De mai bine de un an şi jumătate elevii fac şcoală mai mult online. După atâta vreme, oricine ar putea crede că reglajele, inclusiv cele fine, au fost puse la punct şi acest mod de predare, în ciuda neajunsurilor lui, este funcţional la un nivel decent. Când vine chiar ministrul Educaţiei şi spune că sunt probleme cu conexiunea la internet, întrega construcţie se prăbuşeşte şi se poate vedea gravitatea situaţiei. Este evident că în ultimii doi ani şcolari, zeci de mii de elevi nu au avut nicio şansă ca să asiste/participe la ore, iar aceast decalaj nu va mai putea fi recuperat vreodată, pentru că nu este timp pentru ore remediale, iar de soluţii mai drastice, inclusiv îngheţarea anului şcolar nu s-a pus niciodată problema. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a recunoscut public că încă sunt probleme cu conexiunea la internet pentru predarea online: "Avem probleme cu conectivitatea la un nivel care să permită predarea online (...). Conectivitatea a fost ameliorată, nu suficient de mult încât să spunem că fiecare dintre cei 3 milioane de copii, mai ales acel un milion de copii care sunt în mediul rural - preşcolari şi elevi, au conectivitate şi acces la internet capabil pentru predarea online". Ministrul a menţionat că, deşi în ultimele 12 luni au fost achiziţionate aproape 1 milion de echipamente IT, încă se mai înregistrează lipsuri la acest capitol: "Tocmai ce am primit un mesaj din partea unui profesor din judeţul Timiş care are patru copii şi ar avea nevoie de cinci echipamente şi de o conexiune la internet capabilă să suporte atâtea conexiuni simultan. Nu toţi elevii din România au echipamente adecvate, înţelegând că pentru ciclul superior al liceului tableta, în opinia mea, este un instrument neadecvat, e nevoie de un laptop". Chiar dacă nu avem conexiuni peste tot, potrivit ministrului, măcar o parte dintre profesori s-au format pentru predarea online: "Apreciez efortul remarcabil făcut de foarte mulţi dintre colegi pentru a-şi consolida singuri abilităţile digitale şi modalitatea de predare, dar totuşi nu avem toţi profesorii formaţi din perspectiva pedagogiei digitale. (...) Un alt element la care suntem total deficitari este acela al relevanţei evaluării în sistem online, al modalităţilor prin care profesorul să poată garanta că cel care răspunde din spatele ecranului este elevul şi nu un părinte, un profesor, un frate mai mare sau oricine altcineva. Nu există platforme dedicate şi securizate pentru evaluarea online, cu excepţia unui proiect pilot (...) în care se încearcă dezvoltarea evaluării online doar pentru două discipline - Matematica şi Limba română". Sorin Cîmpeanu susţine că nici în alte state europene nu sunt îndeplinite la un nivel satisfăcător toate condiţiile pentru ca predarea online să fie o variantă de dorit. Nu a spus însă dacă în respectivele state există conexiune la internet peste tot.
Şcoală online fără conexiune la internet
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 3 noiembrie 2021