rompetrol a alocat aproximativ 225 milioane USD pentru realizarea de investiţii tehnologice şi de mediu, dintre care aproximativ 40 milioane USD au reprezentat investiţii directe pentru protecţia mediului.