Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a anunţat, ieri, restrângerea reglementărilor pentru serviciile de telefonie fixă pe segmentul rezidenţial, pentru că piaţa are capacitatea să se auto-reglementeze.
Potrivit unei analize efectuată de ANCOM, "piaţa cu amănuntul corespunzătoare serviciilor de acces la puncte fixe în reţelele publice de telefonie, respectiv piaţa de gros corespunzătoare serviciilor de originare a apelurilor la puncte fixe tind către concurenţă efectivă". Prin urmare, potrivit ANCOM, Autoritatea va dereglementa aceste pieţe, stabilind o perioadă tranzitorie de un an până la retragerea tuturor obligaţiilor impuse anterior în sarcina Romtelecom.
Astfel, conform comunicatului transmis de ANCOM, pe piaţa cu amănuntul corespunzătoare serviciilor de acces la puncte fixe, Romtelecom nu va mai avea obligaţia să ofere abonaţilor săi posibilitatea de a utiliza serviciile oricărui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului, cu care este interconectat. Totodată, Romtelecom este obligată să nu mai condiţioneze furnizarea serviciilor de acces la puncte fixe de acceptarea de către utilizatorii finali a unor prestaţii suplimentare, fără legătură cu serviciul solicitat.
De asemenea, după expirarea perioadei tranzitorii de un an, pe piaţa de gros corespunzătoare serviciilor de originare a apelurilor la puncte fixe în reţelele publice de telefonie, Romtelecom nu va mai avea obligaţia de transparenţă, nediscriminare, furnizare a anumitor servicii şi acordarea accesului la anumite facilităţi, precum şi de control al tarifelor, potrivit ANCOM.
• ANCOM: Situaţia concurenţială pe piaţa de gros a serviciilor de tranzit naţional comutat al apelurilor în reţelele publice de telefonie - diferită
Totodată, ANCOM susţine că situaţia concurenţială pe piaţa de gros a serviciilor de tranzit naţional comutat al apelurilor în reţelele publice de telefonie este, însă, diferită.
Analiza Autorităţii arată că, în continuare, barierele existente la intrarea pe această piaţă se menţin la un nivel ridicat şi că este puţin probabil ca, în orizontul de timp al analizei, operatorii alternativi să-şi îmbunătăţească semnificativ poziţia pe piaţă, ţinând cont de gradul mare de acoperire teritorială a reţelei Romtelecom şi de numărul mare de contracte de interconectare directă încheiate de acesta atât cu operatorii alternativi de reţele publice fixe, cât şi cu operatorii de reţele publice mobile. Astfel, pe baza cotei de piaţă deţinute şi a factorilor structurali analizaţi, a rezultat că societatea Romtelecom rămâne furnizor cu putere semnificativă, fiind necesară menţinerea, în continuare, pe acest segment, a obligaţiilor de transparenţă, nediscriminare, furnizare a unor servicii şi acordarea accesului la elemente specifice ale reţelei şi a infrastructurii asociate, precum şi fundamentare a tarifelor în funcţie de costuri în sarcina acestui operator.
Tariful maxim pe care îl va putea percepe Romtelecom pentru furnizarea serviciului de interconectare în vederea tranzitului naţional comutat al apelurilor în reţelele publice de telefonie va fi stabilit în perioada imediat următoare prin intermediul unui model de calculaţie a costurilor. Până la data stabilirii tarifului pentru serviciul de interconectare în vederea tranzitului comutat al apelurilor pe baza modelului de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung, tariful maximal ce poate fi perceput de către Romtelecom se menţine la nivelul tarifului actual în vigoare de 0,05 eurocenţi/minut în vederea tranzitului comutat - simplu tranzit şi 0,16 eurocenţi/minut în vederea tranzitului comutat - dublu tranzit.
Revizuirea pieţelor relevante din domeniul comunicaţiilor electronice şi, în mod implicit, a măsurilor de reglementare în vigoare se realizează periodic de către Autoritate, în urma unor analize de piaţă complexe, care au în vedere în principal reevaluarea situaţiei concurenţiale pe respectivele pieţe.