Senatorii din Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital au modificat substanţial "în bine" proiectul legii RCA pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) l-a transmis la Parlament, ne-au declarat surse apropiate situaţiei.
Printre modificările pe care senatorii le-au adus legii se numără o prevedere conform căreia persoanele vătămate în urma accidentelor auto pot merge în instanţă dacă nu sunt mulţumite de valoarea despăgubirii stabilită de asigurător prin calculul tabelar.
În plus, pentru a descuraja societăţile de asigurări să se folosească de prevederea prin care pot efectua cercetări de 90 de zile a dosarului de daună, păgubitul va avea dreptul să îşi închirieze un autovehicul pentru 90 de zile, în vederea decontării acelor costuri de închiriere, dacă suspiciunile de fraudă nu se confirmă.
De asemenea, amenzile aplicate asigurătorilor vor fi direcţionate către Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii (FPVS), în timp ce "compensarea directă" rămâne opţională.
Modificările aduse de senatori au făcut obiectul unui acord prealabil, iar schimbările mai trebuie să treacă şi de comisia juridică.
La şedinţa de ieri din Comisia de buget finanţe a Senatului au participat Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurări din România (UNSAR), Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Asociaţia Dealerilor Auto Autorizaţi (ADDA), Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC).
Reprezentanţii ASF nu au fost invitaţi la întâlnire, întrucât senatorii au considerat că aceştia nu pot aduce îmbunătăţiri la proiectul legii RCA, potrivit surselor noastre.
O formă revizuită a actului normativ a fost trimisă pe 5 aprilie la Parlament de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, după ce mai multe observaţii şi propuneri din partea transportatorilor au fost integrate în document, însă aceştia au reclamat ulterior că proiectul nu le rezolvă problemele.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a acuzat ASF că nu îşi îndeplineşte rolul de supraveghere a pieţei asigurărilor şi a cerut desfiinţarea instituţiei pentru faptul că "ASF nu cunoaşte daunalitatea produsă de vehiculele comerciale în ultimii ani, dar este de acord cu creşterea tarifelor de primă RCA şi cu peste 300%".
În plus, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a cerut Guvernului să aplice prevederile Legii Concurenţei, despre care consideră că ar fi rezolvat problemele pieţei RCA dacă erau aplicate la timp.
"Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme corespunzătoare de control al preţurilor pentru o perioadă de cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să existe, conform Legii Concurenţei", au spus reprezentanţii COTAR.
Amintim că datele Consiliului Concurenţei au arătat recent că preţurile poliţelor de răspundere civilă auto (RCA) pentru transportatori au înregistrat "creşteri impresionante, de până la 256%", din iunie 2015 până în ianuarie 2016, în cazul transportului rutier de călători. Raportul CC a contrazis atunci datele prezentate de ASF, care arătase că preţurile poliţelor RCA au crescut cu până la 50% în perioada menţionată. Oficialii ASF au replicat spunând că diferenţele de primă publicate de Autoritate şi cele din raportul Consiliului Concurenţei au surse diferite şi, prin urmare, "cele două seturi de cifre pot fi considerate complementare şi nu contradictorii".
Majorarea preţului la poliţele RCA a stârnit anul trecut nemulţumirea transportatorilor, care au protestat cu miile în faţa Guvernului. Negocierile din luna decembrie 2015 dintre reprezentanţii ASF, cei ai transportatorilor şi companiile de asigurări au condus la semnarea unui protocol, care prevedea limitarea creşterii RCA la maximum 50%, luându-se ca termen de referinţă tarifele practicate în iunie 2015, aceasta fiind una dintre măsurile asupra căreia s-a convenit că trebuie să fie implementată imediat pe piaţa de asigurări.