Industria auto americană se pregăteşte pentru o săptămână în care vor avea loc schimbări istorice, o dată ce gigantul General Motors va inainta, cel mai probabil, cerere pentru intrarea în faliment, în timp ce viitorul companiei Chrysler va fi decis de justiţia din New York, relatează AFP, potrivit NewsIn.
Analiştii şi observatorii estimează că GM, care trebuie să prezinte până pe 1 iunie un plan viabil de restructurare, va aege să depună cererea pentru intrarea în faliment până atunci, chiar şi în cazul unor concesii aprobate în ultimul moment.
Joi, producătorul auto a obţinut alte concesii din partea sindicatului UAW, al muncitorilor din industria auto americană, pentru ca vineri să ajungă la un acord similar cu sindicatul TCA din Canada, precizează NewsIn.
Deşi fundamentale, aceste acorduri nu sunt, totuşi, sufciente, în condiţiie în care GM trebuie să restructureze datorii în valoare de 27 miliarde dolari constând în obligaţiuni garantate. Grupul a acordat termen creanţierilor săi să se decidă până marţi.
General Motors a propus creanţierilor convertirea în acţiuni a împrumuturilor, operaţiune în căreia aceştia ar obţine 10% din capitalul GM. Peste 50% din capital ar fi deţinut de statul federal, iar 39% de UAW.
"GM se află într-o situaţie similară celei în care era compania Chrysler înainte ca aceasta să ceară falimentul. Chrysler a ajuns la un acord în ultimul moment cu UAW, dar restructurarea datoriilor a eşuat", ceea ce a împins producătorul auto la cererea intrării în faliment, la finalul lui aprilie, a explicat o sursă din piaţă, citată de AFP.
Spre deosebire de Chrysler, companie ale cărei datorii sunt deţinute de zeci de instituţii financiare, datoriile GM sunt distribuite între 120 de instituţii de acest fel şi 100.000 de investitori individuali.
Arthur Gonzalez, judecătorul din statul New York care se ocupă de dosarul Chrysler, trebuie să decidă asupra planului iniţiat de administraţia americană,care prevede preluarea activelor bune ale Chrysler de către un grup condus de compania italiană Fiat.