RPIA, RWEA şi PATRES critică Ordonanţa de Urgenţă privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului

A.F.
Miscellanea / 1 noiembrie 2023

Asociaţia "Romanian Photovoltaic Industry Association" (RPIA), Asociaţia Română pentru Energie Eoliană (RWEA) şi Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) reprezentând producători, dezvoltatori şi prestatori de servicii şi echipamente din sectorul energiei regenerabile, cu o putere totală instalată de peste 5 GW, critică Ordonanţa de Urgenţă privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, care denaturează competiţia pe piaţa de energie, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatului, RPIA, RWEA şi PATRES, alături de alte asociaţii de profil, au sesizat, în repetate rânduri, caracterul neconcurenţial al concesionării directe a terenurilor administrate de Agenţia Domeniilor Statului (ADS) către companii aflate în portofoliul statului, care contravine legislaţiei naţionale şi europene.

În contextul în care, din 2022, investitorii privaţi pot dezvolta proiecte doar pe suprafeţe de sub 50 de hectare (maxim 42 MWcc/34MWac) în baza interpretării eronate a legii fondului funciar de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), introducerea, prin noua Ordonanţa de Urgenţă, a unei derogări de la această restricţie doar pentru proiectele declarate "de interes naţional" favorizează nejustificat societăţile unde statul este acţionar majoritar, fiind profund anticoncurenţială, neconstituţională şi discriminatorie pentru operatorii ce acţionează in piaţa energiei regenerabile. Având în vedere că atât actorii publici, cât şi cei privaţi - indiferent de natura deţinătorului capitalului majoritar - competiţionează pe aceeaşi piaţă, nu există indicatori obiectivi care să justifice accesul preferenţial al anumitor entităţi la terenurile aflate în proprietatea statului. Mai mult decât atât, Guvernul nu oferă o explicaţie pentru neaplicarea aceluiaşi tratament pentru proprietarii şi investitorii privaţi. Astfel, considerând că, în subcategoria proiectelor fotovoltaice, capacităţile dezvoltate nu pot fi diferenţiate în funcţie de deţinătorului capitalului majoritar, acordarea selectivă a accesului la terenuri şi a derogărilor legislative nu este justificabilă.

RPIA, RWEA şi PATRES subliniază că prin acest OUG se transmite un puternic mesaj negativ investitorilor, care sunt deja descurajaţi de instabilitatea cadrului de reglementare, ceea ce afectează în mod semnificativ îndeplinirea obiectivelor de neutralitate climatică asumate de România şi competitivitatea industriei care nu va putea beneficia in cel mai scurt timp de energia electrica din surse regenerabile la un preţ concurenţial, din cauza întârzierii sau chiar a anulării proiectelor aflate in diverse stadii de dezvoltare. Astfel de măsuri trebuie să respecte principiul transparenţei şi al concurenţei loiale, ceea ce implică organizarea unor licitaţii publice ori de câte ori se atribuie drepturi asupra terenurilor aflate în domeniul public sau privat al statului, sau, cel puţin, definirea unor criterii de selecţie clare şi nediscriminatorii; o negociere directă între ADS şi anumite companii selectate nu este în măsură să asigure astfel de condiţii echitabile de concurenţă.

Reiterăm, pe această cale, că RPIA, RWEA, PATRES şi industriile conexe nu se opun realizării unor astfel de proiecte, ci solicită asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabilă pentru toţi dezvoltatorii de capacităţi de producere a energiei din surse regenerabile, ceea ce se poate realiza prin eliminarea barierei de 50 de hectare pentru toate proiectele, indiferent dacă terenurile sunt în proprietatea statului sau private şi prin invitarea tuturor părţilor interesate să participe la un proces transparent şi competitiv de atribuire de suprafeţe de teren în cazul în care acestea se află în proprietatea statului.

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124