"Şcoala altfel", violenţa a scăpat de sub control

Octavian Dan
Ziarul BURSA #Miscellanea / 5 aprilie

"Şcoala altfel", violenţa a scăpat de sub control

English Version

Violenţa în rândul minorilor devine o problemă pe care autorităţile o controlează tot mai greu. Şcoala nu mai este un loc sigur, iar conflictele (unele importate din afară, altele exportate în stradă) afectează grav calitatea educaţiei. Ministerul Educaţiei, Ministerul de Interne propun programe, colaborează, dar efectele acestor măsuri încă întârzie să apară. Dezvoltarea adolescenţilor într-un astfel de mediu nu este una benefică, iar pe acest fond viitorul nu arată deloc bine. Influenţa negativă a reţelelor de socializare nu face decât să potenţeze pornirile agresive. Ministerul doreşte un system de tip "big brother", profesorii cer paznici mai mulţi şi psihologi, poliţia oferă sfaturi pentru evitarea escaladării conflictelor.

Dacă privim doar evenimentele din această săptămână ne putem da seama de amploarea fenomenului. Un elev în vârstă de 16 ani de la o şcoală din Sectorul 6 al Capitalei a fost înjunghiat, miercuri, de un alt tânăr, în urma unui conflict spontan izbucnit între ei. El a fost transportat la spital pentru îngrijiri medicale. Patru tineri care ar fi fost implicaţi în incident au fost prinşi de poliţişti şi jandarmi şi duşi la audieri. Potrivit Poliţiei Capitalei, poliţişti de la Secţia 21 Poliţie au fost sesizaţi cu privire la faptul că un elev din cadrul unei instituţii de învăţământ din Sectorul 6 ar fi fost agresat fizic. Ajunşi acolo, poliţiştii au constatat că sesizarea se confirmă, fiind vorba despre un elev în vârstă de 16 ani. "Din primele cercetări, s-a stabilit faptul că victima ar fi avut un conflict spontan cu patru minori, din afara unităţii de învăţământ. Ulterior, acesta ar fi fost agresat fizic de unul dintre minori, cu un obiect tăietor-înţepător. La faţa locului s-a deplasat şi un echipaj medical, care i-a acordat primele îngrijiri medicale, elevul fiind transportat la spital, pentru îngrijiri de specialitate", a arătat sursa citată. Trei dintre tinerii implicaţi au fost prinşi în scurt timp, iar ulterior, cu sprijinul Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti, a fost depistat încă un minor implicat, aceştia fiind duşi la sediul secţiei pentru audieri. Cercetările sunt continuate de către poliţişti din cadrul Secţiei 21 Poliţie, în vederea stabilirii situaţiei de fapt şi a împrejurărilor în care s-a produs evenimentul.

Poliţia judeţeană Mureş a deschis un dosar penal pentru loviri sau alte violenţe, în urma unei agresiuni care a avut loc într-o şcoală din municipiul Reghin. Cazul a ajuns în atenţia poliţiştilor după ce un elev de 16 ani a ajuns cu semne de lovituri la spital, iar medicii de acolo au anunţat agresiunea.

"La data de 3 aprilie 2024, Poliţia municipiului Reghin a fost sesizată, de către reprezentanţii unei unităţi spitaliceşti, cu privire la faptul că un tânăr, de 16 ani, din Reghin, a fost victima unei agresiuni. Din primele cercetări efectuate, poliţiştii au stabilit că victima ar fi fost agresată de către patru tineri, în timp ce se afla în pauza dintre orele de curs", informează reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Mureş. Agresiunea a avut loc în curtea Liceului "Ioan Bojor" din Reghin, iar primele date arată că elevul de 16 ani a fost agresat de colegi mai mari. Familia băiatului agresat, care este elev în clasa a noua, susţine că a acesta a fost bătut de patru băieţi de clasa a douăsprezecea, notează presa locală. "L-au lovit şi cu picioarele, până l-au lăsat inconştient", a declarat pentru portalul zi-de-zi.ro o rudă a elevului agresat. În urma evenimentului, poliţiştii au deschis dosar penal pentru lovire sau alte violenţe, cercetările fiind continuate pentru stabilirea cu exactitate a tuturor împrejurărilor în care a avut loc incidentul şi luarea măsurilor legale.

Două fete de 13 ani au fost bătute, pe o stradă din Galaţi, de un grup de zece adolescente, conflictul pornind, potrivit primelor informaţii, de pe reţelele de socializare. Poliţiştii au fost sesizaţi telefonic de tatăl unei adolescente agresate şi au deschis iniţial un dosar penal pentru lovire sau alte violenţe, iar după apariţia unor imagini filmate de către un martor a fost extinsă urmărirea şi pentru tulburarea liniştii publice. Anchetatorii încearcă să le identifice pe toate fetele implicate. Poliţiştii au stabilit că, pe fondul unui conflict iscat de la unele discuţii în contradictoriu pe o reţea de socializare, cele două fete ar fi fost agresate fizic de mai multe adolescente, cu vârstele cuprinse între 13 şi 16 ani. Potrivit unor surse apropiate anchetei, zece adolescente ar fi sărit la cele două minore agresate în plină stradă, iar la baza conflictului ar fi stat o presupusă relaţie a unei dintre acestea cu un băiat. Poliţiştii caută acum să le identifice pe toate adolescentele implicate în scandal pentru a stabili gradul de implicare şi pentru a le sancţiona. "Iniţial a fost întocmit un dosar penal pentru infracţiunea de lovirea sau alte violenţe, iar după vizionarea imaginilor video apărute în spaţiul public, a fost extinsă urmărirea şi pentru infracţiunea de tulburarea ordinii şi liniştii publice, iar cercetările sunt continuate de poliţişti, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Galaţi, în vederea identificării tuturor persoanelor care au participat la această agresiune, stabilirii gradului de implicare al fiecăreia şi pentru luarea măsurilor legale care se impun", a arătat IPJ Galaţi.

Violenţa vine însă şi dinspre cei care ar trebui să o combată. Poliţiştii din Olt au deschis o anchetă după ce directoarea unei şcoli din comuna Valea Mare ar fi agresat un elev de 12 ani. Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Olt au anunţat că sesizarea a fost făcută de tatăl elevului. "La data de 2 aprilie, în jurul orei 10:50, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Olt a fost sesizat, prin apel 112, de către un bărbat, din comuna Valea Mare, judeţul Olt, cu privire la faptul că fiul său, în vârstă de 12 ani, ar fi fost agresat fizic şi verbal de către directoarea unei unităţi de învăţământ, din comuna Valea Mare, unde acesta este elev. La faţa locului s-au deplasat poliţiştii Secţiei de Poliţie Rurală nr. 8 Perieţi, care au întocmit un dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de purtare abuzivă", au afirmat poliţiştii. Ei continuă cercetările pentru a stabili împrejurările în care s-a produs incidentul.

Tabloul este sumbru, astfel de evenimente au loc săptămânal.

Sfaturile poliţiştilor

Poliţia are diverse programe legate de combaterea violenţei în şcoli şi în jurul acestora. Poliţiştii oferă recomandări prin care urmăresc să descurajeze acţiunile cu caracter agresiv şi au enumerat un set de soluţii ce pot modela comportamente pro-sociale pentru formarea legăturilor umane. Recomandări pentru elevi în vederea prevenirii violenţei în şcoli: - Fiţi atenţi atunci când vă alegeţi prietenii! Evitaţi prietenia persoanelor violente, sau conflictuale! - Nu vă lăsaţi influenţaţi de ceilalţi! Analizaţi singuri riscurile la care vă expuneţi pe baza educaţiei primite şi a propriei experienţe! - Dacă vreun coleg sau prieten vă roagă să faceţi ceva cu care voi nu sunteţi de acord, refuzaţi categoric, indiferent de promisiunile sau ameninţările primate. - Spuneţi-le prietenilor voştri să nu răspundă cu violenţă la provocările altor grupuri şi atrageţi-le atenţia asupra consecinţelor comiterii de fapte antisociale! - Când sunteţi jigniţi sau victime ale comportamentului violent al unor colegi sau al persoanelor din anturaj, anunţaţi profesorii, părinţii şi poliţia, pentru a fi ajutaţi. - Fiţi prudenţi în relaţiile cu persoanele nou cunoscute, pentru a nu fi manipulaţi să comiteţi infracţiuni sau să deveniţi victima acestora! Recomandări pentru cadrele didactice: - Identificaţi elevii cu potenţial violent! Implicaţi-i în activităţile şcolare sau de timp liber şi încercaţi să le descoperiţi interesele şi aptitudinile! - Evitaţi focalizarea doar pe sancţiune şi excludere şi mai mult pe prevenţie şi susţinere a victimei şi a celui violent! - Introduceţi, în sesiunile de dezbateri cu elevii, teme relevante pe această problematică! - Derulaţi programe şi activităţi extracurriculare în unităţile de învăţământ: concursuri tematice, prezentări interactive a unor teme legate de violenţa şcolară!

Ministerul vrea camere de supraveghere, sindicaliştii vor psihologi şi paznici

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie "SPIRU HARET" nu susţin iniţiativa Ministerului Educaţiei privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice şi al părinţilor şi consideră că acestea nu rezolvă problema violenţei în spaţiul şcolar. Conform sindicaliştilor: "Considerăm că aplicarea unei astfel de măsuri, fără consimţământul persoanelor supravegheate, reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. În acest sens s-au pronunţat şi reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. (...) Când vorbim despre supraveghere audio-video, fără acordul celor înregistraţi, nu facem decât să aruncăm spre toţi acuzaţia că sunt factori perturbatori şi, dacă nu sunt acum, cu siguranţă vor deveni, ceea ce este complet fals". Sindicaliştii admit că numărul cazurilor de violenţă de orice tip din şcoli este în creştere, dar consideră că nu putem spune că toţi angajaţii din educaţie şi toţi elevii reprezintă un risc. În opinia sindicatelor din educaţie, lupta cu actele de violenţă trebuie dusă mai departe, dar prin reformarea completă a învăţământului pe această temă, iar cel mai important pas ar fi cel prin care relaţia părinte-profesor-elev va fi una reală, deschisă, la curent cu tot ceea ce se întâmplă în viaţa copilului: "Creşterea numărului de psihologi şcolari, care să depisteze la timp comportamente problematice în rândul cadrelor didactice şi al elevilor, este absolut obligatorie". Sindicatele consideră că faptele de violenţă ar fi descurajate şi de creşterea numărului de paznici şcolari, iar un regulament mult mai strict privind sancţionarea celor care greşesc ar avea mult mai mult impact asupra agresorilor. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a anunţat că s-a decis modificarea cadrului legislativ, astfel încât şcolile să poată instala sisteme de supraveghere, fără acordul părinţilor, elevilor majori sau al cadrelor didactice. Înregistrările vor putea fi, însă, folosite doar pentru cercetarea eventualelor cazuri de violenţă, pentru aflarea adevărului.

Program pentru starea de bine a elevilor

Ministerul Educaţiei va demara, în următoarele luni, împreună cu UNICEF, un proiect comun în cadrul căruia şcolile vor fi sprijinite în a promova starea de bine a elevilor, dezvoltarea socio-emoţională şi utilizarea responsabilă a tehnologiei, a declarat miercuri ministrul Educaţiei, Ligia Deca. Potrivit ministrului, UNICEF sprijină de peste un an eforturile Ministerului Educaţiei de desegregare şcolară: "UNICEF este un partener vechi şi important pentru Ministerul Educaţiei. Am discutat cu doamna Anna Riatti, reprezentanta UNICEF în România, despre rezultatele proiectelor desfăşurate până acum împreună şi planurile de viitor. Echipa UNICEF sprijină de mai bine de un an eforturile Ministerului de desegregare şcolară, împreună am lucrat la crearea unui mecanism unic în Europa de monitorizare şi intervenţie în situaţiile de segregare şcolară. De asemenea, în următoarele luni vom demara un nou proiect comun, în cadrul căruia şcolile vor fi sprijinite în eforturile lor de a promova starea de bine a elevilor, dezvoltarea socioemoţională şi utilizarea responsabilă a tehnologiei".

Ministrul Educaţiei precizează că UNICEF rămâne un partener "valoros" pentru incluziunea copiilor din Ucraina în sistemul de educaţie românesc.

Opinia Cititorului ( 10 )

  1. Iar rincipala preocupare a DASCALILOR e salariu si participarea la activitati extra scolare renumerate corespunzator.

    1. e adevarat ce spui , dar si profii sint la mina elevilor , care pentru orice sint reclamati si pedepsiti . injunghii un prof si pentru asta iti scade nota la purtare , extraordinar ce mai sufera elevul !

      Nu dascalii sunt problema, ca nu de la ei pleaca violenta, ci parintii care nu sunt in stare sa se ocupe de formarea cracterului copiilor lor.

      In nesimtirea si prostia noastra nemarginite cautam intotdeauna vina si vinovati oriunde si peste tot, mai putin la noi.  

      Fa-te dascal ca sa ai si tu salariu mare ca al lor!  

      Profesorii trebuie sa le ptedea materia, sa ii verifice, sa le suporte nesimtirea si mistocareala, sa le dea note mari, sa ii gadile, sa ii stearga la popou, sa nu le reproseze ceva ca se inhiba sarmanii, sa suporte ineptiile parintilor si prostiile clasei politice care refirmeaza continuu si fara rost sistemul, iar mai nou ar trebui sa ia copiii acasa ca sa ii invete bunul simt si conduita civilizata.  

      Tu, ca parinte genial care le cunoaste pe toate, ce ai facut concret in ultimul an pentru odrasla ta..  

      Copiii sunt victimele parintilor pentru ca in familie se toarna fundatia, iar scoala doar construieste peste acea fundatie, daca poate. Unde nu este fundatie nu ai pe ce pune caramizile cunoasterii. 

      Problema Romaniei este ca are prea multi nesimtiti, hoti si idioti care se considera educati, importanti si destepti.

      Exact. Plus rețelele sociale care ne fac pe toți egali. De la vladica la opinca.

    "Romania educata"... proiectul mirobolant al celui mai lingusit exemplar al natiei. aka "Oistea-n gard".

    dupa ce s-a incurajat sa se ajunga aici acum se mimeaza ca sint ingrijorati , ipocrizie maxima , la fel ca si cu drogurile , traficantii sint lasati cu mici exceptie sa se scoata ochii , si sint prinsi cei cu un pliculeț etc .nu vor sa legalizeze drogurile ?

    Cei 7 ani de acasa sau mai bine lipsa .....

    De ce ne mai mirăm?

    Educația adevărată se începe în familie dar nu oferindu-i copilului un smartphome incă de cånd este în cărucior. 

    Iar la școală, montarea de camere video și angajarea de paznici nu va rezolva problema. Educația la școală se face și cu sufletul din partea "dascălilor" , doar cu banii investiți in tehnică modernă și perețî proapăt vopsiți, problema nu se rezolvă. Iar pe cei indiferenți de problemele de educație, i-aș numi nu DASCĂLI ci eventual Profesori.

    Și mai este un aspect de semnalat: Timp de 100 de ani, elevii veneau în uniformă, purtau matricolă și erau respectuoși. Vechiul sistem fiind depășit, acum se poate veni la școală cu "buricul " gol, cu belciuge in nas, cu tatuaje și cu multe altele... Nu mai spun de agresivitatea elevilor, la școală dar și în afara ei, o hârjoneală care de multe ori se termină cu violențe. Și acum se culeg roadele... 

    1. Plus ca se dădeau note, nu calificative. Încă de la 6 ani fiecare se pozitiona în ierarhia sociala. Dacă nu știi sa citești și sa socotești dar termini clasa întâi cu FB ca să nu te simți obidit, adică prost; dacă intri la LICEU cu media 3 și, mai mult, mai iei și Bacalaureatul, poți liniștit sa crezi ca ești capabil sa fii orice în lumea asta. Si asta, pentru ca sistemul educational nu a fost capabil în 12ani de zile sa îți indice locul tau pe scara socială. Urmările se văd peste tot. Viitorul nu arată bine și trebuie sa ne trezim urgent din acest coșmar, căci este nevoie și de brancardieri și de electricieni și de artiști și de academicieni.

    România va avea de plătit scump în viitor învățământul de astăzi, valoarea unei clase este data de fiecare elev în parte asa și în societate.

    Fără reguli în scoala nu se ajunge la nimic fără telefon, fără calificative ,cu teze, bacalaureat serios și meserii învățate pe bune nu mimate.

    Sunt licee care au doar numele nu ia nimeni bacalaureatul. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb