Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis, ieri, o scrisoare deschisă adresată Preşedintelui Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, pe tema repetării iminente a crizei RCA.
Potrivit ASSAI, este necesar ca statul român să ia măsurile corecte şi urgente, cum ar fi: "1. Destituirea întregului consiliu al ASF; 2. Cooptarea unei echipe de specialişti în asigurări şi în gestionarea de crize; 3. Investirea acelei echipe cu un mandat temporar, pentru perioada de criză, în conducerea ASF, precum şi în relaţia cu Parlamentul României; 4. Elaborarea unui plan de măsuri pe termen scurt şi mediu; 5. Implementarea măsurilor şi menţinerea dialogului cu piaţa de asigurări şi industria impactată".
Cristian Muntean, preşedintele ASSAI a declarat: "Dacă nu vom lua măsurile corecte, ferme şi urgente în următoarele zile, este foarte posibil că 6 milioane de proprietari de autovehicule să caute vinovaţii" .
În scrisoarea transmisă către Preşedintele Camerei Deputaţilor, ASSAI a explicat succint impactul creşterii preţului RCA asupra celor 6 milioane de proprietari de autovehicule şi industriei de transport, riscurile la care se supun instituţiile româneşti, precum şi incapacitatea instituţiilor româneşti de a gestiona această criză majoră care se prefigurează, precum şi unele soluţii care ar trebui adoptate urgent.
"În momentul de faţă, singură persoană care deţine pârghiile politice potrivite şi are autoritatea parlamentară necesară rezolvării crizei RCA este domnul Liviu Dragnea. Miracole nu se pot întâmplă în zece zile dar, luarea unor măsuri ferme şi corecte în perioada următoare ar conduce la reducerea amplorii consecinţelor negative pe termen scurt şi mediu." a declarat Cristian Muntean, Preşedinte ASSAI.
La aproape 6 luni de la decizia de plafonare a tarifelor RCA, statul român se află exact în aceeaşi situaţie, fără soluţii, fără nicio strategie, cu persoane total nepotrivite în conducerea ASF şi o industrie de transport care nu mai este dispusă la concesii şi care se pregăteşte de proteste, consideră ASSAI.
Conform Asociaţiei, prelungirea cu încă 3 luni a perioadei de plafonare a tarifelor RCA ar putea fi adoptată doar în condiţiile în care o serie de măsuri de corectare a acestei situaţii nu ar fi dat rezultate: "ASF nu a luat nicio măsură realistă şi concretă în cele 6 luni pentru corectarea derapajelor de cost din piaţă de asigurări şi în aceste condiţii, în care nu a fost adoptată nicio măsură, este aproape imposibil să fie întrunite condiţiile minim necesare prelungirii perioadei de plafonare a tarifelor RCA cu încă 3 luni.
Mişu Negriţoiu, persoană responsabilă de criză RCA din anul anterior, precum şi de modul defectuos de gestionare a scandalului naţionalizării pensiilor private, a întins o nouă capcană statului român prin neluarea niciunei măsuri care să conducă la reaşezarea tarifelor RCA, aruncând în mod deliberat piaţa într-o nouă criză, reducând semnificativ posibilitatea prelungirii perioadei de plafonare a tarifelor RCA".
În opinia domnului Muntean, o eventuală prelungire a perioadei de plafonare a tarifelor RCA ar conduce doar la câştigarea de timp pentru statul român şi consumatori însă, nu ar rezolva problema preţului RCA, pentru că statul român, în loc să trateze cauza, ia în calcul să trateze efectele..
În situaţia puţin probabilă în care s-ar putea prelungi perioada de plafonare a tarifelor RCA, statul român se confruntă cu două probleme majore, care duc inevitabil spre eşec, susţine ASSAI: "1. Lipsa unei strategii (plan de măsuri); 2. Lipsa unor persoane pregătite în conducerea ASF care să implementeze şi să gestioneze această criză".
ASSAI mai precizează: "Şansele adoptării legii RCA în următoarele 10 zile sunt aproape nule şi asta pentru că doar la Comisia de Buget Finanţe au fost depuse 327 de amendamente şi este foarte posibil, că adunând toate amendamentele fiecărei comisii, să ajungem să dezbatem peste 700 de amendamente, în condiţiile în care dorim să avem o lege bună şi echilibrată, care să rezolve problemele pieţei, având că termen de legiferare data de 18 Mai 2017.
Când vrei «să omori o lege», o trimiţi spre analiză şi dezbatere la mai multe comisii parlamentare şi exact asta s-a întâmplat cu legea RCA, aceasta fiind transmisă la 4 comisii în Camera Deputaţilor (Comisia de buget-finanţe, Comisia pentru industrii, Comisia pentru transport şi Comisia juridică)".
Executivul ia în calcul prelungirea plafonării tarifelor RCA, a lăsat să se înţeleagă purtătorul de cuvânt al Guvernului, Alina Petrescu, într-o declaraţie făcută vineri.
Guvernul a aprobat anul trecut, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanţă de Urgenţă (OUG) care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF. Perioada de plafonare a început în 18 noiembrie 2016 şi va expira în 18 mai.
Totodată, cinci patronate din transporturile rutiere (UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI) solicită Guvernului extinderea perioadei de plafonare a tarifelor asigurărilor RCA cu încă şase luni, în condiţiile în care o nouă lege RCA nu este încă în vigoare.
• Legea RCA:Comisiile de specialitate din Camera Deputaţilor stabilesc marţi data dezbaterilor pe proiectul de lege cu amendamente
Comisiile pentru buget-finanţe, transporturi, industrii şi juridică din Camera Deputaţilor, care trebuie să încheie raportul pentru Legea Răspunderii Civile Auto, stabilesc marţi data discutării proiectului de lege cu amendamentele depuse, a declarat, preşedintele Comisiei pentru buget-finanţe, Leonardo Badea.
"Am avut astăzi (luni - n. r.) o discuţie cu preşedinţii comisiilor şi reprezentanţii din comisiile care sunt implicate în încheierea raportului pentru Legea Răspunderii Civile Auto. Am analizat amendamentele depuse. Ne-am pus de acord pe un număr restrâns de amendamente care acum vor fi discutate în cadrul comisiilor. Aceste amendamente vor fi discutate la nivelul fiecărei comisii şi apoi vom discuta în cadrul raportului comun reunit al celor patru comisii", a spus Leonardo Badea, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, deputaţii au căzut de acord, într-o discuţie informală, ca în jur de 20 de amendamente care au fost prezentate în dezbatere să fie susţinute pentru îmbunătăţirea proiectului de act normativ.
Deputaţii pot susţine unul dintre cele 327 de amendamente inclusiv în timpul susţinerii şi votării proiectului de lege în comisiile reunite.
"Mâine (marţi - n. r.), la 10:00, avem o altă discuţie şi o să stabilim exact momentul în care vom discuta proiectul de lege cu amendamente acestea", a precizat Badea.
El a explicat că nu pot fi susţinute multe amendamente, întrucât proiectul de lege nu ar fi constituţional, motiv pentru care cele patru comisii implicate trebuie să decidă susţinerea unui număr restrâns. Leonardo Badea a afirmat că proiectul de lege trebuie să respecte principiul bicameralismului, iar schimbările de la o Cameră la alta nu trebuie să îi afecteze sensul.
Cu toate că termenul este strâns, şeful Comisiei pentru buget-finanţe susţine că proiectul Legii RCA ar putea trece prin Camera Deputaţilor până pe data de 19 mai.