Pieţele de motorină din China şi India, responsabile pentru cea mai mare parte a cererii asiatice de profil, dau semne de încetinire, ceea ce ar putea crea noi probleme pentru preţurile ţiţeiului, transmite Bloomberg.
În China, cel mai mare importator mondial de petrol, cererea de motorină scade, în timp ce în India, ritmul de creştere a consumului de motorină a încetinit semnificativ. Pe acest fundal, profiturile realizate de rafinăriile din regiune din procesarea ţiţeiului din Orientul Mijllociu în motorină au scăzut cu peste 40% de la începutul anului şi până în prezent, notează Agerpres.
Evoluţiile de pe piaţa de motorină sunt importante pentru că acest combustibil este un pilon tradiţional al pieţei energiei mondiale, fiind folosit în transporturi, minerit, construcţii şi agricultură.
Potrivit datelor Agenţiei Internaţionale a Energiei, motorina are cea mai mare pondere în rândul produselor rafinate fabricate din ţiţei la nivel mondial. Situaţia slabă de pe piaţa de motorină afectează petrolul, cotaţiile ţiţeiului Brent atingând, recent, cel mai scăzut nivel de la finele anului 2023, pe fondul îngrijorările referitoare la o superofertă mondială.
Problemele de pe piaţa de motorină din Asia sunt similare cu evoluţiile din Europa, unde cotaţiile futures au atins, săptămâna aceasta, cel mai scăzut nivel de la mijlocul anului trecut. În ultimele zile, un indicator care măsoară profitabilitatea producţiei de motorină în regiune a atins cel mai scăzut nivel din ultimele 15 luni, ceea ce creează probleme pentru companiile de rafinare.
Calculele Bloomberg arată că, în China, consumul de motorină a scăzut cu peste 10% în acest an, ceea ce creează condiţiile pentru primul declin anual din ultimii trei ani. Un motiv pentru această scădere are legătură cu evoluţia ciclică a economiei. Atunci când economia încetineşte, scade şi cererea de motorină, dar există şi un element structural. Din ce în ce mai multe camioane folosesc gazele lichefiate, în timp ce în rândul autovehiculelor utilitare. procentul celor care folosesc GPL sau a celor pe baterie a crescut până la 5,2%, respectiv 11,7% în 2024, de la 2,9%, respectiv 0,7% în 2020.
Şi piaţa de motorină din India se confruntă cu probleme. În primele opt luni ale anului, consumul a crescut cu 2,4%, însă este vorba despre o creştere mult mai mică decât cea de 6,7%, înregistrată în perioada similară a anului trecut şi avansul de 10% din 2022.
"Înăsprirea normelor privind emisiile, teama interzicerii vehiculelor pe motorină şi aproape paritatea dintre preţul petrolului şi cel al motorinei, modifică percepţiile consumatorilor", spune Mudit Nautiyal, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd. Potrivit acestuia, pe termen lung, cererea de motorină se confruntă cu riscuri de pe urma electrificării.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Postache de la peneleu în data de 06.09.2024, 12:13)
O sa va scriu cu China este facuta praf iar UE este racheta economica, duduie.
Sau va pot spune adevarul. In UE este in derulare o criza economica puternica, efectele au venit pana si la noi, in trim II, cand PIB-ul a stagnat (asta daca ii credem pe INS, care sigur au coafat cifrele sa nu dea cu minus). Cererea de tip criza din UE duce si la scaderea comenzilor in China si India si deci la scaderea cererii de motorina.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2024, 16:50)
Vrei să ne spui că zburdă china fără piețe? Se bazează pe soviet? Sau ți-ai dat cu puțină apă și realizezi și singur ce măcăni pe aici?!? :
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2024, 21:47)
Macane la alta masa..... EU este intr-o criza severa si tu mananci rumegus de foame.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2024, 22:24)
Și tu? Trăiești bine în Rusia?
:)))))))
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2024, 23:43)
În Rusia nu se trăiește bine, dat sunt de toate! La juma de preț fata de România!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2024, 22:24)
Semn de bunăstare, merge economia brici doar ca toate dau faliment…