Guvernul ar urma să adopte astăzi mai multe proiecte de acte normative care transpun soluţii convenite între transportatori şi Ministerul Transporturilor prin care să aprobe cele mai importante revendicări ale transportatorilor, se arată într-un comunicat de presă emis de Executiv ieri, după întâlnirea premierul Marcel Ciolacu şi ministrul Sorin Grindeanu au avut-o cu reprezentanţii patronatelor din transporturi.
Potrivit sursei citate, şeful Guvernului a declarat:
"Guvernul este un partener corect de dialog. La nivelul ministerelor şi instituţiilor publice am preluat şi analizat solicitările transportatorilor, iar mâine (n.r. azi), în şedinţa de Guvern vom aproba deja un set din măsurile convenite atât cu Ministerul Transporturilor, cât şi cu Ministerul Agriculturii. Vom rămâne în continuare la masa discuţiilor pentru a rezolva toate probleme legitimele semnalate".
Actele normative ce urmează să se afle pe şedinţa de astăzi a Guvernului au în vedere următoarele aspecte:
- Modificări cu privire la modalităţi de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei. Sunt recunoscute rezultatele măsurărilor prin cântărire obţinute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparţinând autorităţilor competente din Statelor Membre ale Uniunii Europene cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza Acordurilor bilaterale încheiate între părţi, atât pentru emiterea autorizaţiilor speciale de transport, cât şi pentru aplicarea sancţiunilor contravenţionale;
- Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislaţia europeană şi din alte state membre ale UE, privind toleranţele pentru depăşirea greutăţii camioanelor;
- Se acordă intervale de depăşire a masei maxime total admise şi pe axe până la care nu se aplică sancţiuni contravenţionale şi nu se impune autorizarea circulaţiei acestor vehicule;
- Se clarifică unele aspecte privind efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum şi corelarea unor dispoziţii privind încheierea şi executarea contractului de transport pentru transporturile naţionale;
- Se clarifică şi unele dispoziţii care reglementează examinarea persoanelor care intenţionează obţinerea atestării iniţiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.
În plus, la întrevederea de ieri s-a discutat şi despre decontarea transportului elevilor, dialogul pe această temă urmând să fie continuat pentru găsirea unei soluţii. Un alt subiect rămas în analiză se referă la restituirea parţială către operatorii de transport a accizei la carburant.
Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a declarat pentru Ziarul BURSA: "I-am transmis domnului prim-ministru Marcel Ciolacu cele convenite cu o zi înainte cu ministrul transporturilor şi a rămas ca în aceste zile să vedem transpuse în acte normative - două ordonanţe de urgenţă şi câteva hotărâri de guvern - soluţiile pentru cele mai multe dintre revendicările noastre, printre care se numără rambursarea accizei aferentă motorinei, noi puncte de trecere dedicate transportului de marfă pentru a fluidiza traficul din ţara noastră către statele non-UE, reducerea timpilor de aşteptare la frontierele UE şi non-UE, eliminarea «pirateriei» din transporturile rutiere şi modificarea legislaţiei privind transportul alternativ. Pentru celelalte probleme, printre care se află şi transportul elevilor, se vor constitui grupuri de lucru care vor găsi cele mai bune soluţii. L-am mai informat pe premierul Marcel Ciolacu despre ceea ce se întâmplă în piaţa RCA şi ce aşteptăm de la noua echipă de conducere a ASF".
În ceea ce priveşte rambursarea accizei la motorină, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a spus după întâlnirea cu şeful Guvernului: "A rămas în lucru la domnul vicepremier Marian Neacşu; a rămas că o să ne invite la o discuţie concretă pe stabilirea acestor sume. Conceptual, ea este de 50% din valoarea creşterii de la 1 ianuarie a accizei şi ulterior să se menţină proporţionalitate la creşterea din iulie. Trebuie ştiut că există mecanismele de rambursare, ministerul Transporturilor are tot echipamentul şi există prevederea din Codul Fiscal care permite acest lucru. Reinstaurarea acestui concept nu ar fi o problemă. Şi când am propus de la 1 ianuarie acum câţiva ani, procedura a demarat spre aprilie, mai şi s-a aplicat din iulie. Ar fi bine să fie iniţiat şi validat".
Reprezentanţii transportatorilor s-au întâlnit aseară şi cu ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, cu care au discutat despre necesitatea ca sistemul RO e-Transport să se aplice doar pentru mărfurile cu risc fiscal ridicat şi nu pentru toate bunurile importate în ţara noastră. Totodată, transportatorii i-au cerut ministrului Finanţelor ca diurna acordată conducătorilor auto pentru cazare şi masă să fie la nivelul celei acordată în sectorul bugetar şi să nu fie impozitată.
Cu toate acestea, fermierii şi transportatorii aflaţi în stradă au afirmat că vor continua protestul până când primele acte normative vor fi publicate în Monitorul Oficial. Din cauza protestelor, mai multe puncte vamale de la graniţa cu Ucraina sunt blocate, numai în zona Siret coloana de tiruri spre Ucraina numârând peste 1100 de vehicule care se întindea ieri pe 20 kilometri.
• Problemele fermierilor, discutate în plenul Parlamentului European
Membrii Parlamentului European au dezbătut în şedinţa de plen de ieri problemele ridicate de agricultori în timpul protestelor din ultimele zile din întreaga Europă. Deputaţii europeni au solicitat Comisiei Europene să găsească surse financiare suplimentare pentru fermieri şi modificarea politicii agricole comune.
Comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a declarat că principala problemă pentru agricultori o reprezintă Rusia şi războiul său de agresiune împotriva Ucrainei şi efectele sale. Janusz Wojciechowski a precizat că fermierii au primit ajutoare în valoare de 9 miliarde euro în ultimii doi ani, în contextul în care în 2021 doar 16% din exporturile agricole de pe piaţa europeană proveneau din Ucraina, iar în prezent această cantitate este de 50%.
Deputatul european Daniel Buda (PNL/PPE) a arătat că fermierii din statele membre UE sunt afectaţi de inflaţie, secetă, inundaţii, lipsa forţei de muncă şi războiul din Ucraina. El a mai spus: "Rezerva de criză s-a dovedit a fi insuficientă. De aceea solicit Comisiei Europene să vină cu noi surse financiare care să fie la dispoziţia fermierilor".
La rândul său, fostul premier Dacian Cioloş (REPER/Renew) a declarat:
"Avem nevoie de o gestiune mai bună a resurselor naturale, da, trebuie să ajutăm Ucraina să exporte cereale în zonele care au nevoie de ele, dar acest lucru trebuie făcut împreună cu fermierii".
Deputatul european social-democrat Victor Negrescu i-a transmis comisarului european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski:
"Domnule comisar, fermierii din ţara mea şi din toată Europa au nevoie de sprijin. Trebuie să coborâţi din turnul de fildeş şi să discutaţi cu ei. Trebuie să sprijinim modernizarea agriculturii şi să-i sprijinim mai mult pe cei care trăiesc în mediul rural".
Colegul de partid al lui Dacian Cioloş, Vlad Gheorghe, le-a cerut fermierilor să nu renunţe la proteste, pentru că Guvernul are bani pentru agricultură de la bugetul UE: "Nu renunţaţi până când nu vă primiţi drepturile care vi se cuvin. Miliarde de euro pleacă de la UE către România, dar nu ajung decât la colegi ai celor din guvern".
În ceea ce priveşte fondurile disponibile pentru agricultură, deputatul Siegfried Mureşan, care este raportor pentru bugetul UE pe 2024, a declarat înainte de dezbatere că există o rezervă de 450 de milioane de euro în bugetul UE pe 2024 pentru acest capitol.
Domnul Mureşan a precizat: "În momentul de faţă, aceasta este suma alocată pentru situaţii neprevăzute în agricultură şi aceştia sunt bani care pot fi mobilizaţi în caz de catastrofă naturală, în caz de secetă, în caz de inundaţii, dacă fermierii sunt afectaţi, dacă există volatilitate mare de preţ, şi adevărul este că în fiecare dintre ultimii ani UE a mobilizat o parte a acestei rezerve pentru a ajuta fermierii".
1. AOLEOOOO
(mesaj trimis de KRAINER în data de 18.01.2024, 09:16)
Auzi fratioare?
sedinta de guvern pentru HOTI?
IA DUCETI -VA SI UITATI -VA PE TEREN SA VEDETI CUM TRAIESC ADEVARATII TARANI,NU ASTIA CARE AU DAT MANA CU PRIMARII SI FURA DIN BUGETUL STATULUI!
BANI PENTRU TOATE,NU? BANI PT: PIESE,MOTORINA,PETRU TERENURI ,PENTRU CA AI PASUNE,CA VINE SECETA,CA VINE PLOAIA,CA ARE PRODUCTIE MICA-----EI VAND PRODUSELE SI NOI?
EU SCOT BANI DIN BUZUNAR PENTRU TOT SI NU PRIMESC NIMIC DE LA APIA,STAT SAU CE O MAI FI!
RUSINEEEEEEEEEEE!!!!!!!
1.1. OFFF (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de YO YO în data de 18.01.2024, 09:18)
MAIIII....
CE TRACTOARE AU?
NU AM VAZUT TRACTOARE ROMANESTI
DE ALEA VECHI UUUU-RILE
1.2. NASPA (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de FRATIORUL MIC în data de 18.01.2024, 09:19)
PAI SA SE FACA DE RUSINE
PAI CUM ASEEEEEEEEEEEEEEEE
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2024, 11:41)
> sedinta de guvern pentru HOTI?
Normal. Ei suteaza ei dau cu capul.
Sau credeai ca s-a trezit societatea civila profunda sau ceva?
Tot intoxicare.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2024, 14:01)
DOMNULE CIOLACU. DEMITETIL pe ministru de finante BOLOS si numitil in locul lui pe RARES BOGDAN. RARES,citeste articolul din ZIARUL de CLUJ,unde coorasenii tai,au scris cacatine altul nui,CIOFLINGARULE.!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2024, 15:34)
Demisia covrigarule! Toți sunteți trădători! Sărăciti romanii pentru ucrainieni. Huo!!!
3. fără titlu
(mesaj trimis de wes în data de 18.01.2024, 17:22)
...discutate in PE, pai UE vrea sa-i falimenteze sa mancam gandaci