Societatea Naţională Romgaz urmează să semneze, săptămâna viitoare, documentele pentru participarea, cu 20%, în proiectul de realizare a terminalului marin de gaz natural lichefiat (LNG) din Grecia, de la Alexandroupolis, ne-a declarat Adrian Volintiru, directorul general al companiei de stat. Domnia sa ne-a precizat: "Suntem pe ultima sută de metri. Luni, 24 februarie, va avea loc şedinţa Consiliului de Administraţie, în care vor fi aprobaţi termenii pe care îi vom semna cu partenerul grec şi, implicit, intrarea în proiect. Semnarea documentelor oficiale cu firma de proiect din Grecia va avea loc săptămâna viitoare, cel mai probabil joi sau vineri".
Adrian Volintiru ne-a spus că acest proiect este unul strategic, atât pentru Romgaz, cât şi pentru România, adăugând: "În primul rând, ţara noastră va avea o poartă deschisă, prin faptul că un pachet de 20% în acest proiect este semnificativ. În al doilea rând, România se implică, prin Romgaz de data aceasta, în diversificarea şi deschiderea unor rute noi, pentru a nu fi dependenţi doar de gazul rusesc. Pentru compania noastră este foarte important să ne implicăm în acest proiect, întrucât vom asigura o altă sursă de gaz pe care avem posibilitatea să o jucăm pe piaţa Greciei, unde ne vom înscrie pe platforma lor virtuală de tranzacţionare ca trader (şi în Bulgaria suntem în proces de autorizare), dar este vorba şi despre posibilitatea să jucăm local anumite cantităţi de gaze sau să urcăm către Bulgaria şi apoi România. Până la finalizarea investiţiei, care este prevăzută la sfârşitul anului 2021, vor fi gata toate celelalte facilităţi de infrastructură, respectiv coridorul BRUA şi interconectorul Grecia-Bulgaria, ceea ce deschide o mare fereastră de oportunitate.
Şi mai există un mare avantaj, respectiv că acest proiect se află în imediata apropiere a conductei care vine din Marea Caspică, din Azerbaidjan, şi ajunge în sudul Italiei, respectiv Tanap şi Tap. Toate acestea vor permite companiei Romgaz o diversificare inclusiv pe partea de trading, pe diverse pieţe externe, iar Europei o diversificare a surselor în aşa fel încât să nu mai fie dependentă de gazul rusesc".
Adrian Volintiru ne-a spus că, pe lângă Romgaz, în proiect mai există trei firme greceşti, printre care şi societatea naţională a gazului DEPA din Grecia, Bulgartransgaz (Societatea Naţioanală de Transport Gaze din Bulgaria) şi acţionarul fondator.
Fiecare dintre cele cinci companii vor avea o participaţie de 20%, costul investiţiei fiind de 12,5 milioane de euro, pentru fiecare dintre societăţile implicate. Directorul general al Romgaz ne-a explicat: "Ulterior, vom mai investi 12,5 milioane de euro ca injecţie de capital. Este vorba despre o investiţie totală în proiect de 372 de milioane de euro, dintre care 43% vine dintr-un grant european, deja aprobat pe lista a patra de proiecte de interes comun de la Bruxelles. De asemenea, firma de proiect a aplicat şi pentru Programul de Competitivitate, Antreprenoriat şi Inovaţie din Grecia. Încă o finanţare vine din partea Băncii Naţională a Greciei.
Investiţia se va întinde până la finalul lui 2021, durata de recuperare a investiţiei fiind de 18 ani, iar durata de viaţă a terminalului - de 30 de ani".
Romgaz participă la testul de piaţă doi, care este angajant, primul test de piaţă, neangajant, la care de asemenea Societatea Naţională de Gaze Naturale a paricipat, desfăşurându-se anul trecut, a conchis domnul Volintiru, amintind că, în acelaşi timp, compania noastră de stat priveşte şi către un depozit important de gaze din Bulgaria: "Suntem interesaţi de un depozit imens din Bulgaria. În condiţiile în care această ţară are, acum, 600 de milioane de mc capacitate de înmagazinare, depozitul de lângă Varna, la care ne uităm, va avea o capacitate de 1,6 miliarde mc, în onshore şi offshore, ceea ce înseamnă cât jumătate din toată capacitatea României de înmagazinare gaze".
Potrivit lui Adrian Volintiru, politicienii noştri sunt încântaţi de parteneriatul cu grecii în care Romgaz urmează să intre săptămâna viitoare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Coman în data de 20.02.2020, 11:23)
Mult succes. Este o oportunitate de a mai scapa de dependenta gazului rusesc.
2. Super ok!
(mesaj trimis de Vali în data de 20.02.2020, 19:14)
bravo, super-miscare! Se incadreaza in strategia energetica aplicabila si ok pentru Romania pe urmatoarele decade! Super!
3. Acționar SNG
(mesaj trimis de Valentin în data de 20.02.2020, 20:24)
Cu atâtea vesti bune din partea Romgaz dar și a FTSE, cu atât mai mult este important sa devii acționar al Romgaz.
De ce sa ratezi aceasta opțiune acum la prețul de 35 RON, când peste ani vei realiza ca ai pierdut o potențială creștere de capital de 100% și un randament al dividendelor atât de mare?
Educația Financiara își spune cuvântul în luarea acestei decizii.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.02.2020, 20:34)
Volintiru este un politruc ar trebui schimbat rapid ! A băgat în faliment Vulcan Buc. Si atunci declarații sforăitoare, că suntem unici ,că cei din Kuweit sunt dati pe spate etc
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Calin -de asemenea actionar SNG în data de 21.02.2020, 00:13)
Marea provocare a SNG-ului ramane descoperirea unor noi zacaminte de gaz,asa cum a fost cazul Caragele.Iar apoi valorificarea superioara a acestora....Iernut,Mintia pentru energie electrica,dar si un posibil combinat chimic-care insa,presupune investitii considerabile (miliarde de euro)....
4. De ce nu un terminal GPL in Ro?
(mesaj trimis de Adrian în data de 20.02.2020, 21:55)
Ce cautam in Grecia? Bani aruncati in buzunarul anumitor firme de avocatura&co! Mai bine SNGul investeste intr-un terminal GPL in Constanta, Midia sau oriunde de pe litoralul românesc?
4.1. Terminalul GPL in zona litoralului romanesc (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Calin în data de 21.02.2020, 00:05)
Terminalul GPL in zona litoralului romanesc se afla ca proiect in cadrul AGRI ...Problema mare este ca el ar putea deservi doar nave cu GPL care ar veni din Georgia....Iar zona este,din pacate ,sub amenintare ruseasca permanenta (vezi Osetia de Sud sau Abhazia). Navele cu GPL nu pot veni din alte zone -obligatoriu prin Bosfor- deoarece ,din motive ce tin de securitate ,Turcia nu permite tranzitarea acestora prin Istambul (stramtoarea Bosfor)
5. Felicitari!
(mesaj trimis de Vancea aurel în data de 20.02.2020, 22:14)
Curaj,intuitie ,management de inalta calitate -Felicitari Domnule Director General !
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.02.2020, 07:25)
Te ajuta sa iti vinzi alcoolul sanitar prin Grecia