Societatea Academică Română (SAR) recomandă, într-un studiu privind domeniul energiei, adoptarea cât mai rapidă a schimbărilor legislative necesare evitării continuării procedurii de infringement lansate, recent, de Comisia Europeană împotriva României.
În data de 29 septembrie 2011, CE a deschis procedura de încălcare a normelor comunitare în domeniul energiei pentru necomunicarea la timp a modificărilor legislative adoptate de România pentru transpunerea celui de-al Treilea Pachet Energetic al forului comunitar.
"Recomandarea noastră este adoptarea unui scenariu de tip B ("Să schimbăm pe ici, pe colo"), inclusiv adoptarea cât mai rapidă a schimbărilor legislative necesare pentru evitarea continuării procedurii de infringement", se arată în recomandarea SAR.
SAR precizează că din propunerile legis-lative înaintate de Ministerul Economiei pentru modificarea Legii Gazelor şi a Legii Energiei Electrice în vederea transpunerii celui de-al Treilea Pachet este clar că autorităţile române doresc mai degrabă un scenariu de tip A ("Să revizium, dar să nu schimbăm nimic"), respectiv o implementare superficială care să nu aducă decât puţine schimbări reale în sectorul energetic.
"În schimb, măsuri precum întărirea independenţei Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), creşterea transparenţei operatorilor de transmisie dar si a tranzacţiilor prin mutarea aces-tora pe OPCOM (administratorul pieţei româneşti de energie), separarea clară a stocării gazului natural de producţie concomitent cu creşterea capacităţii de stocare, intrarea voluntară treptată a consumatorilor pe segmentele competitive de piaţă, privatizarea de pachete minoritare de acţiuni în cadrul întreprinderilor de stat şi un mecanism prin care cei mai mulţi consumatori domestici de gaz natural să fie în continuare subvenţionaţi (însă încetarea subvenţiilor industriale) sunt realizabile şi ar aduce mari beneficii în plan economic şi social", recomandă SAR în studiul "Cum poate România satisface cerinţele europene în domeniul energiei".
Potrivit scenariului de tip B "Să schimbam pe ici, pe colo" propus de SAR, operatorii de transmisie vor colabora în dezvoltarea codurilor tehnice şi comerciale comune şi vor deveni mai transparenţi în privinţa capacităţii de alocare şi în privinţa furnizării de date către terţi (producători sau furnizori) pentru a oferi acestora acces nediscriminatoriu la reţea. Atât în sectorul de gaz, cât şi în cel de electricitate un scenariu de reformă incrementală ar însemna continuarea des-chiderii pieţei (care stagnează de câţiva ani în jurul a 53% pentru electricitate şi de 56% pentru gaz), însă fără obligarea consumatorilor să renunţe la statutul de "captivi".
Scenariul C propus de SAR - "Să schimbăm în punctele esenţiale" este unul în care guvernul optează pentru o variantă maximală de transpunere a celui de-al Treilea Pachet de Liberalizare şi pentru măsuri suplimentare, relativ drastice, de reformă.
În sectorul gazului, câteva astfel de măsuri ar fi renunţarea la coşul de gaz, coroborată însă cu o definiţie foarte strictă pentru "consumator vulnerabil", astfel încât majoritatea gospodăriilor şi toţi agenţii economici să nu se califice pentru niciun fel de ajutor social. De asemenea, convergenţa totală a preţurilor în mai puţin de un an şi crearea unui fel de OPCOM pentru gaz reprezintă alte măsuri în acest sector.
Pe de altă parte, în sectorul energiei electrice, schimbări esenţiale ar fi privatizările masive în producţie, inclusiv de pachete majoritare, şi deschiderea forţată a pieţei. Măsuri intermediare de protejare a consumatorilor industriali mici nu vor exista într-un astfel de scenariu al măsurilor radicale, potrivit SAR.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2011, 20:57)
Un "ANRE" care ia masuri drastice impotriva celor care detin fraiele distrbutiei energiei !? :)
P.S. Stiu ce scriu, o pot dovedi cu documente dar5 probabil in alta legislatura.