General Motors Co. (GM), cel mai mare constructor de autoturisme din SUA, îşi închide uzinele din Australia şi Noua Zeelandă, conform Reuters, care adaugă că grupul îşi vinde totodată operaţiunile din Thailanda, în cadrul unui program de restructurare a afacerilor sale globale, care va costa 1,1 miliarde de dolari.
Grupul chinez Great Wall Motor va prelua fabrica GM din Thailanda şi pe cea de motoare, o tranzacţie care ar urma să fie finalizată până la sfârşitul acestui an. Grupul american nu va mai vinde în Thailanda brandul Chevrolet. În urma schimbărilor anunţate, GM va renunţa la 1.500 de angajaţi din Thailanda şi la circa 600 din Australia şi Noua Zeelandă.
Planul menţionat va accelera procesul de retragere a GM de pe pieţe neprofitabile, compania devenind astfel mai dependentă de veniturile din Statele Unite, China, America Latină şi Coreea de Sud. GM renunţă, astfel, la extinderea sa în Asia de Sud-Est.
Decizia GM vine după ce compania a informat analiştii, luna aceasta, că restructurarea operaţiunilor sale internaţionale, cu excepţia celor din China, ar aduce o îmbunătăţire a marjelor de profit. GM a prognozat un profit în stagnare pentru 2020, după un an dificil în 2019, în condiţiile în care se confruntă cu concurenţa maşinilor electrice produse de rivalul american Tesla Inc.
"GM se concentrează pe pieţele pe care are strategii corecte ca să genereze profituri solide şi să acorde prioritate investiţiilor globale care vor conduce la creşterea în viitorul mobilităţii, în special în vehicule electrice şi autonome", a declarat preşedintele - director general al GM, Mary Barra.
Great Wall Motor, unul dintre cei mai mari producători de SUV-uri din China, a anunţat că în urma tranzacţiei cu GM va vinde maşini în Thailanda, Australia şi alte state din Asociaţia ţărilor din Asia de Sud-Est (ASEAN), în încercarea de a-şi majora livrările pe plan global, pe fondul încetinirii pieţei interne. Anul trecut, grupul chinez a vândut 1,06 milioane de vehicule, inclusiv 65.175 unităţi la export.
"Nu avem de ales. Dacă nu ne extindem la nivel global, nu vom supravieţui", a declarat Wei Jianjun, preşedintele producătorului auto chinez, anul trecut, la momentul la care Great Wall a inaugurat o fabrică în Rusia.
Compania chineză a semnat, în ianuarie anul acesta, un acord de cumpărare a operaţiunilor GM din India.
Great Wall se va confrunta, probabil, cu o concurenţă acerbă din partea producătorilor de automobile japonezi, care domină vânzările auto din Thailanda - ţară care produce în jur de două milioane de vehicule în fiecare an, din care puţin peste jumătate sunt exportate.
Great Wall ar putea lua în calcul construcţia de camionete pickup şi SUV-uri în Thailanda, potrivit unor surse citate de Reuters.
În ultimii ani, GM a ieşit de pe pieţele din Vietnam, Indonezia şi India. Totodată, General Motors şi-a vândut diviziile europene Opel şi Vauxhall către societatea franceză Peugeot SA şi s-a retras de pe unele pieţe din Africa.